TECHBYTE.skTECHBYTE.sk
    Facebook Twitter Instagram
    TECHBYTE.skTECHBYTE.sk
    Facebook Twitter Instagram
    • Domov
    • Tech
    • Recenzie
    • Veda
    • Elektromobilita
    • Domácnosť
    • Gaming
    TECHBYTE.skTECHBYTE.sk

    Odvrátená strana elektrických áut: Výmena batérie stála viac ako samotné auto

    Kúpu ojazdeného elektromobilu si treba dobre premyslieť.
    Lukáš Zachar‍ Lukáš Zachar21. júla 2022
    Foto: Lukáš Zachar

    Predaje elektromobilov a plug-in hybridov sú čoraz vyššie všade vo svete. Ako ale jedna rodina z amerického mesta St. Petersburg zistila, majú aj odvrátenú stranu. Vyplýva to z príbehu, ktorý zažila Avery Siwinski.

    Avery si kúpila použitý plug-in hybrid Ford Focus Electric z roku 2014, ktorý mal, aspoň na papieri, na jedno nabitie prejsť 122 kilometrov. To je na jazdu do školy a späť tak akurát. Rodina sa teda rozhodla, že 11-tisíc dolárov investujú a na 6 mesiacov bol skutočne pokoj. Auto fungovalo správne, ani dojazd, hoc nižší, nebol nepoužiteľný.

    Skryté riziko

    „Všetko bolo v poriadku,“ povedala Avery. „Auto som si zamilovala. Bolo malé, tiché, bolo super. Potom však z ničoho nič prestalo fungovať,“ konštatuje.

    Keď sa v marci na prístrojovom paneli objavili prvé výstrahy, Siwinská sa rozhodla, že je čas navštíviť autorizovaný servis, kde technici spravili diagnostiku s nepriaznivým výsledkom. Auto žiadalo výmenu batérie, ktorú Ford nacenil na 14-tisíc dolárov, teda na vyššiu čiastku, než ktorú zaplatili za celé auto. Čo je ešte horšie, model Focus Electric sa už štyri roky nevyrába, takže problém bol prakticky so všetkými náhradnými dielmi.

    „Ak si kupujete nový elektromobil, musíte si uvedomiť, že zatiaľ neexistuje trh so staršími modelmi,“ varuje ostatných starý otec Avery, Ray Siwinski.

    Chýba história

    Príbeh pekne ilustruje jedno z najväčších rizík elektrických vozidiel, ktoré sú na jednu stranu naozaj vynikajúce dopravné prostriedky, na druhú stranu so sebou prinášajú skryté problémy. Keď doslúži prvá generácia elektromobilov, batérie sa, pevne veríme, dostanú do recyklačného strediska, kde ich čo najefektívnejším spôsobom spracujú.

    Tí, ktorí by si chceli batériu nechať vymeniť si jednoducho budú musieť kúpiť novú, ktorá nemusí byť úplne lacná. Druhým problémom môže byť spoľahlivosť batériových článkov montovaných do elektromobilov. Zatiaľ čo Tesla si na tento ukazovateľ dáva extrémny pozor, iní výrobcovia to tak vážne brať nemusia. Svedčí o tom napríklad prípad jedného z majiteľov veľmi populárneho elektromobilu Nissan Leaf, ktorému servis za výmenu batérie naúčtoval vyše 30-tisíc dolárov.

    Výrobcovia síce dávajú na batérie záruky. Niekedy však ani 100 či 160-tisíc kilometrov alebo 8 rokov prevádzky nemusí stačiť na to, aby sa vyrovnali spaľovacím motorom. Výrobcovia elektromobilov tak majú pred sebou dlhú a strastiplnú cenu. Jedno je však isté – držíme im palce, aby technológie a ceny posunuli ešte na lepšiu úroveň, akú dnes vidíme pri „klasických“ vozidlách.

    elektromobil plug-in hybrid výmena batérie
    PredchádzajúciGoogle peňaženka dorazila na Slovensko: Takto vyzerá náhrada za Google Pay
    Ďalší Samsung sa raduje: Táto kategória zariadení je čoraz populárnejšia aj medzi Slovákmi!
    Najnovšie články

    Xiaomi Mix Fold 2 OFICIÁLNE: Tenké telo, špičková výbava a podozrivo nízka cena!

    12. augusta 2022

    Xiaomi Watch S1 Pro OFICIÁLNE: Kvalitný displej, prémiový dizajn a až 14-dňová výdrž!

    12. augusta 2022

    Chceš si užívať leto s tech vychytávkami? Tak sa zapoj do letnej súťaže!

    12. augusta 2022
    obľúbená funkcia iphone

    Skvelá správa pre majiteľov iPhonov: Konečne sa vracia obľúbená funkcia!

    12. augusta 2022

    Prvá krajina chce zakázať predaj smartfónov do 150 €. Dôvod vôbec neprekvapí

    12. augusta 2022
    TECHBYTE.sk
    Facebook Twitter Instagram YouTube TikTok
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nás
    • Cookies
    • Podmienky používania
    © 2022 BYTE Media s.r.o. Všetky práva vyhradené.

    Napíšte niečo a stlačte Enter pre spustenie hľadania. Stlačte Esc pre zrušeniel.