vonkajsi airbag

ZF vyvíja vonkajší bočný airbag, ktorý môže výrazne prispieť k ochrane posádky

Pri slove airbag si drvivá väčšina z nás predstaví vzduchový vankúš pre ochranu posádky, ktorý sa nachádza v interiéri vozidla. Moderné automobily majú aj 10 airbagov, ktoré zvyšujú bezpečnosť pasažierov.

Pri slove airbag si drvivá väčšina z nás predstaví vzduchový vankúš pre ochranu posádky, ktorý sa nachádza v interiéri vozidla. Moderné automobily majú aj 10 airbagov, ktoré zvyšujú bezpečnosť pasažierov.

Nemecká spoločnosť a výrobca komponentov pre automobilový priemysel ZF však vyrukovala s exteriérovým, resp. vonkajším vzduchovým vankúšom, ktorý je podstatne väčší ako tie interiérové. Umiestnený je na bočnej strane motorového vozidla.

Tento airbag nemá ďaleko od tých vnútorných. Vyrobený je z rovnakej textílie, nafukuje sa a následne vyfukuje rovnakým spôsobom (za 100 milisekúnd), no je dva až trikrát väčší. Väčšina technológií, ktoré vonkajší airbag využíva, už existuje a sú overené praxou.

Postranný vonkajší airbag má prirodzene chrániť posádku, a to pred následkami bočného nárazu. Airbag pri náraze absorbuje časť energie, čo je pri tzv. „nehodách z boku“ obzvlášť prínosné. Takéto nehody sú najnebezpečnejšie.

airbag
ZF

ZF tvrdí, že inovácia znižuje riziká úrazu približne o 30 percent, čo rozhodne nie je zanedbateľné. Výrobca sa však musí vysporiadať s istými úskaliami.

TIP REDAKCIE
Útok voči solidarite: WHO odsudzuje zákazy cestovania uvalené na južný región Afriky

Systémy vozidla musia včasne a hlavne správne vyhodnotiť smer nárazu. Okrem toho si musí byť riadiaca jednotka vozidla 100 percentne istá, že vôbec dochádza k závažnej kolíznej udalosti. Ak by airbag strelil na parkovisku pred nákupným centrom iba kvôli bočnému ťukancu, narobil by viac škody ako úžitku. Nehovoriac o tom, že by mohol zraniť osoby stojace v blízkosti.

ZF si rozhodne verí a prvú živú ukážku nového bezpečnostného riešenia naplánoval na rok 2019. Produkt je stále vo vývoji a ešte zostáva vymyslieť, ako integrovať potrebný hardvér, senzory a vankúš samotný do karosérie vozidla. Na prvé praktické skúšky si určite radi počkáme.

Mimochodom, jeden typ vonkajšieho airbagu už existuje. Chráni chodcov a v kombinácii s aktívnou kapotou ho zaviedla do praxe automobilka Volvo.

Total
23
Zdieľaní
Total
23
Zdieľať