TECHBYTE.skTECHBYTE.skTECHBYTE.sk
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Čítaš: Koniec obľúbeného žánru videohier? Hráči rozmýšľajú čoraz menej, pri hraní skôr „vypínajú“
Zdieľať
TECHBYTE.skTECHBYTE.sk
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Hľadať
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Sleduj TECHBYTE
© 2024 BYTE Media s.r.o. Všetky práva vyhradené.

Koniec obľúbeného žánru videohier? Hráči rozmýšľajú čoraz menej, pri hraní skôr „vypínajú“

Hráči čoraz menej preferujú tituly, ktoré si vyžadujú strategické myslenie, plánovanie a odvodzovanie následkov.

31. júla 2024 17:10
Roman Drexler
31. júla 2024
Zdieľať
5 min
Zdieľať
V skratke
  • Trh s videohrami sa postupne mení
  • Hráči kontinuálne prestávajú preferovať hry s potrebou strategického myslenia
  • Čoraz viac preferujú spontánnejšie tituly

Trh s videohrami sa rozvíja už niekoľko desaťročí. Za tú dobu sme mohli vidieť vzostup a pád mnohých žánrov, pričom je dosť pravdepodobné, že tento kolotoč bude pokračovať aj v budúcnosti. Preferencie hráčov sa menia z generácie na generáciu, pričom herné štúdia sa musia tomuto vývoju náležite prispôsobovať.

Dokazuje to aj štúdia publikovaná na webe Quantic Foundry, ktorá posledných deväť rokov skúmala zmeny v postoji hráčov voči herným žánrom. Podarilo sa jej odhaliť celkom zaujímavý trend.

Údaje udávané štúdiou vychádzajú tzv. profilu motivácie hráčov. Ide o niekoľkominútový prieskum, v rámci ktorého môžu hráči získať poznatky o tom, čo ich motivuje k hraniu a ako sa ich preferencie líšia od ostatných hráčov. Tento prieskum absolvovalo už zhruba 1,7 milióna hráčov z celého sveta. Prednastavený model obsahuje celkovo dvanásť motivácií.

Pre účely štúdie boli využité záznamy od 1,57 milióna hráčov, ktoré boli zozbierané v období od júna 2015 do apríla tohto roku. Vylučuje respondentov z Číny, keďže tu sú v rámci gamingu stanovené veľmi prísne pravidlá, ktorý výrazne ovplyvňuje štruktúru preferovaných žánrov.

Úpadok strategického myslenia

Čo teda štúdia presne zistila? Viaceré zo zahrnutých motivácií sa v posledných deviatich rokoch držali na stabilných, resp. takmer nemenných úrovniach. Jasnou výnimkou bola stratégia. Táto motivácia naprieč hráčskou komunitou v sledovanom období zaznamenala výrazný úpadok. Rozsah zmien bol dokonca dvakrát väčší, než pri druhej najvýraznejšej zmene.

Neprehliadnite

Ľudia sa nudia, tak hrajú hry: TOP 10 najhranejších PC hier na Steame za 24 hodín
rodinna mediateka
Google vylepšuje bezpečnosť: Posudzovanie nových aplikácií a hier bude trvať dlhšie
Škandál vo svete gamingu: Svetoznáme štúdio malo na Steame predávať cracknuté hry

Pre lepšie pochopenie, v modeli, ktorým sa štúdia inšpirovala, je motivácia stratégie definovaná ako apel na dlhodobé myslenie, plánovanie a rozhodovanie. Hráči s vyšším skóre v tejto kategórii uprednostňujú dlhšie časové horizonty plánovania a komplexné myslenie s mnohými parametrami, ktoré je treba v tomto procese brať do úvahy, vrátane možných následkov. Niečo také si vyžadujú napríklad tituly Europa Universalis či Total War.

Naopak hráči s nižším skóre v tejto kategórii preferujú skôr spontánnejšie hry s minimálnou potrebou rozhodovania alebo plánovania. V tomto prípade možno ako príklady použiť tituly Just Dance alebo Animal Crossing.

Ako môžete vidieť na grafe pod týmto odsekom, ochota ľudí v hrách aplikovať strategické myslenie, plánovať či rozhodovať sa, v priebehu rokov kontinuálne klesala. Najvyššie úrovne boli zaznamenané na začiatku prieskumu, najnižšie na jeho konci.

Vývoj preferencie hier s potrebou strategického myslenia
Vývoj preferencie hier s potrebou strategického myslenia | Zdroj: Quantic Foundry

Graf nám jasne ukazuje, že hráči jednoducho nechcú, aby si počas hrania museli namáhať mozog. Možno ich to nebaví, možno majú dosť premýšľania v práci. Jedno je ale isté – na vzostupe sú skôr hry, ktoré sú spontánnejšie a nevyžadujú si príliš náročné rozhodovacie procesy. Hry vnímame skôr ako oddychovú aktivitu, pri ktorej náš mozog necháme aspoň na chvíľu vypnúť.

Zaujímavosťou je, že tento vývoj je rovnaký ako v rámci hráčskej komunity v Spojených štátoch, tak aj v rámci hráčskej komunity vo zvyšku sveta. V oboch prípadoch dopyt po strategicky náročných hrách klesá.

