Nad vozidlami so spaľovacími motormi sa zmráka a skôr či neskôr budú všetky krajiny sveta tlačiť na ekologickejšie spôsoby prepravy. Aktuálne chystá jedna krajina tvrdý zákaz a už od júla 2026 obmedzí motocykle na benzín aj naftu. Reč je o hlavnom meste Vietnamu. Hanoj zakáže premávať benzínovým a naftovým motocyklom na viacerých okruhoch, pretože chce podporiť ekologickú dopravu a bojovať proti znečisteniu ovzdušia, čo je práve v Hanoji veľkým problémom.
Zákaz spaľovacích motocyklov
Zákaz motocyklov so spaľovacími motormi bude postupný. Prvý okruh príde na rad od spomínaného júla 2026, potom začiatkom roka 2028 príde na rad druhý okruh a napokon od roku 2030 tretí okruh. To však nie je všetko, pretože mesto plánuje obmedzenia aj pre benzínové a naftové autá.
Ako uvádza portál Vietnamnet, údaje hanojského ministerstva dopravy hovoria, že mesto malo do konca roka 2024 až 6,9 milióna motocyklov, pričom okolo 6,4 milióna z nich jazdilo na benzín alebo naftu. Táto štatistika nezahŕňa motocykle, ktoré sú registrované v iných provinciách, ale len tie, ktoré sa pravidelne pohybujú po hlavnom meste. Chystaný a postupný zákaz ráta s tým, že milióny motocyklov na benzínový a naftový pohon budú čoskoro vytlačené z centra Hanoja.

Vozidlá sa presunú na okraj
Podľa niektorých odborníkov sa síce centrum Hanoja stane „čistejším“, ale nerieši to hlavný problém. Motocykle na benzín sa totižto presunú na okraj mesta, prípadne do blízkych provincií, kde je emisná politika benevolentnejšia a bez zákazu starších vozidiel. Mnohí toto riešenie kritizujú, pretože ho vnímajú ako dočasné a krátkodobé. Vzhľadom na to, že stále viac miest prijíma podobnú politiku zameranú na životné prostredie, životnosť motocyklov bude krátka.
Podľa odborníkov to môže spôsobiť, že benzínové motocykle budú ich majitelia používať vo vidieckych oblastiach. Problém znečistenia sa tak z hlavného mesta presunie do odľahlejších oblastí. Tí, ktorí sa rozhodnú motocykle vyhodiť, zas prispejú k mechanickému odpadu a ďalším environmentálnym problémom.
Prechod na zelenú dopravu je nutný
Odborníci sú si zároveň vedomí, že prechod na zelenú dopravu je nutný a to najmä v meste ako je Hanoj, kde je znečistenie ovzdušia značné. Táto metropola je preťažená, avšak odborníci volajú po systematickom riešení, ktoré bude mať dlhodobý účinok.
„Motocykle sú nevyhnutné pre hospodársku činnosť, najmä v husto osídlených mestách a vidieckych oblastiach, kde chýba verejná doprava,“ povedal Khuong Kim Tao, bývalý zástupca vedúceho Národného výboru pre bezpečnosť cestnej premávky. „Je však pravda, že významne prispievajú k znečisteniu ovzdušia v mestách,“ dodal.
Podľa odborníka je problémom, že hoci si Hanoj stanovil viacero ekologických cieľov, ich integrácia do praxe zaostáva. Hlavným problémom je podľa neho to, že motocykle sú úzko prepojené so životmi ľudí so strednými a nízkymi príjmami.
Aký osud čaká motocykle?
Zákaz spaľovacích motocyklov je v Hanoji viac menej uzatvorená vec a pravidlá by sa zásadne nemali meniť. Odborníci ale vedenie mesta upozorňujú, že Hanoj je špecifické mesto s jedinečným usporiadaním a vysokou hustotou obyvateľstva. A práve preto potrebuje plán ušitý na mieru, aby dokázal znížiť emisie a zároveň zabránil narušeniu života občanov. Podobné koncepty budú zrejme postupne zavádzať aj ďalšie mestá, ktoré chcú bojovať so znečisteným ovzduším.
