Elektromobily sú budúcnosť. Túto vetu ste za posledný rok buď čítali alebo počuli. To, že sú budúcnosťou dokazuje snaha najväčších automobiliek pripraviť elektromobily v každej cenovej hladine. Do pár rokov budeme mať na výber z obrovského množstva modelov, ktoré postupne nahradia alternatívy na fosílne palivá. Elektromobily však nie sú len prechádzkou ružovou záhradou, aspoň nie v ich aktuálnom stave.
Presvedčil sa o tom Phillip Carlson, majiteľ elektromobilu Nissan Leaf z roku 2012. Na kuriózny prípad upozornil britský denník Daily Mail, ktorý si všimol server Fontech. V čom teda spočíva kuriozita, pýtate sa? V najväčšej slabine elektromobilov – v ich batérii.
Nissan Leaf z roku 2012 na papieri vyzeral fantasticky. V roku 2012 totiž na cestách takmer žiadne elektromobily neboli. Elon Musk práve začal vyrábať Tesla Model S a nabíjacie stanice boli len hudbou budúcnosti. Malý Nissan Leaf však sľuboval 175 kilometrový dojazd, slušnú záruku a relatívne vysoký luxus. Vozidlo, ktoré ako nové stálo 33 000 € teda vyzeralo sľubne.
Marketing hovoril jedno, realita druhé
Ako však zistil pán Carlson, až tak dobrá voľba to nebola. Elektromobil totiž ako nový na jedno nabitie nedokázal prejsť viac ako 120 km. Po piatich rokoch používania jeho dojazd klesol len na 60 kilometrov. Majiteľ vozidla sa ho preto rozhodol vziať do servisu, v ktorom mu povedali, že s elektromobilom nič nie je. Stav sa však aj naďalej zhoršoval, a tak majiteľovi neostávalo nič iné len požiadať o výmenu lítium-iónovej batérie.
Práve tu nastal problém. Servis si totiž za novú batériu vypýtal zarážajúcu sumu – 20 400 €. Aktuálna cena elektromobilu pritom ledva presahuje 7 000 €. Phillip Carlson sa preto ocitol v slepej uličke.
„Dúfam, že mi Nissan odpovie. Podľa mňa len dúfajú, že sa len tak stratím v dave,“ povedal pán Carlson vo vyjadrení pre austrálsky Daily Mail. „Ako nové na jedno nabitie ledva dosiahlo dojazd 120 km. Väčšinu času som mohol precestovať len 110 km,“ popisuje Carlson.
Po siedmich rokoch používania sa stav batérie zhoršil natoľko, že elektromobil zvládol na jedno nabitie prejsť len 40 kilometrov alebo 25 kilometrov so zapnutým vyhrievaním.
Pán Carlson však na elektromobily nezanevrel. Kúpil by si aj ďalší, no určite nie model od Nissanu. Ako ďalšie vozidlo by chcel Tesla Model 3, ktorý disponuje kvalitným chladením batérie, vďaka čomu sa jej stav časom nezhorší tak radikálne ako pri Nissan Leaf. Elektromobil od Nissanu aktívne chladenie batérie nemá ani v najnovšom modeli.