TECHBYTE.skTECHBYTE.skTECHBYTE.sk
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Čítaš: Koniec obľúbeného žánru videohier? Hráči rozmýšľajú čoraz menej, pri hraní skôr „vypínajú“
Zdieľať
TECHBYTE.skTECHBYTE.sk
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Hľadať
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Sleduj TECHBYTE
© 2025 BYTE Media s.r.o. Všetky práva vyhradené.

Koniec obľúbeného žánru videohier? Hráči rozmýšľajú čoraz menej, pri hraní skôr „vypínajú“

Hráči čoraz menej preferujú tituly, ktoré si vyžadujú strategické myslenie, plánovanie a odvodzovanie následkov.

31. júla 2024 17:10
Roman Drexler
31. júla 2024
Zdieľať
5 min
Zdieľať
V skratke
  • Trh s videohrami sa postupne mení
  • Hráči kontinuálne prestávajú preferovať hry s potrebou strategického myslenia
  • Čoraz viac preferujú spontánnejšie tituly

Trh s videohrami sa rozvíja už niekoľko desaťročí. Za tú dobu sme mohli vidieť vzostup a pád mnohých žánrov, pričom je dosť pravdepodobné, že tento kolotoč bude pokračovať aj v budúcnosti. Preferencie hráčov sa menia z generácie na generáciu, pričom herné štúdia sa musia tomuto vývoju náležite prispôsobovať.

Dokazuje to aj štúdia publikovaná na webe Quantic Foundry, ktorá posledných deväť rokov skúmala zmeny v postoji hráčov voči herným žánrom. Podarilo sa jej odhaliť celkom zaujímavý trend.

Údaje udávané štúdiou vychádzajú tzv. profilu motivácie hráčov. Ide o niekoľkominútový prieskum, v rámci ktorého môžu hráči získať poznatky o tom, čo ich motivuje k hraniu a ako sa ich preferencie líšia od ostatných hráčov. Tento prieskum absolvovalo už zhruba 1,7 milióna hráčov z celého sveta. Prednastavený model obsahuje celkovo dvanásť motivácií.

Pre účely štúdie boli využité záznamy od 1,57 milióna hráčov, ktoré boli zozbierané v období od júna 2015 do apríla tohto roku. Vylučuje respondentov z Číny, keďže tu sú v rámci gamingu stanovené veľmi prísne pravidlá, ktorý výrazne ovplyvňuje štruktúru preferovaných žánrov.

Úpadok strategického myslenia

Čo teda štúdia presne zistila? Viaceré zo zahrnutých motivácií sa v posledných deviatich rokoch držali na stabilných, resp. takmer nemenných úrovniach. Jasnou výnimkou bola stratégia. Táto motivácia naprieč hráčskou komunitou v sledovanom období zaznamenala výrazný úpadok. Rozsah zmien bol dokonca dvakrát väčší, než pri druhej najvýraznejšej zmene.

Neprehliadnite

gaming
Samsung má pomocou AI zvýšiť výkon v hrách: Neuro Game Booster môže prísť už s Galaxy S10!
Počítačová hra, ktorú pozná asi každý, dnes oslavuje 30. narodeniny
asus rog phone
Asus ROG Phone oficiálne: Smartfón pre pravých hráčov s perfektnými ovládačmi

Pre lepšie pochopenie, v modeli, ktorým sa štúdia inšpirovala, je motivácia stratégie definovaná ako apel na dlhodobé myslenie, plánovanie a rozhodovanie. Hráči s vyšším skóre v tejto kategórii uprednostňujú dlhšie časové horizonty plánovania a komplexné myslenie s mnohými parametrami, ktoré je treba v tomto procese brať do úvahy, vrátane možných následkov. Niečo také si vyžadujú napríklad tituly Europa Universalis či Total War.

Naopak hráči s nižším skóre v tejto kategórii preferujú skôr spontánnejšie hry s minimálnou potrebou rozhodovania alebo plánovania. V tomto prípade možno ako príklady použiť tituly Just Dance alebo Animal Crossing.

Ako môžete vidieť na grafe pod týmto odsekom, ochota ľudí v hrách aplikovať strategické myslenie, plánovať či rozhodovať sa, v priebehu rokov kontinuálne klesala. Najvyššie úrovne boli zaznamenané na začiatku prieskumu, najnižšie na jeho konci.

Vývoj preferencie hier s potrebou strategického myslenia
Vývoj preferencie hier s potrebou strategického myslenia | Zdroj: Quantic Foundry

Graf nám jasne ukazuje, že hráči jednoducho nechcú, aby si počas hrania museli namáhať mozog. Možno ich to nebaví, možno majú dosť premýšľania v práci. Jedno je ale isté – na vzostupe sú skôr hry, ktoré sú spontánnejšie a nevyžadujú si príliš náročné rozhodovacie procesy. Hry vnímame skôr ako oddychovú aktivitu, pri ktorej náš mozog necháme aspoň na chvíľu vypnúť.

