Minister financií Ladislav Kamenický z vládneho Smeru-SD pri predkladaní návrhu rozpočtu v parlamente uviedol, že konsolidácia je pre Slovensko nevyhnutná, a že je dôsledkom práce predchádzajúcej vlády. Podľa jeho slov je rýchle tempo schvaľovania rozpočtu nevyhnutné, lebo verejný dlh sa dostal mimo povolených limitov dlhovej brzdy a po 21. novembri by musel byť predložený vyrovnaný rozpočet, píšu Aktuality.sk.
Konsolidácia ako reakcia na rozvrátené financie
Kamenický vo svojom vystúpení zdôraznil, že aktuálna konsolidácia nesúvisí so snahou vlády o úspory, ale je priamym dôsledkom vysokého deficitu a rozvratu verejných financií, ktoré podľa neho vznikli pôsobením predchádzajúcej koalície.
Nový kabinet zdedil deficit na úrovni 6,5 % hrubého domáceho produktu (HDP) a cieľom je jeho postupné zníženie — na budúci rok sa počíta s poklesom na 4,1 % oproti tohtoročnej očakávanej úrovni 5 % HDP.

Riziko udržateľnosti a potreba stability
Minister upozornil, že predchádzajúca vláda svojimi rozhodnutiami, vrátane zrušenia stropu veku odchodu do dôchodku, vystavila verejné financie najvyššiemu riziku z hľadiska dlhodobej udržateľnosti. Súčasná vláda podľa neho dokázala riziko opäť znížiť do stredného pásma, čo potvrdila aj Rada pre rozpočtovú zodpovednosť.
Kamenický vyzdvihol potrebu zabezpečiť ekonomickú aj politickú stabilitu Slovenska a dodal, že vláda nechce opakovať chyby, ktoré vidí v zahraničí, konkrétne vo Francúzsku.
Opozícia bez konkrétneho plánu
Vo svojom prejave minister kriticky poukázal aj na absenciu seriózneho konsolidačného plánu zo strany opozície. Zdôraznil, že napriek náročnosti procesu je konsolidácia prioritou vlády aj s ohľadom na najzraniteľnejšie skupiny obyvateľstva a je založená na vnútornom konsenze v rámci koalície.
Podľa Kamenického sa opozícia neprezentovala žiadnym alternatívnym návrhom, ktorý by mohol priniesť riešenie aktuálnych problémov verejných financií.
Tretia konsolidácia: Čakajte tvrdé opatrenia
Tretia konsolidácia, ktorej cieľom je stabilizovať verejné financie a znížiť vysoký rozpočtový deficit, obsahuje komplexný súbor opatrení, ktoré sa dotknú takmer všetkých oblastí spoločnosti – od zamestnancov a živnostníkov, cez firmy a sporiteľov až po majiteľov nehnuteľností.
Najväčšiu skupinu tvoria opatrenia, ktoré sa priamo dotknú peňaženiek občanov cez vyššie odvody. Do tejto kategórie patrí plošné zvýšenie sadzby zdravotných odvodov pre zamestnancov zo 4 % na 5 %.
Zrejme najtvrdšie dopady sú namierené na živnostníkov, ktorým sa od roku 2026 dramaticky zvyšujú minimálne mesačné odvody až na 425 eur, skracujú sa odvodové prázdniny pre začiatočníkov a zavádzajú sa nové povinné „mikroodvody“ (cca 131 eur) aj pre ľudí s nízkym príjmom z podnikania, hoci vláda pri tejto skupine pripustila možné zmeny. Balíček tiež zaťažuje lepšie zarábajúcich zamestnancov cez zvýšenie maximálneho vymeriavacieho základu a ruší odvodové výnimky pre ľudí pracujúcich na dohody.

Novinkou je aj masívne zvýšenie osobitného odvodu pre správcovské spoločnosti, čo podľa odborníkov môže negatívne ovplyvniť zhodnotenie dôchodkových úspor v druhom a treťom pilieri.
Ďalšia časť balíčka sa zameriava na dane. Najzásadnejšou zmenou je reforma dane z nehnuteľností, ktorá prejde na zdaňovanie podľa trhovej hodnoty, čo zvýši daň najmä vo väčších mestách. Plánuje sa aj ďalšie zvýšenie spotrebných daní, predovšetkým na tabak a alkohol.
Konsolidácia zasiahne aj samosprávy, ktorým sa zníži podiel na výnose z daní, čo ich podľa ich vlastných slov donúti šetriť na službách pre občanov, odkladať investície a možno aj zvyšovať miestne poplatky. Balíček sa zameriava aj na špecifické oblasti, ako sú sociálne podniky, kde sa sprísňujú pravidlá na poberanie dotácií. Na strane výdavkov vláda deklaruje všeobecné šetrenie na prevádzke ministerstiev a prehodnotenie sociálnych dávok s cieľom ich lepšieho cielenia.
Tretia konsolidácia sa dotkne takmer každého: zamestnancov (cez vyššie zdravotné odvody), živnostníkov (cez masívne vyššie odvody), dobre zarábajúcich (cez vyšší strop na odvody), dohodárov (cez nové odvody), sporiteľov na dôchodok (cez odvod pre správcov), majiteľov nehnuteľností (cez vyššiu daň), fajčiarov a konzumentov alkoholu (cez vyššiu spotrebnú daň) a obyvateľov miest a obcí (cez možné zníženie kvality služieb a vyššie miestne poplatky).