mobilne hry

Mobilné hry v elektronickom športe: Toto je TOP 5 najsledovanejších titulov

PUBG Mobile a spol.

Mobilné hry v posledných rokoch dynamicky rastú. V minulom roku vygenerovali cez 92 miliárd dolárov, čím prekonali hry pre počítače a konzoly. Podľa analytikov z NewZoo počítačové hry vlani vyniesli tvorcom 36,7 miliárd dolárov, konzolové tituly približne 50 miliárd dolárov.

NewZoo okrem toho predpokladá, že do roku 2023 sa bude mobilnými hrami aspoň príležitostne zabávať 3,7 miliardy používateľov. Hry určené pre smartfóny a tablety si, prirodzene, našli cestu i do súťažného odvetvia elektronických športov.

Ktoré mobilné hry vo svete elektronického športu dominujú? Odpoveď ponúka rebríček zostavený serverom Esports Charts, upozornil naň web PhoneArena.

Autori vybrali TOP 5 najpopulárnejších mobilných eSports hier, a to na základe celkového počtu hodín, ktoré diváci venovali sledovaniu zápasov v jednotlivých tituloch. Žiadne prekvapenie rebríček neponúka, potvrdzuje len úspešnosť hier žánrovo radených do kategórie Battle Royale a MOBA.

5. Battlegrounds Mobile India

elektronicky sport
Zdroj: Esports Charts

TOP päťku uzatvára hra Battlegrounds Mobile India, ktorá bola spustená v septembri 2020 ako mierne pozmenená verzia pôvodnej originálnej hry PUBG. Tú sa rozhodla India zakázať rovnako ako mnoho ďalších aplikácií a hier pôvodom z Číny.

Indický PUBG je výsledkom kompromisu, ktorý okamžite získal na popularite. Turnaje v tejto hre spozorovala aj celosvetovo známa značka Red Bull, ako aj organizácie Tesseract Esports, Skyesports, Upthrust Esports, vydavateľa Krafton nevynímajúc.

V jednom momente zápas v hre sledovalo súčasne cez 500 tisíc ľudí, celkovo diváci odsledovali viac ako 19 miliónov hodín súťažných zápolení.

4. Arena of Valor

arena of valor
Zdroj: Esports Charts

Štvrté miesto patrí hre Arena of Valor. V tomto prípade ide o titul žánru MOBA (multiplayer online battle arena). Opäť je reč o adaptácii, ide o medzinárodnú verziu populárnej čínskej hry Honor of Kings.

Veľké množstvo hráčov pochádza najmä z Ázie. Turnaje sú však naplánované aj pre oblasti Európy, Ameriky, Severnej Afriky a Stredného východu.

TIP REDAKCIE
Krádež skončila tragicky: 19-ročný Slovák chcel ukradnúť elektrické káble, tie boli pod napätím

3. Free Fire

Mobilné hry
Zdroj: Esports Charts

Free Fire je svojím spôsobom trochu kontroverznou mobilnou hrou, na popularite jej to však neuberá. Hru vytvorila singapurská spoločnosť Garena, ktorá čelí žalobám juhokórejského štúdia Krafton stojaceho za hrou PUBG.

Tvorcovia sa domnievajú, že Free Fire je iba obyčajnou kópiou ich hry. Ochrany svojich autorských práv sa domáhajú na súde. Krafton dokonca zažaloval aj Apple a Google, pretože hru distribuujú prostredníctvom svojich obchodov, čím podľa firmy porušovanie práv duševného vlastníctva podporujú.

Nech už právne ťahanice dopadnú akokoľvek, Free Fire je podľa metriky Esports Charts treťou najsledovanejšou mobilnou hrou elektronického športu.

2. PUBG Mobile

Mobilné hry
Zdroj: Esports Charts

PUBG Mobile asi predstavovať netreba. Kráľ Battle Royale hier organizuje turnaje takmer po celom svete, patrí medzi najziskovejšie mobilné hry vôbec. Počet aktívnych hráčov mesačne vlani atakoval rekordy, na prvé miesto sa však titul predrať nedokázal. To patrí inej hviezde.

1. Mobile Legends: Bang Bang

Mobilné hry
Zdroj: Esports Charts

Ak ste tipovali hru Mobile Legends, máte pravdu. Titul je v súčasnosti najsledovanejšou mobilnou hrou v odvetví elektronických športov. Podstatná skupina divákov prichádza z juhovýchodnej Ázie podobne ako pri hre Arena of Valor. To len potvrdzuje, ako veľmi je žáner MOBA v tejto oblasti sveta obľúbený.

Popri medzinárodných majstrovstvách tvorcovia organizujú aj regionálne ligy, napríklad v Indonézii či na Filipínach. Najviac zhliadnutí, s počtom 3,1 milióna divákov, zaznamenal turnaj M3 World Championship. Dovedna diváci odsledovali až 386,8 hodiny zápasov.

Výhodou týchto hier je, že si s nimi môže krátiť čas každý, stiahnuť sa dajú úplne zadarmo. Speňaženie je zabezpečené vnorenými mikrotransakciami, cez ktoré si môžu hráči nakupovať rozličné položky – prevažne kozmetické doplnky, prvky vzhľadu postáv a podobne.