inobat

Slovenský InoBat získal významného investora, ťažobnú spoločnosť Rio Tinto

Rio Tinto stojí za jedným z najväčších projektov ťažby lítia.

Do slovenskej spoločnosti InoBat Auto, ktorá pripravuje prvú, plne integrovanú pilotnú linku svojho druhu na výrobu batérií pre elektrické vozidlá, investuje prostriedky gigant Rio Tinto.

Rio Tinto je významnou spoločnosťou pôsobiacou v odvetví ťažby nerastov. Ide o anglo-austrálsku firmu s trhovou kapitalizáciou viac ako 100 miliárd dolárov, ktorá obchoduje na burzách v New Yorku a Londýne. 

Rio Tinto vlastní jeden z najväčších projektov ťažby lítia na svete, ktorý sa nachádza v srbskom Jadare. Investície spoločnosti zamieria najmä do vývoja ekosystému výroby batérií v Európe.

Ťažba lítia v Európe spolu s výrobou batérií majú potenciál skrátiť dodacie doby a znižovať uhlíkovú stopu. Obe spoločnosti tak môžu spolupracovať na vytváraní hodnotového reťazca výroby a recyklácie elektrických batérií, a to priamo v európskom regióne, informuje InoBat Auto v správe pre médiá.

 „Naša ťažba lítia v srbskom Jadare leží prakticky na prahu európskeho trhu s elektrickými vozidlami. Sme schopní produkovať dostatok lítia na výrobu približne jedného milióna batérií pre elektrické vozidlá ročne. Preto veríme, že Jadar bude kľúčovým dodávateľom pre európsky ekosystém batérií. Dúfame, že prostredníctvom našej investície do InoBat môžeme pomôcť lokálnej výrobe týchto inovatívnych batérií,“ uviedla Marnie Finlayson, výkonná riaditeľka obchodu s batériovými materiálmi v spoločnosti Rio Tinto

Projekt v Jadare má potenciál vyrobiť približne 58 000 ton uhličitanu lítneho batériovej kvality, a to priamo v Európe. Tá je pritom jedným z celosvetovo najväčších rastúcich trhov s elektrickými vozidlami. 

TIP REDAKCIE
Spoločnosť SpaceX opustili dvaja vysoko postavení reprezentanti
inobat
Prototyp pokrokovej batérie predstavila spoločnosť InoBat Auto v roku 2020 na podujatí GLOBSEC Tatra Summit: Foto: InoBat

InoBat Auto, ako európsky výrobca batérií so zariadením na ich výskum, vývoj a pilotným závodom vznikajúcim na ich výrobu vo Voderadoch, využije partnerstvo a finančné zdroje práve na dobudovanie kapacít na Slovensku a následný rozvoj, vrátane niekoľkých gigafabrík. S jednou z nich počíta aj v Srbsku.

Šéf InoBat Auto Marián Boček priblížil, že partnerstvo s Rio Tinto je ďalším krokom pri rozvoji širšej filozofie spoločnosti. Ide najmä o „cradle to cradle“ princíp, teda že InoBat chce pokrývať celý výrobný reťazec od ťažby cez výskum a vývoj, výrobu až po finálnu recykláciu.

V septembri tohto roka spoločnosť InoBat Auto prezentovala výsledky testovania batérií NMC622, ktoré prebehlo v špecializovanom kórejskom centre NCT. Batériu experti porovnávali s jednou z najpoužívanejších batérií, ktorá sa dnes nachádza v mnohých elektromobiloch. 

Batérie dosiahli veľmi pozitívne výsledky v oblastiach ako sú rýchlosť nabíjania, životnosť batérie, kapacita, ale aj to, ako na ne vplývajú teplotné výkyvy. Akumulátor NMC622 sa dokáže na kapacitu 85 percent nabiť za 30 minút, pri teplote -20 °C ostáva k dispozícii 77 % jej kapacity. Po 600 nabíjacích cykloch má batéria stále 91 % zo svojej životnosti.

InoBat Auto podporuje pomerne silná skupina investorov a technologických firiem. Okrem vedúceho investora IPM Group to je ČEZ, Matador, AEN, MSM Group, Across a Wildcat Discovery Technologies.

Total
9
Zdieľaní
Total
9
Zdieľať