Slovenská pošta patrí k jedným z top zamestnávateľov na Slovensku. Svoje pobočky má naprieč krajinou a to aj v odľahlejších kútoch Slovenska. Nie je tajomstvom, že pošta aktuálne prežíva turbulentné obdobie a čakajú ju viaceré zmeny. V tomto roku už zatvorila viacero pobočiek, ktoré sa ukázali ako neefektívne, tu ale transformácia pošty nekončí. Prevádzkovateľ doručovacích služieb chce vo väčšej miere prejsť na digitalizáciu a poskytovať ľuďom komfortnejšie služby.
Ako uvádza portál Regióny, Slovenská pošta sa však dostala do kritickej situácie, a tak sú ohrozené aj niektoré pracovné miesta. Aktuálne táto inštitúcia zamestnáva okolo 10-tisíc ľudí. Problémom pošty je strata v desiatkach miliónov eur, pričom jednou z príčin je klesajúci záujem o listové zásielky. Zároveň pošte stúpajú náklady na prevádzku, a tak sa pripravuje na rázne škrty.
Slovenskú poštu čaká transformácia
Slovenskú poštu čaká náročné obdobie, pretože chce znížiť svoje straty a postupne sa dostať do plusových čísel. Plány vedenia naznačujú, že v najbližších rokoch môže prísť o prácu 3 až 4-tisíc ľudí. Značná časť pobočiek sa má zrušiť, pričom služby sa presunú na mestské úrady alebo do obchodov. Ozdravenie financií so sebou prinesie aj zdražovanie služieb. Zákazníci sa tak musia pripraviť, že za niektoré poštové služby si priplatia už v nasledujúcom roku 2026.
Pošta zároveň zavádza nové služby. Napríklad na svojich pobočkách plánuje predávať hracie kupóny na stávkovanie pre súkromnú spoločnosť Fortuna. Toto sa nepáči ani niektorým slovenským politikom a opozičná strana KDH už vyjadrila svoje rozhorčenie. Štátny podnik ale tvrdí, že touto službou nepodporuje hazard, avšak ide o možnosť, ako doplniť ponuku služieb a zároveň získať nový zdroj príjmov.

Zákazníci si tu nakúpia
Už dlhšie si zákazníci môžu na pošte kúpiť aj doplnkový tovar. Predávajú sa tu napríklad aviváže, časopisy alebo tikety štátneho podniku Tipos. Od konca októbra tohto roka pribudla aj ďalšia služba a na poštách sa predávajú lístky na vlak. Ide však o produkty, ktoré výrazne nezvýšia príjmy Slovenskej pošty, a preto bude musieť táto inštitúcia hľadať ďalšie riešenia.
Slovenská pošta bude v strate
Ako sme naznačili, pošta sa topí v niekoľkomiliónovej strate. Za posledných päť rokov jej strata narástla na sumu viac ako 37 miliónov eur. Minulý rok skončila v mínuse 12 miliónov eur a naďalej spláca aj úvery v hodnote viac 50 miliónov eur. Podľa hovorkyne pošty Evy Peterovej ale vývoj hospodárenia Slovenskej pošty smeruje k lepšiemu výsledku.
A hoci pošta hlási mierne zlepšenie, aj tento rok uzavrie so stratou. Podľa riaditeľa Slovenskej pošty Vladislava Kupku je dôvodom opätovné zvyšované miezd, ktoré vzniklo ako dohoda s odborármi. Mzdy sa zvyšovali od 1. júla tohto roka a poštu to bude stáť 5 miliónov eur.

Klesajúci záujem o listy
Slovenská pošta hovorí, že sčasti môže za prepad zisku klesajúci záujem o listové zásielky. Vlani záujem klesol o 15 percent, ale dlhodobý prepad je až 70 percent. Nejde o problém len na Slovensku, ale podobnú situáciu zažívajú aj iné európske krajiny. Namiesto listov stúpajú balíkové služby, no prepad listov zatiaľ nevedia nahradiť. V rámci balíkových služieb musí navyše pošta zápasiť s konkurenčnými hráčmi na trhu. Pošta má aktuálne len 250 balíkoboxov a napríklad konkurenčná Packeta až cez 2400 výdajných boxov.
Slovenská pošta má plán
Slovenská pošta ráta v najbližších rokoch s plánom modernizácie. Ten ale so sebou do roku 2028 prinesie aj redukciu počtu zamestnancov a pobočiek. Plán sa realizuje postupne. V tomto roku pošta zatvorila 47 pobočiek, ale zamestnanci o prácu neprišli, lebo pošta ich umiestnila inde.
V dlhodobom zámere ale pošta hovorí, že ideálny počet zamestnancov je okolo 6 až 7-tisíc ľudí. Aktuálne zamestnáva viac ako 10-tisíc ľudí a patrí k trom najväčším zamestnávateľom na Slovensku. Pošta hovorí, že čo sa týka redukcie počtu zamestnancov, pôjde o prirodzené odchody do dôchodku a ukončenie zmlúv, ktoré boli uzatvorené na určitú dobu. Takto by malo ročne ubudnúť zhruba 600 zamestnancov.
Slováci sa zdražovaniu nevyhnúť
Kľúčovým riešením v rámci transformácie má byť model poštových partnerov. Vo svete to nie je novinka, podobné riešenia využíva napríklad pošta v Česku alebo Rakúsku. V praxi by to znamenalo, že prevádzky na dedinách by sa presunuli na obecné úrady alebo do lokálnych obchodov. Pošta si chce nechať len 400 vlastných pobočiek a zvyšok má tvoriť franšíza.
Ozdravenie financií so sebou prinesie aj nárast cien za poskytované služby. Na nové ceny sa musia zákazníci pripraviť už od začiatku budúceho roka. O zmene cien sme vás informovali aj v samostatnom článku, ktorý si môžete prečítať na tomto odkaze.
