Viedeň plánuje od roku 2026 obmedziť vjazd do historického centra pre vybrané skupiny vodičov. Podľa nového právneho posudku, ktorý si nechal vypracovať rakúsky automobilový klub ÖAMTC, sú však navrhované kamerové kontroly registračných značiek v rozpore s ústavou aj európskym právom. O téme informoval rakúsky portál OE24.
Podľa novely cestného zákona (StVO), ktorá má nadobudnúť účinnosť 1. mája 2026, by do centra mohli jazdiť len obyvatelia, osoby s oprávnením alebo vodiči, ktorí majú parkovanie v garáži. Dodržiavanie režimu by zabezpečovali kamery snímajúce evidenčné čísla vozidiel. Tieto čísla by následne porovnávali s tými, ktoré majú povolený vjazd.
Na vodičov si posvietia kamery
Podnet na obmedzenie prichádza priamo z prvého viedenského obvodu. Jeho starosta Markus Figl (ÖVP) dlhodobo presadzuje vytvorenie jasného právneho rámca, aby bolo možné vjazdy regulovať. Tvrdí, že tlak na využívanie centra je veľký. Zníženie tranzitu by preto prinieslo vyššiu kvalitu pobytu pre chodcov aj obyvateľov tejto lokality.
Návrh naráža na ústavné limity
Podľa ÖAMTC je plánovaná novela cestného zákona neústavná. Klub už skôr upozornil na riziko, že v meste vznikne chaos v pravidlách. Teraz pridáva ďalšie zásadné námietky a to z hľadiska ochrany osobných údajov. Novela totiž explicitne umožňuje „automatom podporované“ kamerové kontroly vjazdu do vybraných mestských zón. Kamery by vďaka tomu mali nad vodičmi neustály dohľad, čím sa môže podľa klubu narušiť ochranu.
K novele sa vyjadril profesor Christian Piska z Inštitútu štátneho a správneho práva Univerzity vo Viedni, autor právneho posudku pre ÖAMTC. Ten tvrdí, že takáto prax je v konflikte s judikatúrou rakúskeho Ústavného súdu (VfGH) aj Súdneho dvora EÚ. Poukazuje na skoršie rozhodnutie VfGH o takzvaných sekčných kontrolách (Section Control). Súd už v minulosti zakázal obdobné monitorovacie techniky v bežných úsekoch ciest.

Kamery len pri nebezpečenstve
Kamery môžu byť podľa Pisku prípustné na miestach, ktoré sú nebezpečné. Napríklad v tuneloch alebo na staveniskách. Pri opatrení na „upokojenie dopravy“ však takáto mimoriadna riziková situácia nie je splnená. Navyše, navrhované kontroly rátajú so zachovaním obrazových záznamov aj po prejazde. To v praxi znamená systematický zber dát o ľuďoch, ktorí nespáchali žiadny delikt.
Piska to označuje za formu „uchovávania údajov“, ktoré podľa Súdneho dvora Európskej únie prichádza do úvahy len pri „závažných ohrozujúcich situáciách“. V kontexte vjazdových obmedzení v centre mesta tieto podmienky podľa neho nie sú naplnené.
Alternatívou sú bežné policajné kontroly
Právnik navrhuje ako vhodnejšie riešenie „normálne, náhodné kontroly“ zo strany bezpečnostných zložiek. Postup by bol rovnaký ako pri iných dopravných priestupkoch. Takéto opatrenie je podľa posudku ústavne v poriadku. Navyše je menej invazívne a zároveň finančne hospodárnejšie.
Diskusia o regulácii vjazdu do centra Viedne tak pokračuje s otázkou, či sa mesto môže oprieť o plošný kamerový dohľad. Prípadne, či bude musieť zvoliť personálne náročnejšie, no právne bezpečnejšie metódy kontroly.
Hrozí pokuta takmer 730 eur
Podľa portálu Autoviny.sk hrozí vodičom, ktorí vojdu do zóny s obmedzením áut bez miestneho povolenia, pokuta vo výške 726 eur. Táto sankcia sa uplatní, ak povolenie porušíte po prvýkrát. Ak pôjde o opakované porušenia, sankcia môže narásť až na sumu 2180 eur. Cieľom plánovanej novely je znížiť počet áut v exponovaných lokalitách vo Viedni. Pokuty budú platiť pre miestnych aj zahraničných vodičov, vrátane Slovákov.

