V Nemecku sa práve odohráva najväčšia premena automobilového obra posledných desaťročí. Koncern Volkswagen, kedysi symbol stability a technologickej sily, ruší desaťtisíce pracovných miest a sťahuje časť výroby mimo krajiny. Hoci generálny riaditeľ Oliver Blume pôsobí navonok vyrovnane, v zákulisí zápasí s dôsledkami najťažšej krízy v európskom priemysle za posledné roky.
Pred niekoľkými rokmi by si len málokto dokázal predstaviť, že jeden z pilierov nemeckej ekonomiky bude musieť znižovať produkciu o stovky tisíc áut ročne. Dnes je to realita, ktorá zasahuje nielen továreň vo Wolfsburgu, ale aj prestížne značky ako Audi a Porsche.
Odvážny plán a tvrdé rozhodnutia
Blume otvorene priznáva, že koncern prechádza búrlivým obdobím. Podľa vnútorných odhadov sa predaj áut v Európe za posledných päť rokov znížil o viac než pätinu. V dôsledku toho má Volkswagen znížiť svoje výrobné kapacity približne o 700-tisíc vozidiel ročne. V samotnej Nemecku zanikne vyše 35-tisíc pracovných miest, v Audi zrušia 7 500 pozícií a Porsche plánuje ďalších 4 000 úspor. Napriek bolestivým škrtom vedenie tvrdí, že všetko ide podľa plánu.

Okrem racionalizácie výroby sa spoločnosť púšťa do hlbokej reorganizácie administratívy a vývoja. Zisk koncernu v prvej polovici tohto roka klesol o 38 percent, no tržby zatiaľ ostali na podobnej úrovni ako vlani. To je podľa Blumeho signál, že potenciál značky nezmizol, len potrebuje novú stratégiu.
Čínska hrozba a útek z domova
Najväčším protivníkom Volkswagenu sa stali čínski výrobcovia, ktorí sú rýchlejší a lacnejší. Ich expanzia na európsky trh postupuje, pričom znižuje cenové rozpätie, ktoré kedysi dominovalo nemeckým značkám. Navyše, záujem o elektromobily VW v Európe nerastie tak, ako sa očakávalo, čo firmu núti upraviť výrobné plány.
Nové modely, ktoré majú znovu pritiahnuť zákazníkov, budú stáť menej ako doterajšie elektromobily. Menší ID. Polo má stáť približne 25-tisíc eur a ID. Every1, plánovaný na rok 2027, len okolo 20-tisíc. Ich výrobu však presunú do Španielska a Portugalska, kde sú výrobné náklady nižšie. Podľa Blumeho tieto závody dokážu súperiť s fabrikami vo východnej Európe a dokonca s čínskymi dodávateľmi.
Symbol stavu nemeckého priemyslu
Situácia vo Volkswagene nie je izolovaná. Zväz automobilového priemyslu varuje, že Nemecko pomaly stráca svoju konkurencieschopnosť. Kombinácia drahej energie, rastúcich miezd a byrokratických prekážok spôsobuje, že firmy hľadajú efektívnejšie prostredie v zahraničí. Napriek tomu Blume verí, že krajina má šancu na návrat. Tvrdí, že Nemecko má vzdelaných ľudí a disciplínu potrebnú na opätovné vybudovanie priemyselnej sily, ak sa dokáže zjednotiť politika s podnikmi.
Samotný Blume nesie dvojnásobnú zodpovednosť, pretože vedie aj Porsche. To momentálne čelí vlastnému úpadku. Predaj luxusných vozidiel v Číne sa znížil o štvrtinu, plánovaný vývoj batérií sa ruší a niektoré projekty sa vracajú k spaľovacím motorom. Kritici preto spochybňujú, či jeden človek dokáže efektívne riadiť dva tak veľké podniky. Blume odpovedá, že toto usporiadanie má svoje výhody pri strategických rozhodnutiach, aj keď nebude trvalé.