TECHBYTE.skTECHBYTE.skTECHBYTE.sk
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Čítaš: Vedci vyvinuli novú lítium-sírovú batériu: Ponúka 5-krát väčší dojazd a vystačí na 10 rokov prevádzky!
Zdieľať
TECHBYTE.skTECHBYTE.sk
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Hľadať
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Sleduj TECHBYTE
© 2025 BYTE Media s.r.o. Všetky práva vyhradené.

Vedci vyvinuli novú lítium-sírovú batériu: Ponúka 5-krát väčší dojazd a vystačí na 10 rokov prevádzky!

21. januára 2022 12:43
Roman Drexler
21. januára 2022
Zdieľať
3 min
Zdieľať

Tím vedcov z univerzity v americkom Michigane prichádza s novým revolučným objavom. Podarilo sa mu vytvoriť novú generáciu lítiovo-sírovej batérie, a to za použitia recyklovaného kevlaru, čo je materiál obsiahnutý napríklad v nepriestrelných vestách. Aké výhody dokáže tento nový typ akumulátora ponúknuť?

Tím vyvinul membránu, ktorá umožňuje opakované nabíjanie batérií, predovšetkým na komerčné účely. Azda najdokonalejšie uplatnenie pre batériu bude v elektrických vozidlách. Lítium-sírová batéria si totižto dokáže ponúknuť až 5-násobne viac energie ako široko používané lítium-iónové batérie, píše AZoCleantech.com.

„Vďaka vysokej teoretickej kapacite 1 675 mAh g-1, šetrnému prístupu k životnému prostrediu a vysokému počtu potenciálnych zdrojov sú lítium-sírové batérie skvelou voľbou v rôznych odvetviach technologického priemyslu, a to elektromobility až po robotiku či letectvo,“ tvrdí Nicholas Kotov, profesor chemického inžinierstva z univerzity v Michigane.

Potenciál tohto typu batérie bol doposiaľ značne obmedzený, a to predovšetkým kvôli problémom týkajúcich sa rastu LPS a dendritov, no taktiež aj kvôli rýchlemu vybíjaniu, ktoré sprevádzali vysoké prevádzkové teploty.

Iónová selektivita

Vedci preto chceli nájsť spôsob, ako predĺžiť celkovú životnosť s ohľadom na maximálnu bezpečnosť. Vyrobili membránu z už spomenutého recyklovaného kevlaru, čo im umožnilo vytvoriť sieť aramidových nanovlákien podobnú bunkovej membráne.

K procesu riešenia kľúčových nedostatkov technológie sa mali dostať prostredníctvom integrácie dvoch škál, a to molekulárnej a nanoškály. Po zabránení rastu dendritov sa experti pokúsili prekonať problémy súvisiace s LSP – malé molekuly lítia a síry sa zlučujú, čím prerušujú tok lítia, čo vedie k zníženiu celkovej kapacity batérie.

Nová membrána tak musela zabezpečiť, aby bol tok iónov z lítia do síry a späť neprerušovaný, pričom dôraz mal byť kladený aj na inhibovanie polysulfidov lítia (LSP). Inými slovami, membrána z recyklovaného kevlaru musela preukázať iónovú selektivitu.

Tím na tento účel využil tok LSP. Látky boli zadržané na aramidových nanovláknach, pričom ich záporný náboj odpudzoval ostatné polysulfidové ióny lítia, ktoré sa hromadili na sírovej elektróde. Súčasne sa pritom umožňoval tok kladne nabitých iónov lítia, ktoré následne bez prekážok prechádzali membránou.

