Spustenie nového portálu energopomoc.sk, ktorý mal občanom priniesť istotu ohľadom štátnej podpory s cenami energií od roku 2026, sprevádzajú technické a dátové komplikácie.
Od pondelka 8. decembra si tisíce Slovákov overujú svoj nárok na príspevok, no mnohí ostali zaskočení zamietavým stanoviskom napriek tomu, že spĺňajú podmienky. Do redakcií médií prichádzajú početné podnety o nezrovnalostiach vo výpočtoch bonity domácností.
Vláda na situáciu zareagovala a počas stredajšieho rokovania pristúpila k úprave pravidiel a prepočtových mechanizmov, aby sa chyby minimalizovali. Ako však upozorňujú tvnoviny.sk, zamietnutie zo strany systému ešte neznamená koniec sveta.
Tri cesty k náprave
Ak ste presvedčení, že vám energopomoc patrí, no systém tvrdí opak, máte právo podať oficiálnu námietku. Štát ponúka tri spôsoby, ako tak urobiť.
Prvou možnosťou je osobná návšteva okresného úradu. V tomto prípade je nutné, aby sa dostavili všetci dospelí členovia domácnosti s občianskymi preukazmi. Ak to nie je možné, žiadateľ musí predložiť úradne overené splnomocnenie od tých členov rodiny, ktorí nemôžu prísť osobne.

Pre technicky zdatnejších občanov je k dispozícii pohodlnejšia cesta cez online formulár na portáli slovensko.sk. Táto možnosť šetrí čas a eliminuje nutnosť cestovať na úrad. Tretia alternatíva je určená pre ľudí, ktorí nemajú prístup k internetu alebo majú okresný úrad ďaleko.
Námietku môžu zaslať klasickou poštou na adresu Ministerstva hospodárstva SR v Bratislave, pričom zásielku treba zreteľne označiť heslom „Námietka – Energopomoc“.
Systém sa ešte len plní
Napriek možnosti okamžite podať sťažnosť, rezort hospodárstva prichádza s dôležitým odporúčaním, a to ešte chvíľu počkať. Aktuálne databázy, z ktorých systém čerpá, totiž nie sú kompletné a stále sa aktualizujú.
Je vysoko pravdepodobné, že ak vám portál dnes ukazuje červenú, o niekoľko dní sa po doplnení chýbajúcich údajov výsledok automaticky zmení na zelenú. Úradníci preto radia s podávaním námietok vyčkať aspoň do druhej polovice decembra, kedy by mal byť systém stabilnejší a presnejší. Predídete tak zbytočnej administratíve v čase, keď sa problém môže vyriešiť sám.
Štát reaguje na problematický systém
Pochopiteľne, sťažnosť Slovákov a sprievodná kritika médií na problémy späté s vyhodnocovaním na portáli energopomoc.sk neušla pozornosti štátu. Ako bolo spomenuté vyššie, vláda sa k celej situácii už vyjadrila, a to pomerne otvorene.
Zásadné bolo potvrdenie, že systém skutočne trpí na nedostatok a neúplnosť dát v databázach, na základe ktorých počíta bonitu domácností. Toto je hlavný dôvod, prečo mnohé domácnosti, ktoré by podľa kritérií mali mať nárok na pomoc, dostali zamietavú odpoveď.

Ministerka hospodárstva Denisa Saková pri spustení avizovala, že s chybami sa počíta, a upozornila, že ide o komplexný systém, ktorý spracováva obrovské množstvo dát. Z vládneho prostredia zaznelo uistenie, že všetky „muchy“ sa budú postupne vychytávať.
Minister vnútra Matúš Šutaj Eštok nazval situáciu „pilotným nasadením“ a vyzval k trpezlivosti. Poslanec Roman Michelko naznačil, že ak sa preukáže štatisticky relevantný počet ľudí, ktorí vypadli zo systému, pravidlá by sa mohli upraviť aj v priebehu roka.
Dôležitým ozrejmením bolo, že vláda sa už pustila aj do úpravy pravidiel pre výpočet bonity. Zároveň rezort hospodárstva odporučil občanom vyčkať s podaním námietok do druhej polovice decembra, kedy by mal systém obsahovať už väčšinu potrebných dát a výsledky by mali byť presnejšie.
Pre neoprávnene zamietnutých občanov však ministerka Saková potvrdila, že rozhodnutia o pridelení pomoci pre aktuálny rok sa už meniť nedajú, čo naznačuje, že náprava sa bude týkať skôr nasledujúceho obdobia alebo nových výnimiek, no v tejto chvíli je hlavnou cestou pre nápravu individuálny námietkový proces.

