TECHBYTE.skTECHBYTE.skTECHBYTE.sk
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Čítaš: Podiel elektromobilov v Česku rastie raketovým tempom. Slovensko môže len ticho závidieť
Zdieľať
TECHBYTE.skTECHBYTE.sk
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Hľadať
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Sleduj TECHBYTE
© 2025 BYTE Media s.r.o. Všetky práva vyhradené.

Podiel elektromobilov v Česku rastie raketovým tempom. Slovensko môže len ticho závidieť

2. decembra 2024 16:46
Roman Drexler
3. októbra 2023
Zdieľať
6 min
Zdieľať

Nástup elektromobilov v Európe je prakticky nevyhnutný. Dôvodom je predovšetkým Európska únia (EÚ) a jej zákaz predaja nových vozidiel so spaľovacím motorom od roku 2035. Tento rok je síce stále ďaleko, avšak viaceré členské krajiny už teraz maximalizujú svoje úsilie o to, aby sa elektrické vozidlá distribuovali v čo najväčšom objeme. Väčšina tak robí formou rôznych stimulov, no nájdu sa aj takí, ktorých stimuly sú prakticky nulové. Do prvej zmienenej skupiny sa zaraďuje aj susedná Česká republika, kde elektromobily vykazujú značný rast, píše server fDrive.cz.

Prejsť na:

  1. Záujem prejavujú aj menšie subjekty
  2. Slovensko sedí ticho v rohu
  3. Chystajú sa dotácie, no zatiaľ len v teórii

Za tento rast u našich susedov môžu predovšetkým firmy. Osobné vozidlá s elektrickým pohonom do svojej flotily zaradila (alebo chce v najbližších rokoch zaradiť) približne štvrtina spoločností, ktoré sa zúčastnili prieskumu Arval Mobility Observatory 2023. Pritom až 14 % firiem už elektromobily používa.

Tým, ktorí elektromobily ešte nemajú, najčastejšie na elektromobiloch prekáža ich vysoká obstarávacia cena a slabá infraštruktúra, ktorá by mohla skomplikovať prevádzku. Pravdou však je, že infraštruktúra je na tom v Česku veľmi slušne. „Verejná nabíjacia infraštruktúra je u nás z hľadiska počtu elektromobilov v pomere k počtu nabíjacích bodov na vysokej úrovni,“ hovorí odborník na elektromobilitu v spoločnosti Arval Tomáš Kadeřábek.

V súvislosti s infraštruktúrou taktiež nemožno zabudnúť na fakt, že nové elektromobily ponúkajú stále dlhší dojazd, čím sa znižuje potreba čo najhustejšej koncentrácie nabíjacích staníc. „V našej flotile používame cez sto elektromobilov, pre naše účely sú tieto vozidlá optimálne a nevnímame v súvislosti s nimi takmer žiadne obmedzenia. K prechodu na elektromobilitu sme siahli najmä z dôvodu zníženia našej uhlíkovej stopy, do roku 2025 chceme mať flotilu z minimálne 75 % plne elektrifikovanú,“ tvrdí Zuzana Filipová, riaditeľa komunikácie a udržateľnosti v Moneta Money Bank.

elektromobil
Ilustr. obr. | Zdroj: Getty Images Signature

Záujem prejavujú aj menšie subjekty

Nie sú to pritom len veľké korporácie, ktoré zvažujú nákup elektromobilov. Čoraz viac záujmu prejavujú aj menšie české firmy, predovšetkým tie, ktoré disponujú solárnymi panelmi. V spojení elektromobilov s vlastnými zdrojmi obnoviteľnej energie totiž vidia efektívny spôsob zníženia prevádzkových nákladov.

„Plánujeme nákup elektro dodávky pre cesty po Prahe. Podľa predbežných kalkulácii by sme ju počas leta mali dobre uživiť aj napriek tomu, že na energiu z našej fotovoltaiky ide celá budova pražskej centrály. Jednou z možností pri kúpe vozidla je určite operatívny lízing,“ konštatuje šéf IT a komunikácie v spoločnosti Maso-Profit, ktorá figuruje ako predajca mäsiarskych a gastro technológií, Jiří Kužniar.

Operatívny lízing vníma ako adekvátnu alternatívu k štandardnému spôsobu obstarania elektromobilu až 27 %  firiem zahrnutých v prieskume.

Slovensko sedí ticho v rohu

Samozrejme, 14-percentný podiel nie je najviac v EÚ. Rozhodne je to však lepší výsledok, než akým sa môžu pýšiť Slováci. Podľa Drive Magazine mali u nás elektromobily od januára do augusta 2023 na celkovom predaji vozidiel iba 2,4-percentný podiel. Dá sa teda povedať, že v presadzovaní a šírení elektromobility je Slovensko na chvoste Európy. Vo viacerých západných krajinách je už každé tretie predané vozidlo elektrické. U nás sú to približne dva elektromobily na stovku predaných áut.

