instagram

Instagram obmedzí cielenie reklamy na mladistvých, ich účty uzamkne

Nové kontá budú automaticky nastavené ako súkromné.

Spoločnosť Facebook sa rozhodla vykonať na sociálnej sieti Instagram niekoľko zmien, vďaka ktorým by sa z nej malo stať bezpečnejšie miesto pre mladistvých používateľov. Podrobnosti zverejnila na svojom blogu.

Prvá zmena sa týka novo vytvorených účtov. Pri registrácii Instagram automaticky nastaví účet ako súkromný, pokiaľ má používateľ menej ako 16 rokov. V niektorých krajinách, vrátane EÚ, bude hranicou vek 18 rokov.

Existujúcich účastníkov Instagram na zmenu viditeľnosti profilu vyzve prostredníctvom upozornenia. Facebook tvrdí, že 8 z 10 používateľov mladších ako 16 rokov si svoj profil pri registrácii nastavuje ako súkromný. Po novom bude kontá zamykať automaticky.

Tínedžerov však takáto „prekážka“ trápiť nemusí. Pokiaľ budú chcieť, svoj účet môžu v nastaveniach aplikácie okamžite prepnúť na verejný.

instagram

Facebook má v rukáve novú technológiu na identifikáciu účtov, ktoré vykazujú „podozrivé správanie“. Ako presne funguje, firma neprezradila. Zohľadňovať ale bude viacero faktorov, okrem iných aj nahlásenia a blokovania obťažujúcich účtov mladistvými.

Ak Facebook účet dospelého vyhodnotí ako podozrivý, obmedzí mu interakciu s účtami mladistvých. Nebudú sa mu zobrazovať na karte Preskúmať, vo videách Reels a ani medzi odporúčaniami obsahu. Pokiaľ si účet vyhľadá podľa jeho názvu, nebude ho môcť sledovať, komentovať a neuvidí ani komentáre ostatných prispievateľov.

instagram
Foto: Facebook

Mladiství by mohli systém zneužiť tak, že zablokujú alebo nahlásia svojich rodičov s cieľom, aby nevideli, čo zverejňujú a s kým komunikujú. Facebook ubezpečuje, že na takúto fintu myslel. Bezpečnostný algoritmus by mal tento typ správania ignorovať s tým, že kontá rodičov neobmedzí.

Ďalšia zásadná zmena ovplyvní zadávateľov reklamy. Tí už nebudú môcť na mladistvých cieliť inzerciu podľa ich záujmov a aktivity v iných aplikáciách a na webe. Demografické údaje im ale zostanú k dispozícii. Reklamy budú môcť aj naďalej nastavovať podľa veku, pohlavia alebo umiestnenia.

Toto pravidlo sa bude okrem Instagramu týkať aj Facebooku a komunikátora Messenger. Facebook uvádza, že zmeny pripravil na základe odporúčaní odborníkov. Skôr ale ide reakciu na kritiku, že internetový gigant nerobí dosť pre ochranu tínedžerov.

Facebook sa zaoberá myšlienkou, že sociálnu sieť Instagram sprístupní aj osobám mladším ako 13 rokov. Séria prísnejších pravidiel by mohla ochrancom práv a zdravia detí dokázať, že to s ich bezpečnosťou myslí vážne.

Hoci môžu byť zmeny popísané vyššie osožné, kameňom úrazu je stále deklarovaný vek. Facebook pri registrácii neoveruje, koľko má používateľ naozaj rokov. Spolieha sa na softvér – strojové učenie, ktoré v spleti dát hľadá indikátory prezrádzajúce skutočný vek používateľa.

Facebook však hľadá spôsob, ako vek používateľov overovať. Mladiství budú možno potrebovať súhlas rodičov. Viac podrobností chce spoločnosť prezradiť v nasledujúcich mesiacoch.