Estónske ministerstvo ekonomiky uvažuje, že dá umelej inteligencií zelenú. Tým pádom ich už len sťažka budeme môcť označovať za niekoho súkromný majetok. 

Toto by ale mohlo pomôcť k určeniu zodpovednosti, keď sa umelou inteligenciou riadené zariadenie ocitne účastníkom nehody.

Roboti rovnoprávni človeku?

Estónske oficiálne orgány pracujú na legislatíve, ktorá poskytne UI (umelej inteligencii) právne postavenie. Ministerstvo ekonomiky v spomínanom Estónsku zvažuje prideliť UI status, ktorý z nich urobí tzv. robotích agentov. Tento status ich stavia niekam medzi oddelenú legálnu osobu, ako napr. spoločnosť alebo združenie a medzi objekt, ktorý je niekoho osobným majetkom.

Siim Sikkut, vedúci parlamentnej IT stratégie, povedal, že tento krok so sebou prinesie aj veľa výhod. Sikkut tiež dodal, že si nie je vedomý, že by parlament pripravoval ďalšie zákony ohľadom robotov za Estónskymi hranicami. Tieto nové pravidlá budú pravdepodobne schválené a platné v priebehu niekoľkých rokov.

„Zo všetkého najskôr musíme odstrániť všetky možné konšpiračné teórie, mýty a stereotypy ohľadom robotov,“ povedal Sikkut.

Plánovalo sa toto už aj v minulosti?

Toto však nie je prvýkrát, kedy európski úradníci debatovali a preberali tému ohľadom zmeny právneho postavenia robotov. Keďže robotický priemysel neustále narastá, MEP varovalo, že je potrebné zaistiť pravidlá na „zaručenie štandardnej úrovne bezpečnosti a ochrany“.

Vo februári sa členovia Európskeho parlamentu požiadali Európsku komisiu o presadzovanie regulačných štandardov pre robotiku. Tiež zdôraznili, že hlavný problém spočíva v samojazdiacich automobiloch. Navrhli vytvoriť Európsku agentúru pre robotiku a UI, ktorá by poskytovala orgánom verejnej moci technickú, etickú a regulačnú odbornosť. Taktiež žiadali právne postavenie pre robotov, ktoré by ich označovalo za „elektronických ľudí,“ aby sa určilo, kto je tým zodpovedným, ak by roboti spôsobili škodu.

Mady Delvaux, europoslankyňa z Luxemburska, varovala, že si Európa len tak pasívne postáva, kým roboti získajú silnú rolu, ktorá sa stane ešte silnejšou v kombinácii s populárnymi samojazdiacimi autami.

Konštruktéri áut chcú na cestách vidieť robotické autá do roku 2020, no stále je tu otázka: kto bude zodpovedný, ak tieto autá zavinia dopravnú nehodu?