TECHBYTE.skTECHBYTE.skTECHBYTE.sk
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Čítaš: Majitelia elektromobilov obaľujú konce nabíjacích káblov mokrými handrami. Prečo je to veľmi hlúpy nápad
Zdieľať
TECHBYTE.skTECHBYTE.sk
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Hľadať
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Sleduj TECHBYTE
© 2024 BYTE Media s.r.o. Všetky práva vyhradené.

Majitelia elektromobilov obaľujú konce nabíjacích káblov mokrými handrami. Prečo je to veľmi hlúpy nápad

Schladenie nabíjačky priložením mokrej handry? Pre niekoho overená praktika, pre výrobcov nočná mora.

Roman Drexler
29. júla 2024
Zdieľať
3 min
Zdieľať
V skratke
  • Ochladzovanie nabíjania mokrou handrou nie je dobrý nápad
  • Iba sa tým klame nabíjačka, ktorá tak dodáva batérii neprimeraný výkon
  • V horšom prípade môže dôjsť k požiaru

Spaľujúce letné počasie nie je každému po chuti. Obzvlášť to platí pre majiteľov elektromobilov, nakoľko sa im počas nabíjania rozpaľujú pripojené káble. Nie je pritom žiadnym tajomstvom, že batériám v elektrických autách horúce počasie rozhodne nesvedčí. Preto sa poniektorí majitelia rozhodli pre drobný experiment. V skutočnosti je to však len hlúpy nápad, ktorý výrazne zvyšuje riziko požiaru. Téme sa venuje server fDrive.cz.

Nabíjací proces sa sám o sebe spája s vysokými teplotami. Dobíjanie energie je jednoducho náročná činnosť, ktorá vedie k zahriatiu dotknutých komponentov, a to ako v nabíjačke, tak aj v nabíjanom zariadení. Elektromobily rozhodne nie sú výnimkou.

Neprehliadnite

Francúzsky startup premieňa spaľováky na elektromobily. Za „prerábku“ zaplatíte od 5 000 € vyššie
VIDEO: Mercedes-Benz odhalil nový elektromobil, EQS prichádza z budúcnosti
Tajná stránka elektromobilov: Nedržia si hodnotu a nevídane rýchlo sa im ničia pneumatiky

Teplo treba nechať teplom

Keďže máme leto, teploty sa za bieleho dňa zvyknú šplhať aj nad 30 °C, čo pre majiteľov elektromobilov predstavuje značné komplikácie. Nabíjanie samotné produkuje celkom vysoké teploty, takže horúce počasie rozhodne nepomáha.

Ako bolo spomenuté vyššie, poniektorí z nich, konkrétne majitelia modelov značky Tesla, sa rozhodli trochu zaexperimentovať, a to so skutočne nekonvenčným spôsobom ochladzovania nabíjacích komponentov. Pomysleli si, že je dobrý nápad zabaliť konce nabíjacích káblov do namočených, resp. mokrých handier, prípadne uterákov.

Another extreme wet rag supercharger test. Plugged in at 2% SoC – ramped up to 147kW as normal and thermal throttled at 34% down to 58kW. Slapped that room temperature soaking wet rag and it climbed back to 119kW where it hit the internal charge profile limit. Amazing! ⚡️ pic.twitter.com/0o6VGgdhc9

— Out of Spec Studios (@Out_of_Spec) August 31, 2020

Funguje to, no nemalo by

Zaujímavosťou je, že to skutočne funguje. Nejednému odvážlivcovi, čo túto metódu vyskúšal, sa priložením mokrého obkladu podarilo navýšiť výkon nabíjania. V niektorých prípadoch bolo zlepšenie len mierne, v iných až dvojnásobné. Jeden z príkladov ukázal, že sa výkon nabíjania po zabalení koncovky kábla do mokrej handry zdvihol z 58 kW na 119 kW.

Avšak to, že niečo funguje, ešte neznamená, že je to správne. A toto je exemplárny príklad. Samotná Tesla varuje, že prikladaním mokrých handier alebo uterákov na miesta, v ktorých blízkosti dochádza k prúdeniu energie, používatelia samovoľne (hoci nevedomky) zvyšujú riziko vzniku požiaru.

