Tesla Model X
Tesla Model X (FOTO: Tesla)

Automobilka Tesla premýšľa nad najvhodnejším spôsobom fungovania autonómnej opravy. Keď elektromobil so sofistikovaným systémom zistí, že mu niektorá časť jeho konštrukcie môže začať robiť problémy, sám navštívi najbližšie servisné stredisko, aby ho dali preventívne do poriadku.

A to bez akejkoľvek štipky srandy. Túto mágiu spomína čerstvo odhalená patentová aplikácia americkej spoločnosti, odkiaľ server Electrek vytiahol tri dôležité časti.

Mechanické poškodenie, senzory a komunikácia so servisom

Prvá hovorí o mechanických škodách, druhá o špecializovaných senzoroch na ich detekciu a tretia o neďalekej budúcnosti, kedy bude vozidlo komunikovať so servisom bez toho, aby s tým zaťažovalo používateľa. Čo to teda znamená?

Znamená to, že elektromobil navštívi servisné stredisko bez toho, aby ho tam zobral šofér z mäsa a kostí. Riadenie namiesto neho jednoducho prevezme autopilot. Stane sa tak v dobe, kedy nie je osobné vozidlo obvykle vôbec nikým využívané, čiže napríklad v noci.

Autonómna oprava

Vyvíjaný systém bude neustále monitorovať aktuálny stav mechanicky zaťažovaných častí a ak náhodou vďaka dátam zo spomínaných senzorov vyhodnotí potenciálny vznik technickej komplikácie, dá o tom včas vedieť profesionálom z radov Tesly. Tí potom elektromobil v prípade potreby zavolajú na obhliadku, kde prebehne prípadná výmena problémovej časti ešte skôr ako zostane zaskočený majiteľ niekde stáť.

Je však otázne, kedy by mohla byť z tohto nápadu reálna funkcionalita. Detekcia potenciálneho problému ešte pred jeho vznikom neznie zložito, no ak padne reč na autonómnu opravu v servisnom stredisku, musíme si najskôr počkať na pokročilejšiu techniku. Súčasná úroveň autonómie zatiaľ nič také neumožňuje.