Smartfóny sa stali akýmsi stredobodom nášho každodenného života. Predstavujú bránu do sveta internetu, kde sú všetci tvoji známi, všetky médiá či zábava vzdialené len na pár ťuknutí. Veľké spoločnosti sú si toho veľmi dobre vedomé a ešte lepšie si uvedomujú, akú veľkú hodnotu majú dáta, ktoré každý jeden majiteľ smartfónu nazhromaždí.
Sledovaním nášho správania, aktivít či záujmov dokážu vybudovať až strašidelne presný profil našich súkromných životov zasahujúci až za čiaru, za ktorú nepúšťame ani tých najbližších.
Nejde pritom len o hrubé dáta, ktoré by si jedna firma uložila pre prípad, že by ich niekedy znovu potrebovala. Spoločnosti si takéto informácie medzi sebou predávajú. Sme ako spotrebný materiál. Čo je na tom však asi najhoršie je to, že toto všetko sa môže odohrávať bez nášho vedomia alebo súhlasu.
Analyzujú všetko
Medzi dáta, ktoré naše smartfóny sledujú a odosielajú aj vtedy, keď ich aktívne nepoužívame patrí napríklad poloha, história surfovania po internete, komunikácia s ľuďmi, aktivita na sociálnych sieťach, informácie o financiách či o bezpečnosti (odtlačky prstov a skeny tvárí).
Každý typ z týchto dát o nás dokáže prezradiť veľa. Či už to, kam radi chodíme alebo kde sa najdlhšie zdržiavame, ako aj presne zistiť to, čo nás zaujíma, akého sme vierovyznania, či sme hetero, gay alebo bi, či sme zdraví, koľko zarábame a oveľa, oveľa viac.
Tieto poznatky vychádzajú zo štúdie MIT, ktorá dokázala, že len z dát zozbieraných z emailov sa dá zistiť celý rad zaujímavých informácií.
Sleduje nás až 7 z 10 aplikácií
Čo je na tom asi najhoršie je fakt, že podľa nedávnej štúdie má až 7 z 10 aplikácií zdieľať dáta s inými službami, ktorými môže byť Google, Amazon a ďalšie. Zo smartfónov sa stali sledovacie zariadenia.
O tom, ako ďaleko zašlo sledovanie používateľov svedčí aj nová technológia, ktorá využíva skenovanie tvojich sociálnych profilov na vypočítanie tzv. kreditného skóre. Ide o hodnotenie, ktoré môžu neskôr využiť banky pri rozhodovaní sa, či ti dajú úver a ak áno, za aký poplatok, resp. úrok. Technológia pritom automaticky analyzuje to, ako sa vyjadruješ, čo zdieľaš a ako svoje úvery splácajú ľudia v tvojom okolí.
Čína kombinuje dáta zo smartfónov s daňovým priznaním
V Číne to zachádza ešte o krôčik ďalej. Tam má vláda pracovať na systéme, ktorý by zjednocoval dáta z nákupov cez telefón, ktoré sú tam mimoriadne obľúbené s oficiálnymi dokumentami, ako napríklad daňovým priznaním. Aká budúcnosť nás čaká tak nie je celkom istá. Jedno však isté je. Kým to spoločnostiam umožníme, tak to robiť budú. Len dúfame, že sa k ním nepridá aj samotný štát.