Zaujímavosťou je, že tento vývoj je rovnaký ako v rámci hráčskej komunity v Spojených štátoch, tak aj v rámci hráčskej komunity vo zvyšku sveta. V oboch prípadoch dopyt po strategicky náročných hrách klesá.

Prečo tomu tak je?

Na túto otázku neexistuje jednotná odpoveď. Sú s ňou však späté rôzne teórie. Jedna z nich ako dôvod udáva skutočnosť, že ľudia majú čoraz menej času, teda že celý svet sa postupne akosi zrýchľuje. Dôkazom sú napríklad štatistiky platformy YouTube, podľa ktorých ľudia čoraz viac uprednostňujú kratšie videá pred dlhšími.

Zrýchlil dokonca aj filmový priemysel. Priemerná dĺžka jedného záberu vo filmoch sa znížila zo 16 sekúnd z roku 1930 na len 4 sekundy v roku 2010. Rovnako ľudia trávia menej času v jednotlivých počítačových aplikáciách. Zatiaľ čo v roku 2004 sme v jednom okne priemerne strávili 2,5 minúty, v roku 2016 to bolo iba 47 sekúnd.

Ľudia sa jednoducho čoraz viac ponáhľajú. Nemáme toľko času, všetko chceme rýchlo. A cítiť to aj v oblasti gamingu. Keďže strategické myslenie je náročné nielen na premýšľanie, ale aj na čas, niet sa čo čudovať, že popularita hier, ktoré ho vyžadujú, klesá.

PlayStation 5 DualSense
PlayStation 5, ovládač DualSense | Zdroj: Depositphotos

No samozrejme, stále je tu kopa hier, ktorá sú mimoriadne populárne aj napriek potrebe dôkladného premýšľania a plánovania. Príkladom je hra League of Legends, ktorej hranie na vyšších úrovniach vyžaduje určité strategické myslenie, ako aj schopnosť predvídať a vyhodnocovať následky.

Zdieľaj tento článok
Facebook Kopírovať odkaz Vytlačiť
Predchádzajúci článok Veľká zmena na obzore: Tri automobilky sa chcú zlúčiť, vytvoria silnú alianciu
Ďalší článok Paríž 2024: Medailisti sa po prvýkrát v histórii delia o svoje víťazné úsmevy s fanúšikmi v rámci tzv. Victory Selfie, urobenej pomocou Galaxy Z Flip6 Olympic Edition

Najčítanejšie

peniaze, bankovky, mince, euro, plat, zánik pracovných miest
Štát oznámil veľké prepočítavanie dôchodkov. Pol milióna ľudí sa musí pripraviť na inú výšku
12. decembra 2025
Slovensko, peniaze, ekonomika, poplatok, Slováci, konsolidácia, štát
Odborníci upozorňujú na časovanú bombu Slovenska. Nie sú ňou dôchodky, ale prehliadaný problém
12. decembra 2025
Peniaze, euro, bankovky, mince, banky, štát
Veľká časť Slovákov by si mala skontrolovať schránku. Hrozí im totiž pokuta
11. decembra 2025
Mimoriadne, peniaze, operátor, ceny
MIMORIADNE: Štát začne posielať listy, aké ešte nikto nevidel. Sú extrémne dôležité, týkajú sa všetkých
13. decembra 2025

Najnovšie články

  • Slovensko sa má čím chváliť. Náš internet patrí k svetovej špičke (+ porovnanie)
  • AKTUÁLNE: Žandári už hliadkujú. Slováci ich stretnú v týchto lokalitách
  • EÚ radikálne zmení plány pre naše autá. To, čo odklepne, nikto nečakal
  • Chcú preklesliť mapu EÚ: Na stole je dohoda, akú nikto nečakal. Ovplyvní aj Slovensko
  • O2 oznamuje fantastickú novinku, ostatní operátori len ticho závidia

Bude sa vám páčiť

Slovensko, peniaze, ekonomika, poplatok, Slováci, konsolidácia, štát

Štát stráca kontrolu. Na Slovensku sa rozmohol nelegálny hazard

22. novembra 2025
PlayStation 5 DualSense

PlayStation 6 bude MONŠTRUM: Ak je TOTO pravda, kúpia si ju všetci (PREHĽAD)

13. septembra 2025
Benzín, nafta, tankovanie, čerpacie stanice

Vodiči, POZOR: Takýmto spôsobom za volantom míňate zbytočne viac. Ako ušetriť?

27. augusta 2025
Mimoriadne, gaming

MIMORIADNE: Štát nakúpil vojakom videohry za 40 000 €, vraj na relax a regeneráciu

25. júla 2025

 

Spájame vedu, technológie a internetovú kultúru.

Dôležité odkazy

  • Kontakt
  • Reklama
  • O nás
  • Cookies
  • Podmienky používania

Spoj sa s nami

Viac z nášho portfólia

© 2025 BYTE Media s.r.o. Všetky práva vyhradené.
Vitaj späť!

Prihlás sa do svojho účtu

Username or Email Address
Password

Zabudol si heslo?