TECHBYTE.skTECHBYTE.skTECHBYTE.sk
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Čítaš: Nabíjať máme POVINNE: Nové pravidlo chce inak znížiť výkon motora
Zdieľať
TECHBYTE.skTECHBYTE.sk
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Hľadať
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Sleduj TECHBYTE
© 2025 BYTE Media s.r.o. Všetky práva vyhradené.

Nabíjať máme POVINNE: Nové pravidlo chce inak znížiť výkon motora

7. novembra 2025 17:37
Lukáš Zachar
7. novembra 2025
Zdieľať
3 min
Zdieľať

Niektorí vodiči by už čoskoro mohli zažiť veľmi netradičný zásah do chodu svojho auta. Nemecké združenie výrobcov automobilov VDA totiž navrhuje, aby plug-in hybridy automaticky obmedzovali výkon, ak ich majitelia pravidelne nenabíjajú. Myšlienka má podnietiť ekologickejšie správanie, no zároveň otvára diskusiu o tom, kam až siaha hranica medzi motiváciou a obmedzovaním slobody vodiča.

Hybrid, ktorý potrebuje disciplínu

Plug-in hybridné autá si získali popularitu ako prechod medzi starým svetom spaľovacích motorov a novou érou elektromobility. V ideálnom prípade jazdia desiatky kilometrov čisto na batériu, potom plynulo prechádzajú na benzín či naftu. Práve táto flexibilita však mnohým motoristom spôsobila pohodlie – ak nemajú po ruke nabíjačku, jednoducho jazdia ďalej a o elektrický pohon sa nestarajú. VDA tvrdí, že toto správanie neguje ekologické prínosy celého konceptu.

Združenie preto v súčasnosti zvažuje technologické riešenie, ktoré by vodičov prinútilo nabíjať. Ak by automobil prešiel v určenom intervale bez pripojenia na elektrickú sieť, jeho motor by mal automaticky znížiť výkon. Systém by sa obnovil až po nabití batérie. Prezidentka VDA Hildegard Müllerová pritom zdôrazňuje, že nejde o represívne opatrenie, ale o praktickú motiváciu využívať elektrickú časť hybridného pohonu naplno.

Auto, hybrid, elektromobil, peniaze
Ilustr. obr. | Zdroj: Depositphotos/úprava redakcie

Bezpečnosť aj legislatíva ako výzva

Otázkou zostáva, ako technicky definovať hranicu medzi stimulom a rizikom. Príliš rýchle zníženie výkonu by totiž mohlo ohroziť bezpečnosť na cestách, najmä pri predchádzaní alebo pri vjazde na diaľnicu. Návrh by si podľa expertov vyžadoval zásah do typového schvaľovania aj do palubného softvéru nových modelov. Automobilky by museli garantovať, že ak sa auto „spomalí“, vodič nezostane v kritickej situácii bez sily pod kapotou.

Diskusia prichádza v čase, keď Európska únia pripravuje úplný zákaz predaja vozidiel produkujúcich emisie CO₂ po roku 2035. Automobilky hľadajú spôsoby, ako z tohto rámca nevynechať plug-in hybridy, ktoré síce produkujú výfukové plyny, no v mestskej prevádzke ich dokážu znížiť na minimum. Ak sa teda EÚ rozhodne tolerovať hybridy aj po roku 2035, VDA chce ukázať, že tento kompromis má skutočný ekologický zmysel.

plug-in hybrid, hybridy

Budúcnosť medzi zásuvkou a benzínom

Nie je isté, či sa návrh vôbec dostane do legislatívneho procesu, no myšlienka odhaľuje posun v nemeckom prístupe k mobilite. Namiesto čakania na to, kedy trh s elektromobilmi prirodzene dozreje, sa hľadajú spôsoby, ako prinútiť vodičov meniť zvyky už teraz. Pre niektorých môže byť povinné nabíjanie symbolom ekologickej zodpovednosti, pre iných zas dôkazom, že digitálne systémy prenikajú do nášho každodenného rozhodovania viac, než by sme chceli.

Ak by však systém fungoval dynamicky, napríklad s limitom niekoľko sto alebo tisíc kilometrov bez nabitia, mohol by sa stať kompromisom medzi ekológiou a praktickosťou. Konečné rozhodnutie však bude závisieť od toho, ako rýchlo sa verejne vytvorí tlak na reálne dodržiavanie „elektrických“ zásad jazdy.

Zdieľaj tento článok
Facebook Kopírovať odkaz Vytlačiť
Predchádzajúci článok Peniaze, euro, bankovky, mince, banky, štát Odborníci majú hlavy v smútku: Vypočítali, koľko musí zarábať bežný Slovák na pohodlný život (+ suma)
Ďalší článok STK POZOR: Na toto nezabudnite! Od 2026 vám na STK skontrolujú novú vec. Ak ju nemáte, prídete o auto

Najčítanejšie

POZOR, automobilka, auto
Vodiči musia spozornieť: Od 1. januára sa mení povinná výbava, toto musí mať každé auto
21. decembra 2025
Mimoriadne príjemné prekvapenie. Diaľničná známka bude platiť 16 mesiacov
21. decembra 2025
auto, peniaze, automobilka, ojazdené auto, kúpna cena, automobil
Ak v aute nemáte tento doklad, koledujete si o problém. Hrozí vám totiž pokuta až 5 000 eur
21. decembra 2025
Listové zásielky končia. Prvá pošta ich po 400 rokoch neprevezme ani nedoručí
21. decembra 2025

Najnovšie články

  • Smartfóny pod paľbou podvodu. Stačí urobiť túto jednu vec a prídete o peniaze
  • Štát mení percentá z daní: Od januára môžete darovať až 7 percent, časť rodičom
  • Dôchodky čakajú v roku 2026 zmeny. Jeden bude úplne zrušený. Na čo si dať pozor
  • Waze získa brutálnu novinku. Vodiči vôbec nevedia, že im toto chýbalo
  • Žandári už hliadkujú: Čo je vašou povinnosťou, ak vás zastavia?

Bude sa vám páčiť

Vodičský preukaz, kód 78

Mnohí vôbec nevedia, že ich vodičák v zahraničí neplatí. Pokuty sú ten najmenší problém

22. decembra 2025
Peniaze, bankovky, euro, príspevok, odvod, zľavy, daň, poplatky, 13. plat, konsolidácia, mzdu, štát, sviatky, príplatky, bankrot, zákaz hotovosti, priemerná mzda

Takmer 120-tisíc ľudí čaká obrovská zmena. Od nového roka štát zavádza prísnu povinnosť

21. decembra 2025
kuriér, pošta, balíček, zásielkové služby, podvodné balíčky

EÚ tvrdo rozhodla: Lacné zásielky z Číny končia, priplácať si budú aj Slováci (+ sumy)

21. decembra 2025
Auto, hybrid, elektromobil, peniaze

Prvá automobilka po strate 19,5 miliardy dolárov prehodnocuje elektromobily. Vracia sa ku hybridom

20. decembra 2025

 

Spájame vedu, technológie a internetovú kultúru.

Dôležité odkazy

  • Kontakt
  • Reklama
  • O nás
  • Cookies
  • Podmienky používania

Spoj sa s nami

Viac z nášho portfólia

© 2025 BYTE Media s.r.o. Všetky práva vyhradené.
Vitaj späť!

Prihlás sa do svojho účtu

Username or Email Address
Password

Zabudol si heslo?