Odklad účinnosti zákona, ktorý umožňuje dobrovoľne montovať do áut predné brzdové svetlo (PBS), bude stáť štátny rozpočet ročne minimálne 186 miliónov eur. V reakcii na posunutie účinnosti schválenej novely až na 1. január 2029 to uviedol Miloš Poliak, dekan Fakulty prevádzky a ekonomiky dopravy a spojov Žilinskej univerzity (UNIZA), píše denník Teraz.sk.
Novela zákona o cestnej premávke povoľuje PBS ako dobrovoľné vybavenie vozidiel kategórie M a N. Podľa návrhu by malo mať svetlo zelenú farbu a vodiči by ho mali rozsvecovať a zhasínať súčasne so štandardnými brzdovými svetlami.
Výskumný tím pod vedením dekana Poliaka vypracoval detailnú ekonomickú analýzu dlhodobých prínosov tejto technológie na Slovensku. Podľa najnovších výpočtov, ktoré vychádzajú z dát najväčšieho európskeho výskumu v reálnej premávke, by dobrovoľné vybavenie len 20 percent slovenských vozidiel predným brzdovým svetlom prinieslo za päť rokov kumulatívnu úsporu vo výške 931,75 milióna eur.
Tieto prostriedky predstavujú hodnotu odvrátených škôd na majetku, nákladov na zdravotnú starostlivosť a strát na ekonomickej produkcii v dôsledku dopravných nehôd.

Predné brzdové svetlo by znamenalo veľké úspory
Miloš Poliak upozornil, že prognózy nevychádzajú z dohadov, ale z tvrdých dát získaných z reálnej slovenskej premávky. Odkazoval na výsledky rozsiahleho testovania, ktoré prebehlo v roku 2023 v Trenčianskom a Žilinskom kraji.
Aj pri extrémne nízkom počte vozidiel vybavených PBS, ktoré tvorili len 0,4 % vozidiel v testovanej oblasti, sa podľa jeho slov podarilo dosiahnuť reálne úspory vo výške 29,5 milióna eur a preukázateľne zachrániť jeden ľudský život.
Odporúčanie je o tri roky skôr
Podľa Poliaka analýza jasne ukazuje, že predné brzdové svetlo je jedným z najrentabilnejších bezpečnostných opatrení, aké je možné prijať. Investícia v hodnote len pár eur na jedno vozidlo má podľa neho návratnosť v stovkách miliónov eur pre celú spoločnosť.
Doplnil, že z čisto ekonomického a bezpečnostného hľadiska by preto neodporúčal čakať do roku 2029, ale zaviesť dobrovoľné používanie PBS už od 1. januára 2026. Poliak uzavrel, že si jednoducho nemôžeme dovoliť čakať a prichádzať o tieto peniaze a životy.
Obrovská pomoc v cestnej premávke
Okrem odvrátených ekonomických škôd, ktoré sú dôsledkom zníženia nehodovosti, prináša predné brzdové svetlo predovšetkým zásadné a okamžité zvýšenie predvídateľnosti a komunikácie priamo v cestnej premávke. Jeho hlavný prínos spočíva v tom, že odstraňuje najväčší „slepý bod“ v komunikácii medzi vodičom a jeho okolím: doposiaľ nikto pred vozidlom nemal ako vedieť, že vodič brzdí.

Najväčšou výhodou je preto ochrana najzraniteľnejších účastníkov premávky, teda chodcov a cyklistov. Zelené svetlo slúži ako okamžitý a jednoznačný vizuálny signál. Predstavte si situáciu na prechode pre chodcov: chodec stojí na kraji chodníka a nie je si istý, či ho blížiace sa auto vidí a či mu dá prednosť. Vodič, naopak, spomaľuje a nie je si istý, či mu chodec náhle nevstúpi do vozovky. V momente, keď vodič stlačí brzdu, rozsvietenie zeleného PBS dá chodcovi okamžitý signál: „Vidím ťa a brzdím.“ Chodec tak získa istotu, že môže bezpečne prejsť, a vodič má istotu, že chodec jeho zámer pochopil. Odstraňuje to nebezpečnú neistotu na oboch stranách, ktorá často vedie ku kolíziám.
Druhý obrovský prínos sa prejavuje na križovatkách, najmä pri odbočovaní. Typickým príkladom je vodič, ktorý chce odbočiť vľavo a dáva prednosť protiidúcim vozidlám. Jedno z protiidúcich áut má zapnutú pravú smerovku (teda odbočuje z pohľadu čakajúceho vodiča). Problém je, že smerovka je len signál o úmysle, nie o reálnej akcii – vodič ju mohol zabudnúť vypnúť.
Ak sa však čakajúcemu vodičovi spolu so smerovkou rozsvieti aj zelené PBS, je to potvrdenie, že protiidúce auto skutočne aktívne brzdí a spomaľuje, aby odbočilo. Pre vodiča odbočujúceho vľavo je to kľúčová informácia pre bezpečné opustenie križovatky.
Rovnako to pomáha pri vychádzaní z vedľajšej cesty na hlavnú. Vodič čakajúci na vedľajšej ceste dnes len odhaduje rýchlosť áut na hlavnej. Ak by však videl, že auto na hlavnej ceste brzdí (napríklad kvôli kolóne, ktorú čakajúci vodič nevidí), opäť mu to dáva oveľa presnejšie informácie pre bezpečné zaradenie sa.
Predné brzdové svetlo teda premieňa auto z pasívneho objektu na aktívneho komunikátora, čím sa celá premávka stáva plynulejšou, menej stresujúcou a hlavne dokázateľne bezpečnejšou.
