Nakupovanie máme v krvi takmer všetci. Za posledných pár rokov sa rozmohol nákup cez eshopy, a to či už slovenské, tak aj zahraničné. Slováci na internete hľadajú čo najnižšie ceny, čo ich často privádza na weby ako Aliexpress, GearBest či eBay.

Nákup je podobne náročný ako v slovenských obchodoch, akurát si na tovar počkáte o niekoľko dní/týždňov dlhšie. Európska únia sa však rozhodla, že pravdepodobne podporí európske eshopy tým, že znevýhodní tie zahraničné.

Aké zmeny máme očakávať?

Ako možno vieš, zásielky do 22 eur nepodliehajú plateniu DPH vo výške 20 % z ceny zásielky. To by sa malo od roku 2021 zmeniť. Ako server Kurzy.cz konštatoval, nové pravidlá prinesú nutnosť zdaniť aj tie zásielky, ktorých hodnota je nižšia ako 22 eur.

DPH
EÚ plánuje odstrániť výnimku týkajúcu sa oslobodenia DPH pri dovoze malých zásielok.

Má to však aj jednu ďalšiu nevýhodu. Je ňou čas, ktorý zásielky strávia na colniciach. Lacné balíčky prechádzali len základnou kontrolou, ktorá trvala len pár dní či týždňov (niekedy ani toľko). Keď si však colníci budú musieť posvietiť na všetky zásielky, môžeš očakávať slušný chaos.

Čínski obchodníci obchádzajú systém

Veľké čínske eshopy ako napríklad GearBest, Geekbuying či iné na území EÚ budujú vlastné sklady. Aby svojim zákazníkom ponúkli čo najlepší zážitok z ich obchodu. Do EÚ pošlú jednu veľkú zásielku, ktorú colníci spracujú a oni ju potom posielajú už preclenú bez nutnosti – s výnimkou poštovného – doplácať akékoľvek iné poplatky.

Niektoré spoločnosti sa však často spoliehajú aj na iné praktiky. Balíček pošlú z Číny do jednej z krajín EÚ kde ju zdania alebo inak zabezpečia vypustenie zásielky. Odtiaľ potom balíček putuje zákazníkom.

DPH a nezmyselné predraženie zásielok

Ak si si už niekedy niečo objednal z Číny, určite vieš, že sa pri colnom konaní platí poplatok. Slovenská pošta vie balíčky precliť za niečo okolo 4 eur, prepravné spoločnosti si dajú zaplatiť podstatne viac. V niektorých prípadoch môžeš ísť až o 20 a viac eur.

TIP REDAKCIE
Tesla v Číne postaví gigantickú fabriku, ročne tam chce vyrobiť 500 000 áut

Predstav si teda bizarnú situáciu, keď si objednáš balíček v hodnote 1 euro, no na poplatok zaplatíš ďalšie 4 alebo dokonca 20 eur.