Myšlienka, že by niekto cielene spomalil tankovanie benzínu na úroveň nabíjania elektromobilov, by ešte pred pár rokmi znela ako absurdný vtip. Dnes však túto predstavu berú niektorí priaznivci elektromobility vážne a tvrdia, že by mohla „vyrovnať podmienky“. A to aj napriek tomu, že to znie skôr ako snaha spôsobovať druhým nepohodlie než reálny krok k udržateľnosti.
Maximálne 11 litrov za minútu
Portál Electrek, ktorý sa zvyčajne venuje novinkám zo sveta elektrických vozidiel, nedávno prišiel s návrhom obmedziť rýchlosť dopĺňania paliva na amerických čerpacích staniciach. Odkazuje sa na existujúci limit agentúry EPA, ktorá od druhej polovice 90. rokov v Spojených štátoch nastavila maximálny prietok približne 38 litrov za minútu. Tento strop bol pôvodne zavedený len kvôli bezpečnosti, no v diskusii sa zrazu objavila myšlienka, že by mohol byť aj „spravodlivostným nástrojom“.

Autori spomínaného nápadu totiž navrhujú, aby sa palivo dopĺňalo ešte pomalšie, vraj len 11 litrov za minútu. Argumentujú tým, že ak nabíjanie elektromobilov ešte stále trvá dlhšie ako tankovanie, mala by sa skrátiť aj výhoda spaľovacích áut. Na papieri to možno pôsobí ako rovnosť, v praxi by sa však z bežného tankovania stal zbytočný trest pre vodičov, ktorí sa z rôznych dôvodov na elektromobil jednoducho nepreorientovali.
Ako by vyzeral deň na čerpacej stanici
Predstavte si vodiča veľkého pick-upu, ktorý má 136-litrovú nádrž. Dnes mu na natankovanie plnej nádrže stačia štyri minúty. Pri navrhovanom obmedzení by tam stál minimálne dvanásť minút, plus by čakal na rad, pretože rad pred čerpacou stanicou by sa predĺžili na desiatky minút. V európskych pomeroch, kde má väčšina áut približne 50-litrové nádrže, by to taká tragédia nebola, no aj päťminútový rozdiel môže mať v súčte veľký vplyv na dopravu a čas vodičov.
Takéto návrhy sú preto vnímané ako čisto ideologické gesto, ktoré s ochranou klímy či znižovaním emisií nemá veľa spoločné. Elektromobily sú nepochybne technicky čoraz vyspelejšie, ich rýchlosť nabíjania klesá a architektúry s napätím 800 voltov už dokážu znížiť čas nabíjania na desiatky minút. Snaha brániť tomu umelým spomaľovaním iných technológií len ukazuje, že časť debaty o doprave sa presúva z racionálnej roviny do emocionálnej.
Podobné nápady pripomínajú mentalitu, že ak jeden nemôže napredovať, musí sa brzdiť aj druhý. Pričom zmyslom inovácií nie je nivelizovať rýchlosť, ale presúvať ju dopredu. Elektrifikácia dopravy má zmysel, ak prináša efektívnejšie riešenia, nie ak sa snaží obmedzovať tých, ktorí elektromobily zatiaľ odmietajú. Spoločnosť, ktorá sa usiluje o ekologickejšiu budúcnosť, musí inšpirovať príkladom, nie sankciami maskovanými za spravodlivosť.

