Nechutný pohľad na spotrebnú dobu: Nepredaný tovar nerozdajú, radšej ho zničia

Letmý pohľad na oddelenie ničenia nepredaného tovaru v najväčšom eshope sveta.

Amazon je najväčším eshopom na svete. Od skromných počiatkov v roku 1994 prešiel obrovskými zmenami a extrémnym tempom rastu. Dnes je z neho firma, ktorá jeho majiteľa a generálneho riaditeľa Jeffa Bezosa vyšvihla na prvé miesto v rebríčku najbohatších ľudí na svete. Šialená expanzia sa bohužiaľ nezaobišla bez rozporuplných rozhodnutí. Medzi jedno také patrí aj ničenie nepredaného tovaru namiesto toho, aby ho výrazne zlacnili alebo darovali na dobročinné účely. Znepokojujúce zistenie vyplýva z reportáže britskej televízie ITV.

Spoločnosť má každoročne len vo Veľkej Brtiánii označiť milióny produktov na zničenie. Nejde pritom len o bezcenné veci. Do krabice s nápisom „Destroy“ sa dostáva elektronika, šperky, knihy a iné úplne nové alebo len veľmi krátko používané veci. Televízia natáčala v utajení v sklade nachádzajúcom sa v škótskom meste Dunfermline. Jednotlivé produkty následne trasovala až na skládku, čím potvrdila, že ich Amazon skutočne ničí.

Len za prvý aprílový týždeň tohto roka firma označila na zničenie až 124 000 produktov. Za rovnaký čas sa firma rozhodla darovať 28 000 produktov. Približne 5-násobne menej, než firma poslala na skládku.

Ventilátory od Dyson, vysávače a sem tam aj Macbook alebo iPad.

– bývalý zamestnanec Amazonu.

Ostal som šokovaný. Akoby neexistovalo pravidlo toho, čo sa pošle na zničenie a čo nie. Ventilátory od Dyson, vysávače a sem tam aj Macbook alebo iPad. Minule sa na zničenie poslalo 20 000 stále zabalených rúšok,“ povedal bývalý zamestnanec.

Približne polovicu vecí odsúdených na zničenie tvorili vrátené objednávky, druhú polovicu zas tovar, ktorý ešte ani raz nebol otvorený.

Amazon neničí len to, čo patrí jemu

Amazon nepredáva len veci, ktoré patria jemu. Ide o trh, do ktorého sa môžu zapojiť aj predajcovia tretích strán, malé rodinné podniky a tak podobne. Títo predajcovia do skladov Amazonu posielajú svoje produkty a on ich následne zaradí do ponuky na webe. Ak sa však niečo nepredáva dobre, pre predajcov môže byť cenovo efektívnejšie tieto veci označiť ako nepotrebné a tým sa dostávajú do spomínanej krabice označenej slovom „Zničiť“.

Situácia v Škótsku pritom nie je ojedinelá. V Nemecku má zo skladu týždeň čo týždeň odchádzať plne naložený kamión s vecami určenými na zničenie, vyplýva z tohtoročného vyšetrovania organizáciou Greenpeace. Vo Francúzsku podobné správanie zistila miestna televízia ešte v roku 2018.

Spoločnosť plytvanie tovarom odsudzuje a samozrejme popiera. Tvrdí, že skládka, ktorú vystopovala anglickú televíziu ITV v skutočnosti slúži na recyklovanie. Ich cieľom sú „žiadne vyhodené produkty a veľkou prioritou je aj opätovný predaj, darovanie charitám a zodpovedná recyklácia“.

Amazon je známy tým, že zákazníkom poskytuje špičkový servis a nikdy nemá problém s vrátením zakúpeného tovaru. Problém vzniká až vtedy, keď vrátený tovar nechce nikto kúpiť. S čoraz väčším počtom skladov po celom svete, s ktorým súvisí aj väčší počet zákazníkov sa problém nebude zlepšovať, práve naopak.