Slováci plánujú tieto Vianoce minúť na darčeky v priemere 220 eur, čo je o 16 eur viac než vlani. Vyplýva to z prieskumu agentúry 2mouse, ktorý v novembri 2025 realizovala na vzorke 414 respondentov pre občianske združenie E-commerce Slovakia. Nárast priemernej útraty tak približne kopíruje rast cien, ale neznamená, že všetci si budú môcť dovoliť rovnaké darčeky ako pred rokom.
Prieskum ukázal, že ľudia s nižšími príjmami plánujú na vianočné nákupy minúť zhruba o 100 eur menej než priemer. Hoci celková suma rastie, časť domácností podľa svojich slov skôr šetrí. Až 18 percent opýtaných uviedlo, že chce nakupovať menej ako minulý rok, 65 percent plánuje podobný rozpočet a len 8 percent deklaruje, že minie viac.
Čo a komu Slováci darujú
Vianočný darček plánuje svojej rodine a blízkym kúpiť takmer každý. Podľa prieskumu daruje nejakú pozornosť až 88 percent respondentov. Najčastejšou voľbou je hotovosť, keďže ľudia chcú, aby si obdarovaní sami vybrali, čo najviac potrebujú.

Okrem hotovosti patria medzi často kupované darčeky kozmetika, oblečenie, knihy či hračky. Nasledujú darčekové poukážky do obľúbených obchodov, ktoré umožňujú nákup podľa vlastného výberu. Naopak, menej rozšírené sú zážitkové darčeky, šperky a elektronika. Tie podľa prieskumu kupujú len 2 percentá ľudí, pričom vlastnoručne vyrobené darčeky uviedlo iba 1 percento opýtaných.
Online nákupy a zmena doručovania
Popularita online nakupovania na Vianoce ďalej rastie, menia sa však spôsoby, ako si ľudia nechávajú tovar doručiť. Zatiaľ čo v roku 2022 uprednostňovalo doručenie kuriérom domov až 74 percent zákazníkov, dnes je tento spôsob na podobnej úrovni ako vyzdvihnutie na výdajnom mieste či vo výdajných boxoch. Každú z týchto troch možností aspoň niekedy využíva 51 až 57 percent nakupujúcich.
Osobný odber priamo na predajni či posielanie zásielok klasickou poštou podľa zistení strácajú na význame. Ľudia zároveň výrazne sledujú cenu. Až 46 percent respondentov si počká na zľavové akcie a len 11 percent nakupuje spontánne. Pri výbere e-shopu rozhodujú najmä dobré skúsenosti z minulosti, spoľahlivý zákaznícky servis, hodnotenia v cenových porovnávačoch a aj ponuka doručenia či platobných metód.
Čínske e-shopy predbiehajú Amazon
Prieskum poukázal aj na výrazný nástup čínskych e-shopov a online trhovísk. Marketplace Temu má medzi Slovákmi druhú najvyššiu znalosť značky a až 16 percent ľudí z neho nakupuje aspoň raz týždenne alebo niekoľkokrát za mesiac. Spolu s AliExpressom a Shein im Slováci dokonca dôverujú viac než Amazonu či eBay.
Hlavným motívom nákupu v čínskych e-shopoch je cena. Až 75 percent zákazníkov tam nakupuje práve preto, že produkty sú lacnejšie než v slovenských internetových obchodoch. Robia to aj napriek tomu, že 56 percent opýtaných si myslí, že tovar z týchto zdrojov môže obsahovať zakázané látky a 65 percent uznáva, že nepodlieha rovnakým kontrolám ako produkty z európskych či slovenských e-shopov.
Obavy nie sú bez dôvodu. Predchádzajúce skúsenosti ukazujú, že 41 percent zákazníkov už malo s tovarom z čínskeho e-shopu nejaký problém. Najčastejšie išlo o nekvalitný výrobok, čo potvrdilo 22 percent respondentov. Ďalších 13 percent uviedlo, že im prišiel produkt, ktorý sa nezhodoval s fotografiou v e-shope, prípadne zásielka meškala alebo vôbec nebola doručená.
