TECHBYTE.skTECHBYTE.skTECHBYTE.sk
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Čítaš: Vedci vyvinuli novú lítium-sírovú batériu: Ponúka 5-krát väčší dojazd a vystačí na 10 rokov prevádzky!
Zdieľať
TECHBYTE.skTECHBYTE.sk
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Hľadať
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Sleduj TECHBYTE
© 2025 BYTE Media s.r.o. Všetky práva vyhradené.

Vedci vyvinuli novú lítium-sírovú batériu: Ponúka 5-krát väčší dojazd a vystačí na 10 rokov prevádzky!

21. januára 2022 12:43
Roman Drexler
21. januára 2022
Zdieľať
3 min
Zdieľať

Tím vedcov z univerzity v americkom Michigane prichádza s novým revolučným objavom. Podarilo sa mu vytvoriť novú generáciu lítiovo-sírovej batérie, a to za použitia recyklovaného kevlaru, čo je materiál obsiahnutý napríklad v nepriestrelných vestách. Aké výhody dokáže tento nový typ akumulátora ponúknuť?

Tím vyvinul membránu, ktorá umožňuje opakované nabíjanie batérií, predovšetkým na komerčné účely. Azda najdokonalejšie uplatnenie pre batériu bude v elektrických vozidlách. Lítium-sírová batéria si totižto dokáže ponúknuť až 5-násobne viac energie ako široko používané lítium-iónové batérie, píše AZoCleantech.com.

„Vďaka vysokej teoretickej kapacite 1 675 mAh g-1, šetrnému prístupu k životnému prostrediu a vysokému počtu potenciálnych zdrojov sú lítium-sírové batérie skvelou voľbou v rôznych odvetviach technologického priemyslu, a to elektromobility až po robotiku či letectvo,“ tvrdí Nicholas Kotov, profesor chemického inžinierstva z univerzity v Michigane.

Potenciál tohto typu batérie bol doposiaľ značne obmedzený, a to predovšetkým kvôli problémom týkajúcich sa rastu LPS a dendritov, no taktiež aj kvôli rýchlemu vybíjaniu, ktoré sprevádzali vysoké prevádzkové teploty.

Iónová selektivita

Vedci preto chceli nájsť spôsob, ako predĺžiť celkovú životnosť s ohľadom na maximálnu bezpečnosť. Vyrobili membránu z už spomenutého recyklovaného kevlaru, čo im umožnilo vytvoriť sieť aramidových nanovlákien podobnú bunkovej membráne.

K procesu riešenia kľúčových nedostatkov technológie sa mali dostať prostredníctvom integrácie dvoch škál, a to molekulárnej a nanoškály. Po zabránení rastu dendritov sa experti pokúsili prekonať problémy súvisiace s LSP – malé molekuly lítia a síry sa zlučujú, čím prerušujú tok lítia, čo vedie k zníženiu celkovej kapacity batérie.

Nová membrána tak musela zabezpečiť, aby bol tok iónov z lítia do síry a späť neprerušovaný, pričom dôraz mal byť kladený aj na inhibovanie polysulfidov lítia (LSP). Inými slovami, membrána z recyklovaného kevlaru musela preukázať iónovú selektivitu.

Tím na tento účel využil tok LSP. Látky boli zadržané na aramidových nanovláknach, pričom ich záporný náboj odpudzoval ostatné polysulfidové ióny lítia, ktoré sa hromadili na sírovej elektróde. Súčasne sa pritom umožňoval tok kladne nabitých iónov lítia, ktoré následne bez prekážok prechádzali membránou.