Elektromobil
Ilustr. obr. | Zdroj: Depositphotos

Rýchlosť nabíjania sa síce mierne zdvihne, no po správnosti by sa to diať nemalo. Priložením chladného obkladu sa nabíjačka necháva oklamať a do batérie pumpuje viac energie, než koľko je za daného počasia a za danej teploty primerané. Nabíjačka si teda myslí, že to batéria zvládne, no skutočnosť je iná.

Dodávaním neprimeraného prúdu môže dôjsť k chybnému správaniu tepelných senzorov na konektore nabíjačky. A to je ten lepší prípad. V horšom prípade môže dôjsť k požiaru vozidla a s nemalou pravdepodobnosťou aj stanice, ktorá je na vozidlo napojená.

Chladenie nabíjacích káblov pre elektromobily teda rozhodne nie je dobrý nápad. Radšej si počkať a nechať obnovu batérie bežať pomalším tempom, než sa zbytočne ponáhľať a riskovať, že vám z vášho drahého elektromobilu ostanú len obhorené trosky.

Zdieľaj tento článok
Facebook Kopírovať odkaz Vytlačiť
Predchádzajúci článok Klíma v elektromobile Zapnutá klíma v elektromobile: Koľko % batérie spotrebuje a ako to ovplyvní dojazd?
Ďalší článok Čína chce kolonizovať Mesiac. Chce, aby jej v tom pomohlo 50 krajín

Najčítanejšie

Mimoriadne, peniaze, štát, zákon, DPH, transakčná daň, pokuta
MIMORIADNE: Slovákom do schránok mieria nepríjemné listy. Oberú vás o peniaze (čo treba robiť)
10. júla 2025
Peniaze, bankovky, euro
Slováci, POZOR: Štát ponúka príspevok 19 000 €, ktorý iste využijete. Vie o ňom málokto
10. júla 2025
Vodiči, POZOR: Na Slovensku sa chystá VEĽKÁ zmena pravidiel cestnej premávky (čo bude nové)
11. júla 2025
TV, operátor
MIMORIADNE: Zaviedli povinný TV poplatok. Platiť ho musia VŠETCI každý mesiac, mnohí o tom netušia
11. júla 2025

Najnovšie články

  • Skupina študentov zostala zaskočená: Železnice im zrušili bezplatné cestovanie
  • MIMORIADNE: Katastrofa je realitou. Práve schválili ničivý poplatok, ktorý nás ochudobní
  • Tvrdý ZÁKAZ: Lacný benzín? Ani náhodou! Prvý štát ho zakázal, okamžite ho pokutuje
  • Slováci, POZOR: Obľúbený liek proti bolesti môže spôsobiť demenciu. Vedci prišli s varovaním
  • YouTube sa zmení na nepoznanie. Po 10 rokoch nečakane skončí TÁTO funkcia

Bude sa vám páčiť

MIMORIADNE: TOTO nastavenie na mobile si urýchlene vypnite! Máte ho zapnuté, ale predstavuje HROZBU (NÁVOD)

12. júla 2025
Neta Aya

Elektromobil s dojazdom „400 kilometrov“ nevydržal ani dva roky: Dnes prejde len 40, výrobca nemá novú batériu

11. júla 2025
peniaz, peniaze, euro, bankovky, DPH

VEĽKÁ skupina dostane na účet až 2 000 €: Začali s posielaním, peniaze prídu automaticky

10. júla 2025
Čínske elektromobily EÚ

Elektromobily si v Európe vie dovoliť málokto, Čína ich predáva za 3 400 eur

9. júla 2025

 

Spájame vedu, technológie a internetovú kultúru.

Dôležité odkazy

  • Kontakt
  • Reklama
  • O nás
  • Cookies
  • Podmienky používania

Spoj sa s nami

© 2025 BYTE Media s.r.o. Všetky práva vyhradené.
Vitaj späť!

Prihlás sa do svojho účtu

Username or Email Address
Password

Zabudol si heslo?