TECHBYTE.skTECHBYTE.skTECHBYTE.sk
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Čítaš: Po rokoch Slovákom z áut vezmú dôležitú asistenčnú službu. Vraj to inak nejde
Zdieľať
TECHBYTE.skTECHBYTE.sk
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Hľadať
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Sleduj TECHBYTE
© 2025 BYTE Media s.r.o. Všetky práva vyhradené.

Po rokoch Slovákom z áut vezmú dôležitú asistenčnú službu. Vraj to inak nejde

10. decembra 2025 13:51
Roman Drexler
10. decembra 2025
Zdieľať
3 min
Zdieľať

Adaptívny tempomat patrí medzi najobľúbenejšie prvky výbavy moderných áut, pretože vodičom výrazne uľahčuje jazdu udržiavaním odstupu a rýchlosti. Napriek jeho popularite sa však v korporátnom svete objavuje nový a pre mnohých nečakaný trend.  

Čoraz viac firiem vydáva interné smernice, ktoré zakazujú používanie tohto asistenta v služobných vozidlách. Niekedy sa obmedzenie týka len jazdy v meste, inokedy platí plošný zákaz pre každú jazdu bez výnimky. Dôvody sú pragmatické a týkajú sa bezpečnosti aj financií, informuje server Autoviny.sk. 

Problém falošnej istoty 

Hlavným argumentom pre zavedenie zákazu je psychológia vodiča. Manažéri flotíl si všimli, že adaptívny tempomat môže u šoférov vyvolať pocit falošnej istoty, čo vedie k zníženiu bdelosti. Keď technika preberá kontrolu nad plynom a brzdou, vodič má tendenciu venovať sa iným činnostiam a prestáva sledovať dianie na ceste s potrebnou intenzitou. V krízových situáciách potom reaguje s nebezpečným oneskorením. 

Riziko sa zvyšuje najmä v mestskej premávke, ktorá je plná nepredvídateľných faktorov. Hustá doprava, chodci, cyklisti a náhle zmeny smeru jazdy iných vozidiel vytvárajú prostredie, v ktorom sa automatika nemusí zorientovať dostatočne rýchlo. V meste často rozhodujú zlomky sekundy a spoliehanie sa na senzory môže viesť k zbytočným nehodám. 

Autá, zápcha, šoférovanie
Ilustr. obr. | Zdroj: Depositphotos

Technika má svoje limity 

Zákazy reagujú aj na technické nedokonalosti samotného systému. Adaptívny tempomat môže v kolónach zrýchliť v nevhodnej chvíli alebo naopak, zareagovať na brzdiace auto neskoro. Problémom býva aj rozlišovanie špecifických prekážok. Senzory môžu mať ťažkosti s detekciou stojacich vozidiel, úzkych objektov ako sú motocykle, alebo prekážok, ktoré sa nenachádzajú priamo v strede jazdného pruhu. 

Spoľahlivosť systému navyše klesá v zhoršených poveternostných podmienkach. Dážď, sneh, námraza alebo obyčajná špina na radarových senzoroch môžu spôsobiť chybné vyhodnotenie vzdialenosti. Firmy preto radšej eliminujú riziko technického zlyhania tým, že zodpovednosť plne ponechávajú na nohách a rukách vodiča. 

Vyššia spotreba a drahší servis 

Okrem bezpečnosti hrajú rolu aj prevádzkové náklady. Adaptívny tempomat, najmä pri agresívnejšom nastavení, môže viesť k vyššej spotrebe paliva, pretože systém často prudko zrýchľuje a následne brzdí, aby udržal nastavený odstup. Tento štýl jazdy je energeticky náročnejší než plynulá jazda predvídavého vodiča. 

Časté a intenzívne brzdenie sa podpisuje aj na rýchlejšom opotrebovaní brzdového systému, čo zvyšuje servisné náklady pre firmu. Pre zamestnancov je dôležité vedieť, že ak firma takýto zákaz vydá, je záväzný. V prípade dopravnej nehody spôsobenej pri zapnutom tempomate, ktorý bol zakázaný, neobstoja žiadne výhovorky na techniku a vodič môže čeliť pracovnoprávnym dôsledkom. 

Neprehliadnite

Mimoriadne, peniaze, operátor, ceny
Prezradia vám, koľko zarábajú vaši kolegovia. Rozdiel vám doplatia. Štát odklepol nečakaný zákon (+ dátum)
Hacker, Slovensko, banka, podvod
Kolaps ministerstva: Sakovej rezort vraj po kyberútoku nefunguje. Úradníci sa majú pozerať do vypnutých monitorov
Xiaomi 14 Ultra
Ďalší obľúbený výrobca sľubuje 7-ročnú podporu, tento kúsok dostane aj Android 20
Zdieľaj tento článok
Facebook Kopírovať odkaz Vytlačiť
Predchádzajúci článok Peniaze, voľno, energopomoc, ETS 2 Mnohým Slovákom nevychádza energopomoc. Štát odkázal, nech si ju idú vybaviť sami
Ďalší článok Semafor, nový systém semaforov, semafory Na cestách sa objavujú nové semafory, skoro nikto im nerozumie

Najčítanejšie

peniaze, bankovky, mince, euro, príspevok
Štát začne Slovákom posielať mimoriadne dôležité listy. Týka sa to úplne všetkých
7. decembra 2025
Obrázok vygenerovaný umelou inteligenciou Gemini
KALKULAČKA: Ako overiť nárok na energopomoc. Štát spustil nový web (ako to funguje)
8. decembra 2025
POZOR, automobilka, auto
Schválili tvrdý zákaz. Po dovŕšení 68 rokov si za volant vozidla už nesadnete
8. decembra 2025
EÚ
EÚ schválila drastickú zmenu. Padlo nečakané rozhodnutie
7. decembra 2025

Najnovšie články

  • Na cestách sa objavujú nové semafory, skoro nikto im nerozumie
  • Po rokoch Slovákom z áut vezmú dôležitú asistenčnú službu. Vraj to inak nejde
  • Mnohým Slovákom nevychádza energopomoc. Štát odkázal, nech si ju idú vybaviť sami
  • Štát milo prekvapí: Vyše 400-tisíc Slovákov si prilepší o stovky eur (+ dátum)
  • Už to začalo a ťažko to zastaviť: Európu čaká niečo, čo tu ešte nebolo. Pripraviť sa musia aj Slováci (čo sa deje)

Bude sa vám páčiť

Peniaze, štát, dôchodok, ceny

Štát nás zdieral „pre nič“. Potvrdili, že transakčná daň je len úplné fiasko (+ čísla)

9. decembra 2025
Ruský plyn, návrh garancií

EÚ definitívne skončí s ruským plynom. Prezradili, na aké ceny sa máme pripraviť

9. decembra 2025
peniaze, bankovky, daň, dlh, bankrot

Do schránok mieria 1 200 € pokuty za priestupok, o ktorom nikto nevedel

9. decembra 2025
peniaz, peniaze, euro, bankovky, DPH, konsolidácia

Hrozí ďalšie zdražovanie. Začali platiť nové pravidlá, je to zlá správa pre všetkých

9. decembra 2025

 

Spájame vedu, technológie a internetovú kultúru.

Dôležité odkazy

  • Kontakt
  • Reklama
  • O nás
  • Cookies
  • Podmienky používania

Spoj sa s nami

Viac z nášho portfólia

© 2025 BYTE Media s.r.o. Všetky práva vyhradené.
Vitaj späť!

Prihlás sa do svojho účtu

Username or Email Address
Password

Zabudol si heslo?