Prečo tomu tak je?

Na túto otázku neexistuje jednotná odpoveď. Sú s ňou však späté rôzne teórie. Jedna z nich ako dôvod udáva skutočnosť, že ľudia majú čoraz menej času, teda že celý svet sa postupne akosi zrýchľuje. Dôkazom sú napríklad štatistiky platformy YouTube, podľa ktorých ľudia čoraz viac uprednostňujú kratšie videá pred dlhšími.

Zrýchlil dokonca aj filmový priemysel. Priemerná dĺžka jedného záberu vo filmoch sa znížila zo 16 sekúnd z roku 1930 na len 4 sekundy v roku 2010. Rovnako ľudia trávia menej času v jednotlivých počítačových aplikáciách. Zatiaľ čo v roku 2004 sme v jednom okne priemerne strávili 2,5 minúty, v roku 2016 to bolo iba 47 sekúnd.

Ľudia sa jednoducho čoraz viac ponáhľajú. Nemáme toľko času, všetko chceme rýchlo. A cítiť to aj v oblasti gamingu. Keďže strategické myslenie je náročné nielen na premýšľanie, ale aj na čas, niet sa čo čudovať, že popularita hier, ktoré ho vyžadujú, klesá.

PlayStation 5 DualSense
PlayStation 5, ovládač DualSense | Zdroj: Depositphotos

No samozrejme, stále je tu kopa hier, ktorá sú mimoriadne populárne aj napriek potrebe dôkladného premýšľania a plánovania. Príkladom je hra League of Legends, ktorej hranie na vyšších úrovniach vyžaduje určité strategické myslenie, ako aj schopnosť predvídať a vyhodnocovať následky.

Zdieľaj tento článok
Facebook Kopírovať odkaz Vytlačiť
Predchádzajúci článok Veľká zmena na obzore: Tri automobilky sa chcú zlúčiť, vytvoria silnú alianciu
Ďalší článok Paríž 2024: Medailisti sa po prvýkrát v histórii delia o svoje víťazné úsmevy s fanúšikmi v rámci tzv. Victory Selfie, urobenej pomocou Galaxy Z Flip6 Olympic Edition

Najčítanejšie

peniaze, fond, euro, bankovky, minimálna mzda, penzia, príspevok
Štát ľuďom oznamuje, že zruší ich dôchodok: Nepáči sa mu, že reagujú tak, ako by nemali
2. septembra 2025
Operátor, TV, aktuálne, televízia
Operátor urobil nečakaný krok: TIETO TV stanice dá Slovákom zadarmo
2. septembra 2025
Peniaze, ceny, štát, zdražovanie, príspevok, povinnosti, úspory, ušetriť, štipendium, inflácia, DPH, bankrot, konsolidácia, preplatok, príplatky
Slováci sa potešia: Na účet im „cinkne“ štedrá suma: Stačí vyplniť jediné tlačivo, skoro nikto o tom nevie
2. septembra 2025
Mimoriadne
MIMORIADNE: Potvrdili útok OBROVSKÝCH rozmerov. Za posledné 3 mesiace pribudli stovky obetí aj zo Slovenska
2. septembra 2025

Najnovšie články

  • POZOR: Na trhu sa objavil produkt, ktorý má doma každý. Hrozí zásah elektrickým prúdom
  • NECHUTNÉ správanie: Po TOMTO dostal zamestnanec okamžitú výpoveď (VIDEO + čo sa stalo)
  • MIMORIADNE: Udreli PLNOU silou. Štát si s novým útokom nevie dať rady, ľuďom radí, nech sú pripravení
  • STVR robí DRSNÉ čistky: Po 7 rokoch s okamžitou platnosťou končí obľúbená relácia
  • Vodiči, POZOR: Zlodeji majú nový trik a za pár sekúnd vám z auta ukradnú TENTO diel

Bude sa vám páčiť

Benzín, nafta, tankovanie, čerpacie stanice

Vodiči, POZOR: Takýmto spôsobom za volantom míňate zbytočne viac. Ako ušetriť?

26. augusta 2025
Mimoriadne, gaming

MIMORIADNE: Štát nakúpil vojakom videohry za 40 000 €, vraj na relax a regeneráciu

25. júla 2025
peniaze, euro, ekonomika, štát, aktuálne, transakčná daň, príspevok, konsolidačných opatrení

AKTUÁLNE: Ďalšia POHROMA na Slovensku. Veľká IT firma prepúšťa, 150 ľudí ostane bez práce

15. júla 2025
Herný obchod PGS

Obľúbený obchod Slovákov nečakane zatvoril kamenné prevádzky po celom Slovensku (čo sa deje)

18. mája 2025

 

Spájame vedu, technológie a internetovú kultúru.

Dôležité odkazy

  • Kontakt
  • Reklama
  • O nás
  • Cookies
  • Podmienky používania

Spoj sa s nami

© 2025 BYTE Media s.r.o. Všetky práva vyhradené.
Vitaj späť!

Prihlás sa do svojho účtu

Username or Email Address
Password

Zabudol si heslo?