Raz ročne dostane každý Slovák list so svojou osobnou dôchodkovou vyhliadkou. Sociálna poisťovňa od mája 2026 začne rozposielať prognózy, ktoré ukážu, aký dôchodok môže poistenec v budúcnosti očakávať. Po dlhých rokoch neistoty tak štát mení prístup a dáva občanom do rúk niečo, čo by mohlo zásadne zmeniť ich finančné plánovanie.
Prehľad priamo do schránky
Podľa novej legislatívy o sociálnom poistení, sa prvé prognózy budú pripravovať na základe údajov k 31. decembru 2025. Každý poistenec potom najneskôr do konca mája 2026 dostane osobnú správu, ktorá mu ukáže, ako sa vyvíjajú jeho odvody a aký dôchodok by z nich mohol mať. Ide o krok, ktorý odborníci označujú za zásadný prielom v transparentnosti sociálneho systému.

Sociálna poisťovňa sa spolieha najmä na digitalizáciu. Väčšina občanov by mala dokumentáciu nájsť vo svojej elektronickej schránke alebo ju uvidieť po prihlásení do Elektronického účtu poistenca. Takýto spôsob je nielen rýchlejší, ale aj ekologicky priateľnejší a šetrí verejné peniaze, pretože eliminuje potrebu zasielať listinné kópie. Tradičná pošta však ostane možnosťou pre tých, ktorí preferujú papierové dokumenty.
Viac ako len čísla
Ročné prehľady nebudú len súborom suchých údajov. Budú ukazovať, aké obdobia má človek odpracované, aké odvody odviedol a ako sa jeho očakávaná penzia vyvíja. Tieto informácie môžu pomôcť ľuďom rozhodnúť sa, či si majú začať sporiť navyše alebo investovať do druhého či tretieho piliera. Ministerstvo práce očakáva, že takto získané vedomosti zvýšia aj záujem o dlhodobé sporenie a tým zlepšia finančnú stabilitu domácností.
Nezanedbateľným prínosom je aj vzdelávací efekt. Pravidelný kontakt s číslami a tabuľkami môže priblížiť fungovanie dôchodkového systému aj tým, ktorí sa oň doteraz nezaujímali. Postupne by tak mala rásť finančná gramotnosť a uvedomenie, že štátny dôchodok bude v budúcnosti pokrývať len časť životných nákladov. Práve včasné plánovanie môže odlíšiť pohodlný dôchodok od existenčných problémov.
Odborníci zhodne tvrdia, že tento krok môže zmeniť spôsob, akým občania vnímajú štátnu správu. Kým doteraz list zo Sociálnej poisťovne často znamenal komplikáciu alebo upomienku, od roku 2026 by mohol prinášať užitočné a povzbudivé informácie. Ide o signál, že štát sa snaží pristupovať k ľuďom aktívnejšie a partnersky, nie len ako k adresátom administratívnych rozhodnutí.
