Od júla 2026 vstupujú do platnosti prísnejšie bezpečnostné povinnosti. Tie sa týkajú všetkých nových áut v Európskej únii (EÚ). Dopad to bude mať na vodičov aj na výrobcov automobilov. Na tému upozornil motoristický portál Auto Trendy.
Nové pravidlá pre autá v EÚ
Európska únia od 7. júla 2026 zavádza ďalšiu fázu bezpečnostných predpisov pre novoregistrované osobné a ľahké úžitkové vozidlá. Ide o implementáciu nariadenia Európskeho parlamentu a Rady č. 2019/2144. Cieľom je zlepšiť ochranu osôb vo vozidlách aj nechránených účastníkov cestnej premávky. Kým od júla 2024 tieto požiadavky platia pre úplne nové typy vozidiel, od leta 2026 sa budú vzťahovať na všetky nové registrácie v členských štátoch EÚ.
Úroveň C: nové povinné systémy
Výrobcovia vozidiel budú musieť rozšíriť štandardnú výbavu o ďalšie asistenčné technológie. K povinným prvkom pribudne varovanie pred rozptýlením pozornosti vodiča. Pôjde o systém, ktorý priebežne sleduje správanie osoby za volantom a upozorňuje na stratu koncentrácie.
Druhým kľúčovým prvkom je núdzové brzdenie pred chodcami a cyklistami (rozšírenie AEB). To má automaticky rozpoznať riziko kolízie s prekážkou aj s nechránenými účastníkmi. Následne iniciuje brzdenie, aby znížilo pravdepodobnosť alebo závažnosť nárazu.
Rozšírenie funkcie udržiavania v pruhu
Pravidlá sa upravujú aj pri asistentovi udržiavania jazdného pruhu. Od 7. júla 2024 je povinný pre nové typy vozidiel, no od júla 2026 sa jeho povinné použitie rozšíri aj na autá s hydraulickým posilňovačom riadenia. Asistent pomáha vodičovi zostať v danom pruhu a v prípade neúmyselného opustenia bez smerovky upozorní alebo jemne zasiahne do riadenia. Toto je obzvlášť dôležité na diaľniciach a rýchlostných cestách.

Čo je povinné už dnes v EÚ
Od polovice roka 2024 musia nové autá dodávané zákazníkom v EÚ obsahovať súbor bezpečnostných systémov. Patrí sem asistent udržiavania jazdného pruhu, systém automatického núdzového brzdenia pred prekážkou (AEB), inteligentný asistent kontroly rýchlosti (ISA), detekcia únavy vodiča, záznamník údajov pri udalosti (tzv. „čierna skrinka“), príprava na montáž alkoholového zámku, detekcia objektov pri cúvaní a zvýšená ochrana pred kybernetickými útokmi. Od roku 2026 sa tento balík doplní o varovanie pred rozptýlením a rozšírené AEB pre ochranu chodcov a cyklistov.
Dopady na ceny áut a trh
Zavedenie pokročilých systémov zvyšuje bezpečnostný štandard vozidiel, no zároveň môže ovplyvniť ceny. Platí to najmä v segmente najmenších a najlacnejších modelov. Výrobcovia budú musieť investovať do vývoja a integrácie technológií naprieč modelovými radmi.
Na druhej strane, rozšírenie týchto systémov môže v konkurencii postupne tlmiť cenový tlak. Pre zákazníkov to v praxi znamená bezpečnejšie autá s vyššou mierou automatizovanej ochrany. Hoci potenciálne s mierne vyššou vstupnou cenou.

Harmonogram: čo sa mení a kedy
Zmeny prichádzajú postupne. Od júla 2024 sa vzťahujú na nové typy vozidiel, ktoré vstupujú na trh. Od 7. júla 2026 to bude povinnosť pre všetky novoregistrované vozidlá v EÚ. To znamená aj pre existujúce modely v predaji, ktoré musia byť dovybavené stanovenými systémami. Predpisy sa netýkajú starších vozidiel už jazdiacich po cestách.
Väčšia bezpečnosť na cestách
Pre bežného vodiča znamenajú nové pravidlá viac „neviditeľných“ strážcov bezpečnosti. Auto bude aktívnejšie sledovať pozornosť za volantom, včas reagovať na chodcov a cyklistov v dráhe jazdy, udržiavať vozidlo v pruhu a upozorňovať na prekročenie rýchlosti.
Nové opatrenia by mali priniesť menej nehôd, miernejšie následky kolízií a vyššiu ochranu zraniteľných účastníkov. Z pohľadu trhu ide o ďalší krok k štandardizácii technológií, ktoré boli donedávna privilégiom vyšších výbav. Od leta roku 2026 sa stanú bežnou súčasťou každého nového auta predávaného v Európskej únii.

