EÚ sprísňuje podmienky pre fungovanie online priestoru: Google a Metu čaká vysvetľovanie

Nedodržanie podmienok novej legislatívy môže viesť k vysokým pokutám, a to do výšky až 6 % ročného obratu.

Európska únia prichádza s ďalšou ambicióznou legislatívou, ktorej cieľom je dosiahnutie ešte prísnejšej kontroly stále sa rozrastajúceho online priestoru.

V sobotu skoro ráno, po niekoľkých hodinách plných rokovaní, sa blok dohodol na nových podmienkach zákona o digitálnych službách (Digital Services Act alebo DSA). Jeho aktualizácia má primäť technologické spoločnosti prevziať väčšiu zodpovednosť za obsah, ktorý sa zverejňuje na svojich platformách, píše The Verge.

Medzi nové povinnosti pre technologické firmy patrí ešte rýchlejšie odstraňovanie nezákonného obsahu a tovaru či vysvetľovanie toho, ako fungujú ich algoritmy. Samozrejme, nechýba ani prísnejšia regulácia dezinformácií.

Nedodržanie podmienok novej legislatívy môže viesť k vysokým pokutám, a to do výšky až 6 % ročného obratu.

“DSA zmodernizuje základné pravidlá pre všetky online služby v EÚ,” uviedla vo vyhlásení predsedníčka Európskej komisie, Ursula von der Leyenová. “V praxi sa uplatňuje zásada, že to, čo je nezákonné offline, by malo byť nezákonné aj online. Čím väčší je rozsah, tým väčšia je zodpovednosť online platforiem.”

Margrethe Vestagerová, európska komisárka pre hospodársku súťaž, uviedla, že zákon “zabezpečí, aby platformy niesli zodpovednosť za riziká, ktoré ich služby môžu predstavovať pre spoločnosť a občanov”.

EÚ chce prísnejšiu kontrolu

Pripomeňme, že DSA si netreba mýliť so zákonom DMA (Digital Markets Act), ktorý bol schválený v marci. Hoci oba zákony majú vplyv na svet technológií, DMA sa zameriava na vytvorenie rovnocenných podmienok pre podniky, zatiaľ čo DSA sa zaoberá tým, ako spoločnosti kontrolujú obsah na svojich platformách.

TIP REDAKCIE
Vieš ako jazdiť na elektrickej kolobežke? TOP 10 pravidiel, ktoré by mal poznať každý!

Samozrejme, DSA bude robiť rozdiely medzi väčšími a menšími spoločnosťami. Najväčšej kontrole budú podliehať firmy, ktoré majú v rámci EÚ aspoň 45 miliónov používateľov (napr. Meta a Google).

Prehľad nových podmienok pre technologické firmy, ktoré určuje DSA:

  • Zakázaná je cielená reklama založená na náboženskom vyznaní, sexuálnej orientácii alebo etnickom pôvode jednotlivcov. Cielená reklama sa taktiež nesmie vzťahovať na neplnoleté osoby.
  • Zakazuje sa používanie klamlivých používateľských rozhraní, ktorých cieľom je naviesť používateľom k určitým rozhodnutiam. Táto podmienka sa týka napríklad rušenia predplatného, ktoré by podľa EÚ malo byť rovnako jednoduché ako jeho registrácia.
  • Veľké online platformy, ako je Facebook, budú musieť pre používateľov sprehľadniť fungovanie svojich algoritmov (napr. triedenie obsahu v News Feed alebo navrhovanie programov na Netflixe). Používateľom by mal byť poskytnutý odporúčací systém, ktoré nie je založený na profilovaní.
  • Hostingové služby a online platformy budú musieť jasne vysvetliť, prečo odstránili určitý nezákonný obsah, a tiež poskytnúť užívateľom možnosť odvolať sa proti takémuto rozhodnutiu (DSA nedefinuje nezákonný obsah, klasifikáciu ponecháva na jednotlivých krajinách).
  • Najväčšie online platformy budú musieť poskytovať kľúčové údaje odborníkom, aby “poskytli lepší prehľad o tom, ako sa vyvíjajú online riziká”.
  • Internetové trhoviská musia na svojej platforme uchovávať základné informácie o obchodníkoch, aby bolo možné vystopovať subjekty predávajúce nelegálny tovar alebo poskytujúce nelegálne služby.
  • Veľké platformy budú musieť zaviesť nové stratégie na boj proti dezinformáciám počas kríz (reakcia na vojnu na Ukrajine)