Po mesiacoch napätých rokovaní a intenzívneho lobingu zo strany kľúčových hráčov automobilového priemyslu prišla z Bruselu správa, ktorá zásadne mení budúcnosť motorizmu v Európe.
Pôvodný, striktný plán, ktorý počítal s úplným zákazom predaja nových áut so spaľovacím motorom po roku 2035, sa neuskutoční. Európska komisia vo svojej najnovšej správe ustúpila tlaku asociácií výrobcov a krajín so silným automobilovým zázemím, medzi ktoré patrí Nemecko, Česká republika či Slovensko.
Ako informujú Autoviny.sk, namiesto pôvodne plánovaného zníženia emisií o rovných 100 percent sa nový cieľ stanovil na 90 percent. Zvyšných desať percent emisií bude možné kompenzovať využívaním biopalív, syntetických palív alebo nízko-uhlíkových technológií.

Spaľovacie motory dostali druhú šancu
V praxi to znamená, že rok 2035 nebude pre benzín a naftu konečnou stanicou. Na cestách budú môcť aj naďalej pribúdať nové vozidlá, ktoré nie sú čistými elektromobilmi.
Zelenú dostávajú plug-in hybridy (PHEV), elektromobily s predĺženým dojazdom využívajúcim spaľovací generátor (EREV), ale aj mild-hybridy a klasické spaľovacie autá, pokiaľ budú schopné prevádzky na ekologické palivá. Tento posun privítal aj nemecký kancelár Friedrich Merz, ktorý ocenil, že Komisia konečne reflektuje realitu trhu a signály z Berlína.
Výkonný podpredseda Komisie Stéphane Séjourné dokonca označil tieto zmeny za „záchranné lano pre európsky automobilový priemysel“. Keďže nový návrh nestanovil žiadny definitívny dátum zákazu, je vysoko pravdepodobné, že spaľovacie motory v určitej forme ostanú v ponuke predajcov aj po roku 2040.
Nová daň za ekológiu
Avšak kým motoristi si môžu vydýchnuť, automobilkám pribudnú vrásky na čele z iného dôvodu. Európsky parlament totiž schválil prísne nariadenie o recyklovaných materiáloch, ktoré má podporiť obehové hospodárstvo. Nové pravidlá, ktoré už označil za kľúčové dánsky minister Magnus Heunicke, prikazujú výrobcom zásadne zmeniť dizajn vozidiel.
Autá budú musieť byť navrhnuté tak, aby sa dali jednoducho rozobrať a aby sa ich komponenty dali ľahko vymeniť, repasovať alebo recyklovať. Cieľom je zabrániť tomu, aby milióny starých áut končili bez stopy na nelegálnych vrakoviskách alebo v zahraničí.

Harmonogram je neúprosný. Už do šiestich rokov od platnosti pravidiel, teda približne do roku 2031, bude musieť každé nové auto obsahovať minimálne 15 percent recyklovaných plastov. Do roku 2035 sa tento podiel zvýši na 25 percent. Najväčšou logistickou výzvou je podmienka, že až pätina z tohto množstva (20 %) musí pochádzať priamo zo starých, vyradených vozidiel, čím sa má uzavrieť materiálový kruh.
Pre automobilky to znamená nutnosť vybudovať úplne nové dodávateľské reťazce, zabezpečiť sledovateľnosť pôvodu materiálov a investovať do technológií spracovania odpadu. Tieto procesy sú finančne náročné a odborníci sa obávajú, že náklady na túto „povinnú udržateľnosť“ sa v konečnom dôsledku premietnu do cenníkov nových vozidiel. Hrozí tak paradox, že hoci si budeme môcť kúpiť auto so spaľovacím motorom aj v budúcnosti, zaplatíme zaň výrazne viac než dnes.

