Začiatok roka 2026 prinesie pre slovenských podnikateľov a firmy jednu z najvýraznejších zmien v oblasti zdaňovania firemného majetku za posledné obdobie. V rámci tretieho konsolidačného balíčka sa menia pravidlá pre odpočet dane z pridanej hodnoty pri nákupe a prevádzke vozidiel.
Doterajšia prax, ktorá umožňovala flexibilnejšie narábanie s odpočtami, sa výrazne sprísni. Ak firemné auto využívate hoci len minimálne aj na súkromné účely, štát vám automaticky škrtne polovicu z nároku na vrátenie dane, informuje denník Teraz.sk.
Novinka sa dotkne osobných automobilov kategórie M1 a motocyklov, ktorých cena presahuje 1700 eur, pričom toto opatrenie nie je trvalé, ale má zatiaľ platiť do polovice roka 2028 na základe výnimky z európskej smernice.
Paušálny strop
Podstata zmeny spočíva v zavedení paušálneho obmedzenia odpočtu DPH na úroveň päťdesiatich percent. Toto pravidlo zasiahne každého podnikateľa, ktorého firemné vozidlo nie je využívané výlučne na biznis.
Najväčším problémom pre firmy môže byť fakt, že nové pravidlo nerozlišuje mieru súkromného využitia. Je úplne jedno, či autom jazdíte na rodinné výlety každý víkend, alebo ho použijete na súkromný účel len raz za mesiac. V oboch prípadoch prídete o polovicu DPH, čo môže byť nevýhodné najmä pre tých, ktorí vedia preukázať vysoký podiel služobných jázd.

Odborníčka Ina Kováčová Bečková z Atlas Group upozorňuje, že tento limit sa nebude týkať len samotnej kúpy vozidla. Polovičný odpočet sa uplatní aj na všetky súvisiace tovary a služby, teda na pohonné látky, servisné prehliadky, nákup pneumatík či operatívny lízing.
Administratívna slučka pre plný odpočet
Stále však existuje cesta, ako získať späť plných sto percent dane, no štát ju podmienil prísnou byrokraciou. Ak chce podnikateľ ušetriť a uplatniť si plný nárok, musí deklarovať, že vozidlo používa výhradne na podnikanie. Nestačí však len čestné prehlásenie.
Zákon vyžaduje vedenie presnej elektronickej knihy jázd, ktorá bude slúžiť ako dôkazný materiál pri prípadnej kontrole. Ak takúto evidenciu firma nevedie, automaticky spadá do režimu päťdesiatpercentného krátenia, aj keby auto reálne súkromne nevyužívala. Okrem toho pribudne nová oznamovacia povinnosť.
Podnikateľ musí daňovému úradu oficiálne oznámiť, že si uplatňuje stopercentný odpočet, a to v lehote na podanie daňového priznania. Zavedenie týchto pravidiel tak prinesie nielen vyššie daňové zaťaženie, ale aj nárast administratívy a nákladov na monitorovacie systémy pre vozidlá.
Koho sa obmedzenia nedotknú?
Zákonodarca pamätal aj na špecifické skupiny podnikateľov, pre ktorých je auto základným výrobným prostriedkom a kde by krátenie dane nedávalo ekonomický zmysel. Výnimku z nového režimu dostanú tí, ktorých hlavným predmetom podnikania je priamo využívanie vozidiel.
Plný odpočet DPH bez nutnosti zložitého dokazovania ostáva zachovaný pre autopožičovne pri krátkodobom nájme, pre taxislužby a iné formy prepravy osôb za odplatu.
Rovnako sa obmedzenie nevzťahuje na autoškoly, kde vozidlá slúžia na výcvik, a na predajcov automobilov, ktorí využívajú autá ako predvádzacie, testovacie alebo náhradné vozidlá pre klientov servisu. Pre ostatné bežné firmy sa však firemná mobilita od januára výrazne predraží.

Prečo štát mení pravidlá?
Ako bolo spomenuté, zavedenie 50-percentného limitu na odpočet DPH nie je izolovaným nápadom slovenských úradníkov, ale súčasťou rozsiahleho konsolidačného balíčka, ktorého cieľom je znížiť deficit verejných financií. Štát jednoducho potrebuje peniaze a oblasť firemných vozidiel dlhodobo vníma ako priestor, kde mu unikajú značné príjmy.
Ministerstvo financií očakáva, že toto opatrenie prinesie do rozpočtu milióny eur navyše. Doterajšia prax bola taká, že množstvo podnikateľov si uplatňovalo plný odpočet DPH aj pri luxusných vozidlách, ktoré v realite slúžili z veľkej časti na súkromné účely rodiny a nie na podnikanie.
Pre daňových kontrolórov bolo v praxi nesmierne náročné a zdĺhavé dokazovať, či konkrétna jazda na nákup alebo dovolenku bola naozaj služobná. Zavedením paušálneho stropu si štát zjednodušuje prácu. Namiesto zdĺhavého skúmania každej jazdy jednoducho predpokladá, že auto sa používa aj súkromne, a automaticky si vezme polovicu dane.
Týmto krokom sa Slovensko inšpirovalo v iných krajinách EÚ, kde podobné obmedzenia fungujú už dlhšie a sú považované za efektívny nástroj proti daňovej optimalizácii.
Zlá správa pre podnikateľov
Z pohľadu bežného podnikateľa ide jednoznačne o zlú správu, ktorá priamo zasiahne firemné financie. Nákup nového auta sa od roku 2026 predraží o tisíce eur, ktoré si firma nebude môcť nárokovať späť. To negatívne ovplyvní cash flow firiem a zvýši náklady nielen na obstaranie vozového parku, ale aj na jeho následnú prevádzku, keďže krátenie sa týka aj servisu a paliva.
Mnohí podnikatelia to vnímajú ako trest za nepoctivosť iných, pretože doplácajú na tých, ktorí systém v minulosti zneužívali.