Neprehliadnite

tankovanie, benzín, nafta
Klasický benzín a nafta skončia. Padol definitívny dátum zákazu
Tankovanie, benzín, nafta, ceny benzínu
Klasický benzín vám znefunkční auto, nafta skončí úplne. Nový návrh EÚ mnohým vezme autá
Pozor, dopravná značka
Pozor na novú dopravnú značku. Kto ju nepozná, čaká ho pokuta takmer 150 €

Až 10 rokov prevádzky

Vedci veria, že ich postup pri vývoji nového typu batérie umožní jej efektívne použitie na rôzne typy komerčných účelov. Predmetnú membránu si dokonca mali aj patentovať, nakoľko Kotov uvažuje o založení spoločnosti, prostredníctvom ktorej by ju uviedol na trh. Lítiovo-sírové batérie skrývajú obrovský potenciál, nakoľko taktiež dokážu vydržať až 1 000 nabíjacích cyklov. To by bežnému elektromobilu vystačilo na zhruba 10 rokov prevádzky.

Za ďalšiu kľúčovú výhodu, ktorú sme letmo načrtli v predošlých odsekoch, možno považovať pomerne hojný výskyt síry. Samozrejme, zabudnúť nemôžeme ani na využitie recyklácie starých nepriestrelných viest, čo ide ruka v ruke so šetrnejším prístupom k životnému prostrediu.

Zdieľaj tento článok
Facebook Kopírovať odkaz Vytlačiť
Predchádzajúci článok hodinky Suunto 5 Peak: Nové hodinky vážia iba 39 gramov, sľubujú dlhú výdrž
Ďalší článok Call of Duty iba pre Xbox? Nič také, ubezpečuje šéf platformy
Nekomentované Nekomentované

Pridaj komentár Zrušiť odpoveď

Prepáčte, ale pred zanechaním komentára sa musíte prihlásiť.

Najčítanejšie

aktuálne
Keď sa chce, tak to ide. Tento deň bude opäť dňom pracovného pokoja
3. decembra 2025
messenger
Slovákom už o pár dní navždy vypnú Messenger. Vieme, čo ho nahradí (+ foto)
2. decembra 2025
Peniaze, ceny, štát, zdražovanie, príspevok, povinnosti, úspory, ušetriť, štipendium, inflácia, DPH, bankrot, konsolidácia, preplatok, príplatky, príjem, riziko chudoby, rozpočet
Kto nepracoval, nedostane dôchodok. Štát však zabudol na dôležitú medzeru v zákone
2. decembra 2025
Telekom, Práve sa stalo
Telekom má ďalšiu geniálnu novinku. Tisícom zákazníkom náramne uľahčí život
3. decembra 2025

Najnovšie články

  • Vláda začne pravidelne kontrolovať tachometre: Vodiči zaplatia za každý prejdený kilometer (+ suma)
  • Klasický benzín a nafta skončia. Padol definitívny dátum zákazu
  • Aj slovenskí vodiči môžu tankovať lacné palivo za 68 centov. Treba splniť túto podmienku
  • Ročná diaľničná známka len za 21 eur vyvolala ošiaľ. Predával ju známy reťazec
  • Elektromobily strácajú pôdu pod nohami. Začnú podporovať spaľováky

Bude sa vám páčiť

Pošta na konci roka končí s doručovaním listov, neoplatí sa jej to

1. decembra 2025
auto, peniaze, automobilka, ojazdené auto, kúpna cena, automobil

EÚ pripravuje tvrdú daň. Za každý najazdený kilometer si vypýtajú 0,03 €

30. novembra 2025

Čerpacie stanice hlásia nepríjemné zmeny. Benzín a nafta na Slovensku opäť zdraželi

29. novembra 2025
Euro 7

Prichádza Euro 7. Menia sa absolútne základné pravidlá, elektromobily majú prvýkrát problém

27. novembra 2025

 

Spájame vedu, technológie a internetovú kultúru.

Dôležité odkazy

  • Kontakt
  • Reklama
  • O nás
  • Cookies
  • Podmienky používania

Spoj sa s nami

Viac z nášho portfólia

© 2025 BYTE Media s.r.o. Všetky práva vyhradené.
Vitaj späť!

Prihlás sa do svojho účtu

Username or Email Address
Password

Zabudol si heslo?