Slovenské automobilové srdce sa na niekoľko týždňov odmlčalo a výrobné linky, ktoré bežne chrlia stovky vozidiel denne, ostali stáť. Spoločnosť Volkswagen Slovakia oznámila plánované pozastavenie výroby automobilov v Bratislave a rovnako aj produkcie komponentov pre prevodovky a podvozky v martinskom závode. Tento proces sa začal v pondelok 22. decembra 2025 a potrvá až do nového roka, píšu Refresher News.
Ide o tradičnú zimnú celozávodnú dovolenku, ktorá však pre fabriku neznamená úplný spánok. Kým tisíce kmeňových zamestnancov budú čerpať zaslúžené voľno a tráviť sviatky s rodinami, brány podniku sa úplne nezatvoria. Práve naopak, v útrobách hál sa rozbehne iný druh intenzívnej činnosti, ktorá je pre budúcnosť závodu kľúčová.
Ticho pred búrkou
Hovorkyňa spoločnosti Lucia Kovarovič Makayová upresnila, že výrobný proces sa opäť naplno rozbehne až v stredu 7. januára 2026. Dvojtýždňová pauza nie je len o oddychu, ale predstavuje strategický časový úsek určený na technické zásahy, ktoré by počas plnej prevádzky neboli možné.
V bratislavskom závode je naplánovaných vyše 130 rôznych aktivít naprieč výrobnými halami aj v samotnom areáli. Technici a špecialisti využijú prázdne priestory na inštaláciu nových zariadení a komplexné prestavby na výrobných linkách. Tieto kroky priamo súvisia s prípravou na príchod nových projektov, čo naznačuje, že automobilka sa chystá na modernizáciu svojho portfólia.

Okrem inštalácií nových technológií prebehne aj hĺbková údržba existujúcich robotických zariadení a automatizačnej techniky. Roboty, ktoré pracujú nonstop počas celého roka, potrebujú servisný zásah, aby sa predišlo poruchám v nasledujúcom období.
Súčasťou prác bude aj starostlivosť o infraštruktúru vrátane čistenia kanalizácie a vzduchotechniky či rôzne sanačné práce. Je to logisticky náročná operácia, ktorá musí byť stihnutá presne na hodinu, aby sa v januári mohla výroba bez problémov znovu spustiť.
Nie všetci ostali doma
Hoci sa hovorí o celozávodnej dovolenke, pre stovky ľudí toto obdobie znamená plné pracovné nasadenie. Aj počas odstávky zostávajú v práci zamestnanci kľúčových oddelení, bez ktorých by fabrika nemohla fungovať ani v udržiavacom režime. Ide o činnosti ako ochrana závodu, plánovanie či nevyhnutné zásobovanie energiami, ktoré sa nedá len tak vypnúť.
V práci musia ostať aj pracovníci finančného oddelenia, aby zabezpečili ekonomický chod firmy na prelome rokov.
Spolu s kmeňovými zamestnancami sa v areáli pohybujú aj pracovníci externých firiem, ktorí budú realizovať špecializované údržbárske a stavebné práce. Celkovo sa tak počas odstávky bude v podniku nachádzať približne 750 ľudí, ktorí sa postarajú o to, aby bol Volkswagen pripravený na štart v roku 2026 v plnej sile.

Ekonomický motor Slovenska
Tento dočasný výpadok výroby je len krátkym nádychom pre giganta, ktorý je dlhodobo pilierom slovenskej ekonomiky. Volkswagen Slovakia od svojho príchodu v roku 1991 vyrobil na našom území už viac ako sedem miliónov vozidiel.
Ako najväčší súkromný zamestnávateľ v krajine a kľúčový exportér má každá jeho odstávka, či už plánovaná alebo neplánovaná, vplyv na celkové hospodárske čísla štátu. Spoločnosť doteraz na Slovensku preinvestovala približne 5,8 miliardy eur a momentálne vyrába osem modelov vozidiel pod štyrmi rôznymi koncernovými značkami, pričom závod v Martine dopĺňa túto produkciu výrobou dôležitých komponentov.

