Zákon o cestnej premávke čakajú v novom roku viaceré zásadné zmeny. Okrem iného sa vodiči motorových vozidiel a peší musia pripraviť na nové pravidlá na priechodoch pre chodcov. Zákon z dielne Ministerstva vnútra SR vláda už schválila začiatkom novembra tohto roka, no a pravidlá do platnosti vstúpia v roku 2026.
Návrh ovplyvní vodičov aj chodcov, pričom postavenie chodcov sa mení k lepšiemu. Ako uvádza portál denníka Pravda, chodci dostanú na priechodoch pre chodcov väčšiu ochranu. Tieto pravidlá vstupujú do platnosti od mája budúceho roka.
Chodci dostanú väčšiu ochranu
Novela zákona o cestnej premávke chce vo väčšej miere ochrániť chodcov. Práve tí patria v rámci účastníkov cestnej premávky k najzraniteľnejšej skupine. Stret chodca s autom často končí tragicky alebo s trvalými zdravotnými následkami.

Cieľom novely je preto chodcom poskytnúť väčšiu mieru ochrany a pravidlá priblížiť štandardom z iných európskych krajín. Ministerstvo vnútra SR navrhlo, aby mal chodec prednosť na priechode nielen v momente, keď sa na ňom nachádza. Prednosť má dostať aj vtedy, keď je zjavné, že na priechod chce vstúpiť. Naďalej ale bude platiť, že chodec nesmie na priechod vstúpiť náhla a nečakane, aby nedošlo ku kolíznym situáciám.
Ako prechádzať cez priechod pre chodcov
Dôvodová správa k novele zákona uvádza, že cieľom tohto opatrenia je posilniť bezpečnosť chodcov. Rezort vnútra preto navrhol upraviť pravidlá prechádzania cez priechody tak, aby sa zabezpečila väčšia opatrnosť a zodpovednosť zo strany vodičov smerom ku chodcom.
Vodič teda bude od mája 2026 povinný umožniť chodcom bezpečne prejsť cez priechod aj vtedy, ak vidí, že sa naň chystá vstúpiť. Vodič môže odčítať signály, že chodec chce prejsť napríklad tak, že peší zastaví pri kraji priechodu (chodníka), pozoruje premávku alebo urobí krok smerom k ceste. Reakcia vodiča by mala byť v tomto prípade taká, že spomalí a pripraví sa na zastavenie.
Vodiči by mali znížiť rýchlosť
Autá, ktoré sa približujú k priechodom pre chodcov, by mali znížiť rýchlosť do takej miery, aby vedeli včas zareagovať a v prípade potreby zastavili. Chodci sa ale nemôžu vrhať na vozovku bezhlavo a naďalej musia dodržiavať štandardné pravidlá bezpečnosti.
To znamená, že ak vidia, že auto ide príliš rýchlo alebo je už v tesnej blízkosti priechodu pre chodcov, nemali by vstupovať na vozovku. V tomto prípade by totižto vodič nemusel stihnúť dostatočne znížiť rýchlosť a ubrzdiť to. Čo by následne mohlo viesť k dopravnej nehode.
Zosúladenie pravidiel
Nové pravidlá sa týkajú len motorových vozidiel a vzťah medzi vodičom električky a chodcom zostane bez zmeny. Rezort vnútra uviedol, že pri kreovaní nových pravidiel prihliadal na Dohovor o cestnej premávke z Viedne z roku 1968. Nová legislatíva zároveň pomôže zosúladiť pravidlá na Slovensku s tými, ktoré platia v iných krajinách Európy.
Slovensko patrí k jedným z mála krajín, ktoré doteraz nemali pravidlá pre priechody pre chodcov v súlade s dohovorom. V susednej Českej republiky platia takéto pravidlá už od roku 2001. Podľa portálu denníka Pravda majú nové pravidlá eliminovať počas dopravných nehôd. Napríklad v roku 2024 sa na slovenských cestách stalo 974 dopravných nehôd, ktorých účastníkmi boli aj chodci. Až 383 z nich sa odohralo priamo na priechodoch pre chodcov alebo v ich blízkosti. Takéto nehody sa často, žiaľ, končia tragicky práve pre chodcov.
