Virtuálny mobilný operátor Okay fón čelí podozreniam zo strany svojich klientov, ktoré sa týkajú opakovaného strhávania peňazí za služby, o ktoré už nemajú záujem. Podľa ich tvrdení operátor naďalej inkasuje platby aj v prípadoch, keď zákazníci výslovne vyjadrili nesúhlas s pokračovaním služieb.
Na problém upozornil portál Živé.sk a potvrdzujú ho aj skúsenosti samotných klientov. Typický scenár vyzerá nasledovne. Zákazník má nastavenú automatickú platbu za dátový balík, službu prestane využívať a oznámi, že o ňu nemá záujem, no platby pokračujú. V niektorých prípadoch podľa zdroja nefunguje ani zrušenie platby cez webovú stránku Okay fónu.
Keď jedinou pomocou ostane banka
V takejto situácii majú zákazníci možnosť obrátiť sa na svoju banku a reklamovať platbu ako nedodanú službu. Banka spolu s kartovou spoločnosťou preveruje oprávnenosť transakcie, pričom reklamačný proces môže trvať aj niekoľko mesiacov. Klient má pritom šancu získať peniaze späť, akurát si na ne poriadnu dobu počká.

Medzitým sa objavujú negatívne recenzie zákazníkov. Na Facebooku Okay fónu sa opakovane spomínajú nefunkčné eSIM, neodpovedajúca zákaznícka podpora a problémy s komunikáciou. „Kúpil som si 3 eSIM a ani jedna nefungovala,“ píše jeden z klientov. Iní opisujú, že sa im nepodarilo dovolať ani získať odpoveď cez WhatsApp či e-mail. Označenie „PODVOD“ sa v recenziách objavuje opakovane.
Regulátor so zviazanými rukami
Úrad pre reguláciu elektronických komunikácií a poštových služieb potvrdil, že sťažnosti na operátora eviduje. Zároveň však upozorňuje, že jeho právomoci sú v tomto prípade obmedzené. Okay fón totiž poskytuje služby prostredníctvom medzinárodného roamingu a nemá domácu sieť na Slovensku, pričom využíva zahraničných sprostredkovateľov. Kompetentným orgánom by tak mal byť regulátor v štáte, kde má operátor svoju domácu sieť.
Úrad zároveň pripomína, že zákazník má právo kedykoľvek vypovedať zmluvu, a to aj bez uvedenia dôvodu. Ak by poskytovateľ výpoveď ignoroval a ďalej účtoval platby, môže to podľa úradu viesť k občianskoprávnym alebo trestnoprávnym dôsledkom.
Výpadky, nové profily a technický chaos
Okay fón nemá zmluvy so slovenskými operátormi Telekom, Orange, O2 ani 4ka. Namiesto toho využíva zahraničných partnerov, čo prináša viaceré komplikácie. Pri zmene partnera musí zákazník často inštalovať nový eSIM profil, aby služby opäť fungovali. Podľa dostupných informácií sa už viackrát stalo, že služby úplne prestali fungovať a bolo potrebné aktivovať nový profil.
Slovenská obchodná inšpekcia eviduje osem spotrebiteľských podaní, ktoré sa všetky týkajú kvality poskytovaných služieb. Zároveň uvádza, že podnety na kvalitu rieši Úrad pre reguláciu elektronických komunikácií a poštových služieb. Ak by sa preukázalo účtovanie platieb po odstúpení od zmluvy, mohlo by ísť o nekalú obchodnú praktiku. V takom prípade inšpekcia odporúča obrátiť sa na banku alebo zvážiť blokovanie platieb.
Nový biznis, staré otázniky
Napriek prebiehajúcim problémom Okay fón avizuje spustenie novej služby, a to prenájom repasovaných iPhonov. Pri modeli iPhone 14 s kapacitou 128 GB požaduje zálohu 466 eur a mesačný poplatok 6 eur, pričom deklaruje „100 % vratnú zálohu“ a žiadne záväzky. V kontexte skúseností zákazníkov sa však objavujú otázky týkajúce sa praktického zabezpečenia vrátenia peňazí.
Za službou stojí britská firma Beneko.com LLP so sídlom v Londýne, ktorá na Slovensku pôsobí prostredníctvom organizačnej zložky v Bratislave. Medzinárodná štruktúra poskytovateľa podľa zdroja komplikuje riešenie sporov cez slovenské úrady a zákazníci sú v mnohých prípadoch odkázaní na svoju banku alebo občianskoprávne postupy.