Neprehliadnite

Slovenská pošta
Pošta sa mení na nepoznanie. Takto vyzerajú kuriéri novej generácie
Mimoriadne, peniaze, zdražovanie, daň
Slováci, musíte si vybrať. Ak zvolíte zle, čakajte obrovské dane, odvody a poplatky (+ sumy)
EÚ
EÚ schválila drastickú zmenu. Padlo nečakané rozhodnutie

Dôvodov, prečo tomu tak je, je viacero. Predovšetkým možno viniť nízku priemernú mzdu, z akej si len málokto môže dovoliť kúpu nového elektromobilu. Áno, existujú lízingy, no aj lízingy treba platiť. Ďalším dôvodom je nepochybne nedostatočná nabíjacia infraštruktúra, a to najmä na južnej trase, resp. v južných regiónoch krajiny.

elektromobil
Zdroj: Pexels/Mike B

Chystajú sa dotácie, no zatiaľ len v teórii

Ako takým svetlom v temnote je dokument slovenských analytikov, ktorí sa rozhodli na základe analýzy vyhotoviť tabuľku s odporúčanými dotáciami na elektromobily. V tom čase išlo len o plán a návrh pre budúcu slovenskú vládu. Dnes už máme parlamentné voľby za sebou, avšak stále čakáme na finálnu zostavu.

„Priame dotácie sú jedným z najviac využívaných opatrení, ktoré môžu urýchliť nástup elektromobility. Nákupná cena elektromobilov je v porovnaní s autami na spaľovací motor stále vysoká,“ uviedol inštitút environmentálnej politiky (IEP), analytický útvar ministerstva životného prostredia.

V ich pláne stojí, že v prvom roku budú dotácie na elektromobily dosahovať výšky najviac 6 000 eur, pričom s každým ďalším rokom sa bude čiastka postupne znižovať. O rok neskôr bude výška dotácie dosahovať iba 4 250 eur, potom 2 750 eur, potom 2 000 eur a napokon 1 250 eur. Konkrétne tieto výšky platia pre elektromobily s cenou do 35 000 eur. Pre modely s cenou od 35 000 do 50 000 eur budú dotácie polovičné.

Výška dotácie na kúpu elektromobilov
Miera podpory20242025202620272028
Vozidlá do 35 000 €6 000 €4 250 €2 750 €2 000 €1 250 €
Vozidlá od 35 000 € do 50 000 €3 000 €2 125 €1 375 €1 000 €625 €
Podľa IEP

Plán je to pekný, no je otázne, či povedie k reálnemu výsledku. Vznikol totiž neskoro, a to presne v období, kedy bolo Slovensko bez vlády.

Zdieľaj tento článok
Facebook Kopírovať odkaz Vytlačiť
Predchádzajúci článok Samsung Galaxy S23 Ultra Samsung Galaxy S24, S24+ a S24 Ultra: Čo všetko vieme o chystaných novinkách? (PREHĽAD)
Ďalší článok F1 AKTUÁLNE: Máš rád F1? Po novom bude prestížne preteky vysielať iná TV stanica!

Najčítanejšie

peniaze, bankovky, mince, euro, príspevok
Štát začne Slovákom posielať mimoriadne dôležité listy. Týka sa to úplne všetkých
7. decembra 2025
Palivo, nafta, benzín
Končí veľká sieť čerpacích staníc. Všetky preberie konkurencia
6. decembra 2025
zlodej, auto, noc, zlodeji áut, zlodeji
Toto sú autá, ktoré zlodeji na Slovensku kradnú najčastejšie. Zoznamu kraľuje jedna značka
7. decembra 2025
peniaz, peniaze, euro, bankovky, DPH, konsolidácia
Toto štát pri konsolidácii zabudol spomenúť. Od roku 2028 na nás čaká tvrdá realita
7. decembra 2025

Najnovšie články

  • Ešte sa neradujte. Prechod HBO pod Netflix môže byť veľký problém, Trump zakročil
  • Najočakávanejší iPhone už teraz sklamal. Bude mu chýbať absolútne základná vec
  • STVR šokuje privátne televízie. Chce spustiť vlastnú streamovaciu službu
  • Slováci zbytočne prichádzajú denne o desiatky eur. Dôvodom je jedna zásadná chyba
  • Schválili tvrdý zákaz. Po dovŕšení 68 rokov si za volant vozidla už nesadnete

Bude sa vám páčiť

peniaz, peniaze, euro, bankovky, DPH, konsolidácia

Ľuďom na účty príde vyše 270 €. O peniaze treba požiadať do konca roka

5. decembra 2025
Slovensko, peniaze, ekonomika, poplatok, Slováci, konsolidácia, štát

Vláda si opäť požičia od občanov. Rezort financií pripravuje novú emisiu dlhopisov

5. decembra 2025
auto, peniaze, automobilka, ojazdené auto, kúpna cena, automobil

Štát prispeje ľudom na kúpu auta. Ráta sa s investíciou až 3 miliardy €

5. decembra 2025
nočná jazda autom, auto, automobily

Vláda začne pravidelne kontrolovať tachometre: Vodiči zaplatia za každý prejdený kilometer (+ suma)

4. decembra 2025

 

Spájame vedu, technológie a internetovú kultúru.

Dôležité odkazy

  • Kontakt
  • Reklama
  • O nás
  • Cookies
  • Podmienky používania

Spoj sa s nami

Viac z nášho portfólia

© 2025 BYTE Media s.r.o. Všetky práva vyhradené.
Vitaj späť!

Prihlás sa do svojho účtu

Username or Email Address
Password

Zabudol si heslo?