Nízkonákladová aerolinka Ryanair ruší vydávanie papierových palubných vstupeniek. Cestujúci tento tradičný dokument po novom dostanú už len vo svojej mobilnej aplikácii. Pôvodne ohlásený termín zmeny bol 3. november, no kvôli procesným komplikáciám došlo k odkladu na túto stredu, 12. novembra, píše portál Živě.cz.
Povinnosť vykonať online check-in prostredníctvom webovej stránky alebo mobilnej aplikácie zostáva nezmenená. Práve tam sa pasažierom po odbavení zobrazí digitálny palubný lístok, ktorý následne predložia pri bezpečnostnej kontrole a pri nástupe do lietadla.
Rynair cieli na rýchlosť a ekologickú úsporu
Podľa vyjadrenia spoločnosti je cieľom tohto kroku zjednodušenie a zrýchlenie celého procesu odbavenia. Ďalším benefitom je finančná úspora, ktorou je práve Ryanair povestný. Nezanedbateľný je aj ekologický aspekt – firma odhaduje, že týmto krokom ušetrí až 300 ton papiera ročne.

Cestujúcim budú aj naďalej chodiť e-mailové pripomienky 48 a 24 hodín pred odletom. Naďalej však platí, že pokiaľ si niekto nespraví online check-in vopred a príde na letisko bez neho, bude musieť uhradiť poplatok za odbavenie priamo na letisku.
Papier len ako núdzová záloha
Dopravca zároveň ubezpečuje, že vo výnimočných a špecifických prípadoch budú papierové lístky naďalej k dispozícii. Ak sa cestujúcemu napríklad vybije mobilný telefón, stratí zariadenie alebo vôbec nevlastní smartfón, dostane bezplatne náhradný palubný lístok priamo na letisku.
Po úspešnom online odbavení bude digitálny lístok v aplikácii dostupný aj v režime offline. Pasažieri ho tak budú môcť ukázať aj bez prístupu na internet.
Veľká pomoc hlavne pre cestujúcich
Hoci sa môže zdať, že ide o krok, ktorý cestujúcich do niečoho núti, v skutočnosti pre drvivú väčšinu pasažierov predstavuje prechod na výlučne digitálne palubné lístky v aplikácii výrazné zjednodušenie, zrýchlenie a sprehľadnenie celého procesu cestovania.
Najväčší a najzrejmejší prínos je v praktickosti. Cestujúci sa definitívne zbavujú zodpovednosti za fyzický kus papiera. Odpadá tak značná panika pred odletom, napríklad frustrujúce hľadanie pokrčeného papierika v batohu pri bezpečnostnej kontrole. Keďže smartfón má dnes pri sebe takmer každý, všetky potrebné dokumenty sa sústredia na jedno miesto, ktoré má človek inštinktívne neustále pod kontrolou.

S tým priamo súvisí aj zrýchlenie procesov na letisku. Skenovanie QR kódu z jasne podsvieteného displeja telefónu je pre letiskový personál a automatické brány oveľa rýchlejšie a efektívnejšie ako manipulácia s papierovými lístkami rôznej kvality tlače. Pre cestujúceho to znamená plynulejší prechod cez kontrolu aj rýchlejší boarding.
Ešte dôležitejším benefitom, než je samotné pohodlie, je prístup k dynamickým a aktuálnym informáciám. Papierová letenka je statický dokument; akonáhle si ju vytlačíte, akékoľvek zmeny sa na nej neprejavia. Naopak, palubný lístok v aplikácii je „živý“. Ak letecká spoločnosť zmení nástupnú bránu (gate), čas odletu alebo sedadlo, aplikácia môže tieto informácie okamžite aktualizovať. Cestujúci má tak istotu, že sa vždy pozerá na tie najčerstvejšie pokyny a nemusí neustále kontrolovať informačné tabule na letisku.
Samozrejme, tento prechod prináša aj jednu novú zodpovednosť – udržať si telefón nabitý. Ryanair však myslel aj na krízové scenáre. Pre prípad, že sa niekomu telefón vybije, stratí ho, alebo smartfón vôbec nevlastní (napríklad u starších cestujúcich), dopravca garantuje bezplatné vydanie papierového lístka na letisku. Rovnako dôležité je, že lístok v aplikácii funguje aj v režime offline, takže cestujúci nie je závislý od drahého roamingu alebo preťaženej letiskovej Wi-Fi.
