Na parkoviskách obchodných centier sa môžete stretnúť so situáciu, kedy zaplatíte za parkované, no pred vami je kolóna áut a vy nemôžete vyjsť. Mnohí vodiči netušia, koľko vlastne majú k dispozícii času, aby mohli parkovisko opustiť bez ďalšieho dodatočného poplatku. Na to, ako to funguje v praxi a či je skutočne na mieste mať obavy, sa pozrel motoristický portál Autoviny.sk.
Známa situácia, no nepríjemná neistota
Zaplatíte parkovací lístok, povyberáte tašky z nákupného košíka a premiestnite ich do kufra auta. Následne usadíte deti a zamierite k výjazdu. Pred závorou však stojí niekoľko áut a v hlave vám beží otázka, či vám medzitým nevyprší povolený čas na odjazd. Obavy z dodatočného poplatku pozná mnoho vodičov. No nie vždy sú opodstatnené.
Rozhoduje prevádzkovateľ parkoviska
V európskych krajinách vrátane Slovenska neexistuje jednotná legislatívna lehota, ktorá by presne určovala, dokedy musíte po úhrade opustiť parkovisko. Podmienky nastavuje konkrétny prevádzkovateľ, pričom berie do úvahy viaceré faktory. K nim patrí veľkosť parkovacej garáže, dĺžka peších trás od automatu k vozidlu aj celková prevádzka parkoviska a situácia pri výjazde. Preto sa časové limity môžu naprieč parkoviskami líšiť.
Bežná tolerancia je 10 až 15 minút
Veľké správcovské spoločnosti, ktoré prevádzkujú desiatky či stovky parkovacích domov, často uvádzajú okno približne 10 až 15 minút. Počas tohto vymedzeného času by mal vodič po zaplatení stihnúť odísť. Niektoré parkovacie domy sú ešte štedrejšie a poskytujú až 20 minút. Na menších parkoviskách býva tolerancia spravidla kratšia. Je to logické, keďže vzdialenosť od platobného automatu k autu je minimálna a odchod prebieha rýchlejšie.
Kľúčová je primeranosť času
Ako uvádza portál Autoviny.sk, podľa právnikov by mala byť lehota nastavená primerane. A to tak, aby vodič po úhrade mal reálny čas dostať sa k vozidlu, pripraviť sa na jazdu a bez stresu prejsť k výjazdu. Ak by prevádzkovateľ vo veľkom parkovacom dome nastavil limit napríklad len na päť minút, mohlo by ísť o neprimerané a potenciálne právne sporné pravidlo.
V prípadnom súdnom spore by rozhodnutie pravdepodobne skôr chránilo vodiča, keďže súdy posudzujú primeranosť pravidiel podľa konkrétnych okolností. V praxi sa však väčšina motoristov kvôli pár eurám do súdnych sporov nepúšťa.
Ako postupovať, ak prekročíte limit
Môže sa staň, že plánujete rýchly odchod, no dlhé čakanie pri výjazde vás zdrží. Parkovací systém potom od vás vyžaduje doplatok. V takom prípade je najjednoduchším riešením doplatok uhradiť, bloček si ponechať a následne kontaktovať prevádzkovateľa so žiadosťou o kompenzáciu. Mnohí správcovia parkovacích domov sú v podobných situáciách ústretoví. Najmä ak ide o zjavne neprimerané zdržanie, ktoré vodič objektívne nemohol ovplyvniť.
Čas odchodu si plánujte s rezervou
Hoci kompenzácia môže pomôcť znížiť prípadnú finančnú stratu, najlepším riešením je predchádzať stresu a riziku doplatkov. Pri odchode si nechajte časovú rezervu. Pripravte nákup, usaďte deti a všetko ostatné tak, aby ste po zaplatení mohli bezodkladne vyraziť. Jazda „na poslednú minútu“ sa nevypláca. Práve snaha stihnúť limit tesne pred jeho koncom patrí medzi najčastejšie chyby vodičov, ktoré končia zbytočným doplatkom.
Praktické rady na záver
Nakoľko jednotná legislatívna lehota neexistuje, rozhodujú pravidlá konkrétneho prevádzkovateľa. Orientačne preto rátajte s časovým intervalom 10 až 15 minút. Pamätajte, že na menších parkoviskách môže byť tolerancia kratšia. Ak vám čas vyprší v dôsledku dlhého čakania pri výjazde, zaplaťte doplatok, uschovajte bloček a požiadajte o kompenzáciu. Do budúcna plánujte odchod s rezervou, aby ste sa v kolóne pred závorou nemuseli obávať. Nestane sa tak, že vám systém zbytočne naráta ďalšie eurá.

