Výhodná cena jazdeného auta ešte nemusí znamenať, že rovnako lacný bude aj jeho prepis. Po kúpe môže nového majiteľa čakať povinný poplatok vo výške desiatok až stoviek eur. Rozdiel medzi dvoma podobne drahými autami pritom môže byť prekvapivo veľký.
Slovensko totiž registračný poplatok neurčuje podľa aktuálnej hodnoty vozidla, počtu najazdených kilometrov ani sumy uvedenej v kúpnej zmluve. Podľa položky 65 zákona o správnych poplatkoch totiž o výške finálneho poplatku rozhoduje kombinácia výkonu motora a ekologického koeficientu, ktorý sa pri bežných spaľovacích autách odvíja najmä od emisnej normy.
Výkonnejšie na Slovensku znamená aj drahšie
Zákon totiž rozdeľuje autá do výkonových pásiem. Vozidlo do 80 kW má základnú sadzbu 33 eur, od 90 do 100 kW je to 90 eur a pri výkone nad 110 do 125 kW už 200 eur. Auto s výkonom nad 140 do 155 kW má základ 500 eur a pri viac ako 210 kW dosahuje až 1 000 eur.
Táto suma sa následne násobí ekologickým koeficientom. Euro 4 má hodnotu 0,60, Euro 5 hodnotu 0,50, Euro 6a až 6c hodnotu 0,45 a Euro 6d alebo novšie vozidlo 0,40. Ak sa emisná norma nedá z dokladov určiť, zákon namiesto nej používa obdobie prvej evidencie vozidla.
Ako to funguje, ak si kúpite Octaviu?
Predstavme si napríklad staršiu Škodu Octavia II s benzínovým motorom 1.8 TSI s výkonom 118 kW a emisnou normou Euro 4. Ide o typ auta, ktorý sa na slovenskom trhu s jazdenkami stále bežne objavuje. Výkon ho radí do pásma so základným poplatkom 200 eur a Euro 4 predurčuje koeficient 0,60. Vo výsledku si teda okrem ceny samostatného auta musíte pripraviť aj 120 eur, ktoré zaplatíte na poplatkoch štátu. Je pritom úplne jedno, či kupujúci za konkrétnu Octaviu zaplatil 4 000 alebo 7 000 eur. Pri výkonnejšom aute môže byť rozdiel podstatne väčší. Vozidlo s výkonom 147 kW a normou Euro 4 má základ 500 eur, po vynásobení koeficientom teda samotný registračný poplatok dosiahne 300 eur.

Podrobný rozpis všetkých výkonových pásiem a koeficientov sme už priniesli v našom prehľade poplatkov za prepis auta v roku 2026.
Staré auto nemusí byť automaticky drahšie
Samotný vek preto ešte neznamená vysoký poplatok. Zákon dokonca stanovuje pre vozidlá staršie ako 40 rokov ekologický koeficient iba 0,10. Plug-in hybridy a vodíkové vozidlá majú hodnotu 0,20. Pri čisto elektrickom vozidle je registračný poplatok dokonca stanovený pevne na 33 eur a je pritom úplne jedno, aký výkon má. Časť nákladov sa dá ušetriť aj vybavením zmeny držby elektronicky. Cez Slovensko.sk môžete za správny poplatok ušetriť až 50 %, najviac však o 50 eur za jeden úkon.

