Moderné automobily sú preplnené asistenčnými systémami, ktoré majú jediný cieľ, a to zachrániť život posádky v krízovej situácii. Napriek tomu mnohí vodiči ani netušia, na čo slúžia jednotlivé tlačidlá na palubovke, alebo ich, naopak, zneužívajú na riskantnú jazdu.
Do centra pozornosti sa dostáva najmä tlačidlo na vypnutie elektronického stabilizačného programu (ESP), prípadne kontroly trakcie. Hoci je tento systém od roku 2014 povinnou výbavou všetkých nových áut v EÚ, výrobcovia stále umožňujú jeho deaktiváciu.
Práve túto možnosť často využívajú najmä mladší a menej skúsení šoféri, ktorí si chcú užiť driftovanie alebo agresívnejšiu jazdu, čím však výrazne zvyšujú riziko straty kontroly nad vozidlom a ohrozujú ostatných účastníkov premávky, upozorňujú Autoviny.sk.
Koniec slobody v mene bezpečnosti?
Tento problém sa rozhodla rázne riešiť švajčiarska poslankyňa Gabriela Suterová, ktorá otvorila citlivú politickú aj bezpečnostnú debatu. Od úradov žiada dáta o tom, koľko dopravných nehôd má na svedomí práve úmyselne vypnuté ESP.

Jej návrh je radikálny. Chce preveriť právne rámce nielen vo Švajčiarsku, ale aj na úrovni Európskej únie, a presadiť zákaz deaktivácie týchto systémov na verejných komunikáciách. Suterová argumentuje logikou, ktorá sa už dnes uplatňuje pri iných prvkoch pasívnej bezpečnosti.
Podobne ako si vodič nemôže len tak tlačidlom vypnúť airbagy alebo bezpečnostné pásy, nemal by mať možnosť vyradiť z činnosti ani kľúčový prvok aktívnej bezpečnosti, akým je stabilizácia podvozka.
Pokuty a kontrola dát po nehode
Súčasťou návrhu nie sú len technické obmedzenia, ale aj represívne opatrenia. Politička navrhuje zavedenie vysokých pokút za jazdu s deaktivovaným ESP na bežných cestách.
Na presadzovanie tohto zákazu by mali slúžiť dáta z palubných záznamových zariadení (tzv. čiernych skriniek), ktoré sú v nových autách povinné. Vyšetrovatelia by tak po nehode presne videli, či vodič systém pred nárazom manuálne vypol, čo by mohlo mať vplyv na určenie vinníka aj poistné plnenie.
Kritici však upozorňujú, že možnosť vypnúť trakčnú kontrolu má svoje opodstatnenie v špecifických situáciách, napríklad pri zapadnutí v hlbokom snehu alebo blate, kedy je prešmykovanie kolies nutné na vyslobodenie vozidla. Diskusia sa tak posúva do roviny hľadania rovnováhy medzi slobodou vodiča ovládať svoj stroj a povinnosťou štátu chrániť životy na cestách.

