Ďalšia známa automobilka vidí budúcnosť vozidiel bez volantu a pedálov. Nemecký automobilový gigant Volkswagen testuje vo Wolfsburgu auto, v ktorom si namiesto šoférovania môžete zdriemnuť. Na tému upozornil portál Novinky.cz.
Volkswagen testuje autonómne vozidlo
Predstavte si, že nastúpite do auta, usadíte sa do pohodlného kresla, no namiesto hľadania volantu či pedálov si len zvolíte obľúbenú hudbu a necháte sa unášať mestskou premávkou. To, čo znie ako scéna zo sci-fi filmu, sa v týchto dňoch stáva realitou v uliciach nemeckého Wolfsburgu. Domovská základňa koncernu Volkswagen sa stala testovacím miestom pre prototyp Gen.Urban. Ide o unikátne vozidlo, ktoré definuje novú éru mobility.
Koniec éry pedálov a volantov?
Autonómne riadenie už nie je v automobilovom svete novinkou. Väčšina doterajších pokusov, vrátane známej elektrickej dodávky ID. Buzz AD, však stále vychádzala z bežných sériových modelov. To znamenalo, že hoci auto dokázalo ísť „samo“, interiér bol naďalej obmedzený prítomnosťou volantu a ovládacích prvkov pre šoféra.
Volkswagen sa však teraz posúva o krok ďalej. Kým americká Tesla láka na svoj Cybercab a chorvátsky Rimac vyvíja ambiciózny projekt Verne, tím z Volkswagen Group Innovation v tichosti vypustil do sveta nový prototyp. Ten žiadne klasické ovládacie prvky nepotrebuje. Gen.Urban je od základu navrhnutý ako autonómny stroj, kde je posádka prioritou a technika len neviditeľným sluhom.

Keď nie je dôležitý cieľ, ale zážitok
Aktuálna fáza testovania vo Wolfsburgu už nie je len o tom, či auto vie odbočiť vľavo alebo dať prednosť v jazde. Inžinierov tentoraz zaujíma niečo oveľa ľudskejšie a síce psychológia cestujúcich. Cieľom výskumu je zistiť, ako budeme v autách tráviť čas, keď sa konečne zbavíme povinnosti sledovať cestu.
Bude to čas na prácu, sledovanie filmov, alebo nerušený relax? Systém Gen.Urban sa snaží na tieto otázky odpovedať personalizáciou. Už pri privolaní vozidla si môžete nastaviť ideálnu teplotu či farbu náladového osvetlenia. Po nastúpení sa sedadlá automaticky posunú do polohy, ktorú preferujete a digitálny interiér (s dominatným širokouhlým predným displejom a špičkovým audio systémom) sa okamžite prispôsobí vašej nálade.
Desať kilometrov mestskej džungle
Hoci sa vozidlo sústredí na komfort, trasa, ktorou prechádza, rozhodne nie je jednoduchá. Testovacie okruhy majú dĺžku približne 10 kilometrov a začínajú priamo pred riaditeľstvom automobilky. Počas 20-minútovej jazdy musí Gen.Urban zvládnuť:
- zložité križovatky a kruhové objazdy,
- tesné uličky v obytných zónach,
- premávku v priemyselných štvrtiach,
- nepredvídateľné situácie pri prácach na ceste.
Z hľadiska dizajnu novinka nezaprie príbuznosť s rodinou elektromobilov ID. Na prvý pohľad pripomína známy hatchback ID.3, no rozdiel je v detailoch. Karoséria je plne prispôsobená senzorom, ktoré sú integrované tak elegantne, že ich takmer nevidieť. Jediným výraznejším prvkom sú štyri nenápadné „majáky“ umiestnené v rohoch strechy.
Pre Volkswagen je bezpečnosť na prvom mieste
Aj keď auto jazdí samo, bezpečnosť zostáva prioritou. Na mieste, kde by sme bežne čakali vodiča, sedí testovací subjekt, no hneď vedľa neho je prítomný profesionálny „bezpečnostný vodič“. Ten však netočí volantom, ale v prípade potreby má k dispozícii špeciálny ovládací panel s joystickom, ktorým môže nad vozidlom okamžite prevziať kontrolu.
Momentálne sa na týchto jazdách zúčastňujú výhradne zamestnanci Volkswagenu. Tento unikátny experiment bude v uliciach Wolfsburgu prebiehať ešte niekoľko týždňov a dáta z neho priamo ovplyvnia to, ako budú vyzerať autá, ktoré si možno o pár rokov kúpite (alebo predplatíte) aj vy.

