Facebook je služba, ktorú už roky využívame „zadarmo“. Sociálna sieť na pokrytie svojich nákladov a vygenerovanie zisku predáva reklamu, ktorá je miestami až strašidelne presne cielená. Práve v dátach sú peniaze a Facebook si je toho veľmi dobre vedomý.
Teraz však experimentuje aj s iným spôsobom zárobku peňazí. Nedávno spustil pilotný program, ktorý správcom skupín na Facebooku umožňuje ponúkať vstup za mesačné predplatné.
Cena sa líši na základe rozhodnutia správcu, a to od 4,99 dolára (4,28 €) po 29,99 dolára (25,7 €) mesačne. Za svoje peniaze pritom členovia získajú prístup k radám od jej zakladateľa, špeciálny obsah, ktorý vidia len platiaci zákazníci a rôzne odznaky či ikonky. Možnosť spoplatniť svoju skupinu však získa len veľmi obmedzený počet ľudí. Nečakajte teda, že každá skupina, v ktorej ste, sa razom premení na VIP miesto.
Ako by to mohlo vyzerať
V pilotnom programe sa objavili skupiny ako napríklad „Declutter My Home“ (zbav môj dom neporiadku) za 15 dolárov mesačne ponúka exkluzívne videá, rôzne školenia, podporu projektov, odpovedá na otázky a ďalšie bonusy. Skupina „Cooking On a Budget“ (varenie za málo peňazí) ti zas za 10 dolárov týždenne pripraví týždenný stravovací plán, ponúkne rôzne tipy a pošle už vopred zostavené nákupné lístky.
Facebook pritom tvrdí, že s nápadom monetizácie skupín prišli samotní administrátori. Chceli aby im Facebook ponúkol jednoduchší spôsob správy predplatného, a tak sa saj stalo.
Momentálne nie je známe kedy a či vôbec Facebook novinku prinesie aj na Slovensko. Očakávame však, že ak sa mu to osvedčí, bude to len otázkou času.