Ak obľubuješ nakupovanie cez internet, je vysoká pravdepodobnosť, že skôr či neskôr natrafíš na podvodný e-shop, ktorého jediným cieľom je obrať ťa o peniaze. Žiaľ, takýchto obchodníkov je na Slovensku viac, než dosť. Našťastie ale máme organizácie, ktoré ich aktivitu pozorne monitorujú a patrične sa pred nimi snažia varovať verejnosť. Jednou takou je aj Slovenská obchodná inšpekcia (SOI).
Prejsť na:
SOI opätovne zverejnila zoznam rizikových internetových obchodov, ktorým odporúča sa oblúkom vyhýbať. „Uvedené e-shopy SOI považuje za rizikové z dôvodu nedodržiavania niektorých zákonných povinností, ale aj problematického vymáhania spotrebiteľských práv a individuálnych nárokov,“ uvádza inšpekcia.

Desiatky nebezpečných obchodov
Organizácia dodáva, že zoznam nemusí byť kompletný. V skutočnosti tak môže v oblasti slovenského e-commerce figurovať viacero podvodných subjektov. SOI pripomína, že skutočnosť, že určitý internetový obchod nie je v zozname zaradený, neznamená to, že je bezpečný. „Zaradenie internetových stránok na zoznam rizikových e-shopov je len odporúčaním pre spotrebiteľov, aby nákup na internetových stránkach dôkladne zvážili. V žiadnom prípade ale nejde o úplný zoznam rizikových e-shopov.“
SOI aktuálne považuje za podvodné tieto e-shopy:
- Nakupuj123.sk
 - Bonky.sk
 - Suprisimo.sk
 - Booho.sk
 - Finlando.sk
 - Rayray.sk
 - Fashy.sk
 - Gigastore.sk
 - Zozu.sk
 - Lunzo.sk
 - Shopolo.sk
 - Alabo.sk
 - Mobiluj.sk
 - Eleganceshop.sk
 - Chyza.sk
 - Rajpradla.sk
 - Zasielkonos.sk
 - Fashionline.com
 - Jordanshoes.com
 - Moletka.eu
 - Svet-siat.eu
 - Vip-moda.eu
 - Perfektna.sk
 - Kociky-leja.sk
 - Elektroeldo.sk
 - Sunsea.sk
 
Jeden a ten istý úmysel
Spôsoby, akými uvedené e-shopy klamú zákazníkov, sú rôzne. Jedno však majú spoločné, a to úmysel obrať ich o peniaze.
Proces môže v praxi prebiehať napríklad tak, že zákazník navštívi e-shop a niečo pekné si z neho vyberie. Všetko prebieha v poriadku, od výberu tovaru až po jeho vloženie do košíka. Akonáhle je výber ukončený, zákazník je presmerovaný k platbe. Tú s plnou dôverou vykoná, pričom na e-mail mu príde potvrdenie o transakcii.

Svoj objednaný tovar však nikdy neuvidí. Obchody to môžu ospravedlňovať napríklad nedostatočnými zásobami v skladoch, prípadne inými komplikáciami. V prípade, že sa ich zákazník snaží osloviť, buď nedostane žiadnu odpoveď, alebo dostane len stručný e-mail, ktorý vlastne neposkytuje žiadne bližšie informácie.
V ojedinelých prípadoch môže byť tovar dodaný, no aj to po mnohých mesiacoch od zadania objednávky.
Riskovať to však neodporúčame. Ak si chceš byť svojimi nákupmi 100-percentne istý, dôkladne si pozri, prípadne ulož vyššie uvedený zoznam, a obchodom na ňom sa snaž vyvarovať. Tvoja peňaženka ti poďakuje.
