Európska únia sa chystá od roku 2027 zaviesť novú „zelenú daň“, ktorá dramaticky zvýši náklady na spaľovacie autá. Ide o systém emisných povoleniek ETS 2, ktorý má podľa kritikov za cieľ urobiť benzín a naftu tak bolestivo drahými, že si ľudia budú nútení kúpiť elektromobily. Prvotné odhady naznačujú, že cena palív by mohla stúpnuť o 25 až 30 %, čo by ju mohlo opäť vrátiť na krízovú úroveň okolo dvoch eur za liter, informujú Autoviny.sk.
Hoci sa správy o novej dani šírili už dlhšie, teraz sa stávajú reálnou hrozbou. Európska komisia potvrdila platnosť systému obchodovania s emisiami ETS 2, ktorý má za cieľ znížiť emisie CO2 do roku 2030 o 62 %. Tento systém však zavedie nové poplatky za spaľovanie palív v doprave a pri vykurovaní budov.
Podľa kritikov je cieľ Bruselu jasný: urobiť spaľovacie palivá tak drahými, aby sa motoristom oplatilo investovať do drahších elektromobilov. Táto nová „daň“ zasiahne všetkých rovnako, bez ohľadu na to, či jazdia na starom diesli alebo modernom úspornom benzínovom motore.

Ceny ako na začiatku vojny
Odborníci už vypočítali, aký dopad môže táto daň mať na peňaženky vodičov. Počiatočné prognózy hovoria, že ceny benzínu a nafty by mohli stúpnuť o 25 až 30 percent. V reálnych číslach sa odhaduje nárast o 20 až 45 eurocentov za liter.
To by mohlo ceny na čerpacích staniciach opäť vrátiť k hranici 2 eur za liter, čo pripomína cenový šok zo začiatku vojny na Ukrajine. Kritici ironicky poznamenávajú, že namiesto riešenia kríz si EÚ vytvára novú, tentoraz čisto byrokratickú krízu, aby stimulovala prechod na elektrickú mobilitu.
Únikový plán je, EÚ ho však zakazuje
Ako možná záchrana či „zadné vrátka“ pred novou daňou sa javí alternatívne palivo E20. Nemecký autoklub ADAC ho intenzívne propaguje, pretože by vďaka 20 % obsahu bioetanolu nemuselo podliehať tak drastickému emisnému spoplatneniu a mohlo by byť od roku 2027 cenovo konkurencieschopnejšie.
Má to však jeden absurdný háčik: predaj paliva E20 je v súčasnosti v Európskej únii nelegálny. Súčasná európska norma povoľuje v benzíne maximálne 10 % etanolu (E10). ADAC tak paradoxne žiada Brusel, aby zmenil existujúcu byrokraciu a povolil E20, len aby vodiči nemuseli platiť inú, novú „nezmyselnú daň“.

Zelená daň predraží takmer všetko
Žiaľ, ETS 2 nepredraží len palivá. Nový systém sa prejaví aj na účtoch za energie slúžiace na kúrenie. Povinnosť nakupovať emisné povolenky sa bude vzťahovať aj na dodávateľov fosílnych palív určených na vykurovanie, ako sú zemný plyn, uhlie alebo vykurovací olej. Očakáva sa, že rovnako ako pri benzíne, aj tu dodávatelia premietnu plné náklady na nákup povoleniek do konečných faktúr pre domácnosti a firmy.
Okrem tohto priameho zdraženia palív a kúrenia sa očakávajú aj sekundárne, nepriame dopady. Vyššie náklady na dopravu a energie v celej ekonomike sa pravdepodobne prenesú aj do celkovej cenovej hladiny. To pravdepodobne povedie k zdraženiu aj ďalších tovarov a služieb, ktoré sú závislé od dopravy a energií, ako sú napríklad potraviny, verejná doprava alebo služby v reštauráciách.

			