Jedna chyba za volantom môže znamenať zákaz jazdenia v celej Európskej únii (EÚ). Vodičom teda nehrozí už len peňažná pokuta, ale oveľa tvrdší postih, ktorý im nedovolí šoférovať. Nové pravidlá úplne menia realitu vodičov a treba sa na ne pripraviť.
Ako informuje portál Kaipkada, Európa zatvára dvere obchádzaniu trestov za závažné dopravné priestupky. To, čo doteraz fungovalo (prísť o vodičák v jednej krajine a pokračovať v jazdení inde) už podľa čerstvo schválenej úpravy nebude možné. Nový mechanizmus Európskej únie spája národné zákazy vodičskej oprávnenosti do jednotného rámca. Preto sa treba pripraviť na to, že postih platný v jednej členskej krajine sa prenesie do všetkých ostatných.
Zákaz jazdenia bude platiť naprieč EÚ
Európsky parlament odobril systém, ktorý zabezpečí, že odňatie práva viesť motorové vozidlo v ktorejkoľvek členskej krajine automaticky nadobudne účinnosť v celom bloku. Paradox, keď vodič nemohol jazdiť napríklad v Nemecku alebo vo Francúzsku, no legálne šoféroval v inom štáte EÚ, má skončiť. Doteraz tomu napomáhali neprepojené databázy a nejednotná kontrola, čo v praxi znamenalo slabé následky pre najrizikovejších vodičov.
Podľa údajov Európskej komisie zostávalo približne 40 percent závažných dopravných deliktov spáchaných v zahraničí fakticky bez trestu. Nový rámec mieri práve na túto dieru v systéme a má ju definitívne uzavrieť.

Ako to bude fungovať v praxi
Ak štát uloží zákaz viesť vozidlo za vážne porušenie pravidiel, musí o tom formálne informovať krajinu, ktorá vydala vodičský preukaz. Po doručení oznámenia bude mať príslušný orgán v krajine vydania len 15 dní na to, aby konal, čiže aby vodičské oprávnenie zrušil alebo pozastavil.
Od tohto momentu vodič stráca právo jazdiť v celej Európskej únii počas celého trvania zákazu. Žiadne „obchádzky“ ani špeciálne územia, kde by zákaz neplatil už nebudú. Zásada účinnosti v celom bloku je v tomto prípade kľúčová.
Za aké porušenia hrozí zákaz v celej EÚ
Nový režim sa vzťahuje na najnebezpečnejšie konania ohrozujúce bezpečnosť na cestách. Patria sem najmä:
- jazda pod vplyvom alkoholu
- jazda pod vplyvom omamných alebo psychotropných látok
- výrazné prekročenie najvyššej povolenej rýchlosti
- dopravné nehody so smrteľnými následkami alebo s ťažkými zraneniami
- iné hrubé delikty, ktoré jednotlivá krajina zaradí medzi závažné
Istý priestor pre národnú voľnosť však zostáva. Štát môže odmietnuť uznať zákaz, ak dané konanie podľa jeho právneho poriadku nepatrí medzi ťažké delikty. To je relevantné napríklad pri limitoch alkoholu v krvi, ktoré sa naprieč členskými štátmi líšia.

Prichádzajú digitálne vodičské preukazy
S legislatívnymi zmenami prichádza aj digitalizácia. EÚ postupne zavedie digitálne vodičské preukazy, ktoré bude možné uchovávať a používať v smartfóne. Plastové karty nezmiznú okamžite, no digitálna verzia sa má časom stať hlavným formátom v celej Európskej únii.
Výhodou bude rýchlejšie overenie statusu vodiča, jednoduchšia kontrola a menší priestor na obchádzanie zákazov.
Úprava vekových hraníc
Nové pravidlá sa dotýkajú aj veku. Pre profesionálov sa latka znižuje, pretože vodičský preukaz na nákladné vozidlá bude možné získať už od 18 rokov, na autobusy od 21 rokov. Mladým vodičom sa zároveň otvára možnosť šoférovať od 17 rokov, ale do dosiahnutia plnoletosti výhradne pod dohľadom skúseného vodiča.
EÚ má ambíciu znížiť počet obetí na cestách
Nový zákon je súčasťou širšej stratégie EÚ „Vision Zero“, ktorej cieľom je do roku 2030 znížiť počet úmrtí na cestách o polovicu. Hlavné posolstvo pre vodičov je jednoznačné. Závažné porušenia už nepoznajú hranice. Jedna neuvážená chvíľa za volantom už nemusí znamenať len lokálny problém, ale úplnú stratu práva viesť vozidlo v celej Európskej únii.