Neprehliadnite

Tankovanie, nafta, benzín, ceny pohonných hmôt, ušetriť, tankovanie
Chcú umelo spomaliť rýchlosť tankovania: 50-litrovú nádrž by ste tankovali najmenej 5 minút
Auto | AKTUÁLNE
Potvrdili MASÍVNE zdražovanie áut. Slovákov v roku 2026 čaká cenový šok (+ sumy)
Mimoriadne
Už sa s tým nič NEDÁ spraviť: Potvrdili HISTORICKÉ prepúšťanie, výpoveď dostane vyše 46-tisíc ľudí

Až 10 rokov prevádzky

Vedci veria, že ich postup pri vývoji nového typu batérie umožní jej efektívne použitie na rôzne typy komerčných účelov. Predmetnú membránu si dokonca mali aj patentovať, nakoľko Kotov uvažuje o založení spoločnosti, prostredníctvom ktorej by ju uviedol na trh. Lítiovo-sírové batérie skrývajú obrovský potenciál, nakoľko taktiež dokážu vydržať až 1 000 nabíjacích cyklov. To by bežnému elektromobilu vystačilo na zhruba 10 rokov prevádzky.

Za ďalšiu kľúčovú výhodu, ktorú sme letmo načrtli v predošlých odsekoch, možno považovať pomerne hojný výskyt síry. Samozrejme, zabudnúť nemôžeme ani na využitie recyklácie starých nepriestrelných viest, čo ide ruka v ruke so šetrnejším prístupom k životnému prostrediu.

Zdieľaj tento článok
Facebook Kopírovať odkaz Vytlačiť
Predchádzajúci článok hodinky Suunto 5 Peak: Nové hodinky vážia iba 39 gramov, sľubujú dlhú výdrž
Ďalší článok Call of Duty iba pre Xbox? Nič také, ubezpečuje šéf platformy
Nekomentované Nekomentované

Pridaj komentár Zrušiť odpoveď

Prepáčte, ale pred zanechaním komentára sa musíte prihlásiť.

Najčítanejšie

Peniaze
Seniori sa môžu tešiť: Plánujú zaviesť aj 14. dôchodok
17. novembra 2025
aktuálne, Slovensko
Na Slovensku rastie chudoba: Ľudia sa začali uchyľovať k nečakanému kroku
17. novembra 2025
auto, peniaze, automobilka, ojazdené auto, kúpna cena, automobil
Vodiči, POZOR: Zmenilo sa extrémne dôležité pravidlo. TOTO je po novom zakázané, hrozí pokuta
18. novembra 2025
Auto, e-shop, kúpa, mimoriadne
EÚ poriadne TVRDO zakročí proti autám: Toto už nikdy nebude povolené (platné od 2026)
17. novembra 2025

Najnovšie články

  • Črtá sa schéma, ktorá VYSTRELÍ ceny energií. Štát má zarobené na škandál
  • Používatelia smartfónov začali robiť čudnú vec. Tvrdia, že TOTO by mal robiť každý
  • Kúpili by ste si takmer 1,5 milióna iPhonov: Včerajší výpadok má vážnu dohru, vyparila sa astronomická suma
  • ŠPZ-ky s písmenom H majú OBROVSKÚ výhodu. Toto všetko pre ne neplatí
  • Polícia vydala PRÍSNE VAROVANIE: Tisíce Slovákov si musia splniť dôležitú povinnosť (+ dátum)

Bude sa vám páčiť

mimoriadne, EÚ

EÚ hlási DRASTICKÉ zmeny: Prikáže prísne kontroly, aké tu doteraz neboli (čo sa mení)

12. novembra 2025
auto, peniaze, automobilka, ojazdené auto, kúpna cena, automobil

Navrhli, aby auto ako majetok SKONČILO: Za každý kilometer majú vodiči platiť takmer 0,10 €

11. novembra 2025
Benzín

Benzín a nafta SKONČIA: Určili finálny dátum zákazu (čím ich nahradia)

9. novembra 2025
Elektromobil, elektromobily

Nabíjať máme POVINNE: Nové pravidlo chce inak znížiť výkon motora

7. novembra 2025

 

Spájame vedu, technológie a internetovú kultúru.

Dôležité odkazy

  • Kontakt
  • Reklama
  • O nás
  • Cookies
  • Podmienky používania

Spoj sa s nami

Viac z nášho portfólia

© 2025 BYTE Media s.r.o. Všetky práva vyhradené.
Vitaj späť!

Prihlás sa do svojho účtu

Username or Email Address
Password

Zabudol si heslo?