falosne spravy

Facebook vraj chce analyzovať správy z WhatsApp za účelom lepšieho cielenia reklám

Dve muchy jednou ranou.

Facebook má podľa novej správy od The Information v pláne analyzovať zašifrované údaje, ako sú napríklad správy v prostredí komunikačnej platformy WhatsApp, a to bez toho, aby tieto údaje musela dešifrovať. Na správu upozornil server MacRumors.

Facebook údajne potvrdil plány ohľadom budovania tímu odborníkov so zameraním na umelú inteligenciu, ktorý by skúmal možné spôsoby analýzy zašifrovaných údajov bez potreby ich dešifrácie. V praxi by to mohlo znamenať, že by tento nový projekt umožnil Facebooku “sledovať” zašifrované správy užívateľov za účelom lepšieho cielenia reklám.

Táto konkrétna oblasť výskumu sa označuje ako homomorfné šifrovanie. Cieľom je umožniť spoločnostiam čítať informácie zo zašifrovaných súborov údajov a zároveň zachovať maximálne súkromie, predovšetkým kvôli ochrane pred kybernetickými hrozbami. Facebook v súvislosti so svojím novým projektom už dokonca aj zverejnil niekoľko inzerátov, prostredníctvom ktorých sa snaží nájsť najvhodnejších kandidátov na túto prácu.

Facebook zabije dve muchy jednou ranou

Aj keď Facebook jasne zdôrazňuje, že súkromie užívateľov ostane nedotknuté, ťažko tomu len tak uveriť pri pohľade na všetky kauzy, ktoré sa odohrali v minulosti. Spoločnosť sa neraz stala obeťou zákonodarcov, ktorí odsudzovali jej praktiky v oblasti ochrany osobných údajov. The Information sa domnieva, že nové úsilie Facebooku je ukľudňujúcou odpoveďou na rastúce obavy týkajúce sa súkromia užívateľov a jeho vzťahu k reklamám.

Inými slovami, sociálna sieť by zabila dve muchy jednou ranou – dokázala by poskytovať adekvátne reklamy, pričom by nijak neohrozila súkromie užívateľov, čím by doslova zavrela ústa všetkým skeptickým zákonodarcom a iným podozrievavým autoritám. A áno, samozrejme, za týmto rozhodnutím z veľkej časti stojí aj vidina vyššieho zárobku.

Ešte si však nejaký čas počkáme, kým sa projekt dopracuje do takéhoto štádia. “V súčasnosti je príliš skoro na to, aby sme uvažovali o homomorfnom šifrovaní pre WhatsApp,” uviedol hovorca spoločnosti pre The Information.

whatsapp
Foto: Facebook

Nepriama odpoveď na zmeny v prostredí iOS?

Je možné, že homomorfné šifrovanie je akousi nepriamou odpoveďou Facebooku na nedávnu zmenu v prostredí iOS 14.5. S touto verziou operačného systému totiž prišla na trh funkcia App Tracking Transparency (ATT). O čo ide? Táto funkcia prikazuje aplikáciam, aby si predtým, ako začnú sledovať aktivitu užívateľa, vypýtali pre tento účel povolenie. Ak užívateľ súhlasí, daná aplikácia získa povolenie na sledovanie jeho aktivity aj v prostredí iných aplikácií či na webových stránkach.

Znie to skvelo, no je tu jeden veľký háčik. So sledovaním priemerne súhlasí len 1 zo 4 užívateľov, čo sa rozhodne nepáči inzerentom. Príjmy z reklamy mali kvôli tomu v niektorých prípadoch poklesnúť o 30 až 40 %, čo rozhodne nie je málo. A kde boli straty cítiť najviac? Správne – na Facebooku.

Šéf WhatsAppu reaguje, homomorfné šifrovanie sa vraj v prostredí aplikácie netestuje

Na správu od The Information krátko po jej zverejnení reagoval aj samotný šéf WhatsAppu, Will Cathcart. Tvrdí, že WhatsApp neskúma použitie homomorfného šifrovania a že treba byť skeptický ohľadom technických tvrdení, podľa ktorých môžu aplikácie vidieť správy len v “dobrých” prípadoch.

Ako už bolo spomenuté, Facebook je so svojím novým úsilím stále len v ranom štádiu. Len čas ukáže, ako sa bude situácia vyvíjať.