Súčasťou nového konsolidačného balíčka je aj masívne, takmer 3,5-násobné zvýšenie osobitného odvodu pre správcovské spoločnosti. Opatrenie, ktoré má do štátneho rozpočtu priniesť päť miliónov eur, sa dotkne aj správcov dôchodkových úspor v druhom a treťom pilieri. Odborníci varujú, že tento krok môže v konečnom dôsledku poškodiť bežných sporiteľov a investorov cez vyššie poplatky alebo nižšie zhodnotenie ich majetku. Informuje o tom portál Peniaze.sk.
Nový odvod prinesie 5 miliónov eur
V snahe stabilizovať verejné financie schválila vláda aj výrazné zvýšenie osobitného odvodu pre finančné inštitúcie, vrátane tých, ktoré spravujú úspory Slovákov. Sadzba odvodu pre správcovské spoločnosti od budúceho roka stúpne zo súčasných 4,36 % na 15 %. Podľa ministerstva financií je cieľom zvýšiť solidaritu nadpriemerne ziskových firiem. Do štátnej kasy má toto opatrenie priniesť približne päť miliónov eur.
Zvýšený odvod sa bude týkať dôchodkových správcovských spoločností (DSS) spravujúcich druhý pilier, doplnkových dôchodkových spoločností (DDS) spravujúcich tretí pilier, ako aj správcov klasických podielových fondov. Spôsob výpočtu sa však líši – kým DSS platia odvod zo zisku, správcovia fondov ho platia z objemu majetku, ktorý spravujú. Najviac tak budú zasiahnuté najväčšie domáce spoločnosti ako 365.Invest, IAD Investments či J&T Investičná spoločnosť.

Diskriminačný prístup a riziká pre sporiteľov
Odborníci upozorňujú na diskriminačný charakter opatrenia. Povinnosť platiť nový odvod sa totiž týka výhradne domácich slovenských správcov. Zahraničné spoločnosti ako Erste Asset Management alebo KBC, ktoré na Slovensku pôsobia na základe voľného poskytovania služieb, tento odvod platiť nebudú. Tým sa podľa kritikov narúša férová hospodárska súťaž a znevýhodňujú sa domáce firmy.
Pre bežných ľudí to môže mať dva negatívne dopady. Pri podielových fondoch hrozí, že správcovia prenesú vyššie náklady na klientov vo forme vyšších poplatkov. To by ešte viac znížilo atraktivitu slovenských fondov v porovnaní s lacnejšími zahraničnými alternatívami, ako sú ETF fondy.
V prípade druhého a tretieho piliera síce správcovia nemôžu priamo zvýšiť poplatky, no vyššie daňové zaťaženie zníži ich ziskovosť a schopnosť investovať do rozvoja a kvalitnejších služieb.
Z dlhodobého hľadiska to môže viesť k nižšiemu zhodnoteniu dôchodkových úspor sporiteľov. Pre DSS je to navyše už tretia finančná rana za posledné dva roky, čo obmedzuje ich schopnosť efektívne spravovať dôchodkový majetok Slovákov.
Ďalšia súčasť prísnej konsolidácie
Zvýšenie osobitného odvodu pre správcovské spoločnosti je ďalšou zo súčastí tretieho konsolidačného balíčka, ktorým sa vláda snaží stabilizovať verejné financie. Či ide o vážnu hrozbu, záleží od uhla pohľadu. Z hľadiska priameho prínosu pre štátny rozpočet ide o relatívne malú sumu (približne 5 miliónov eur), no odborníci to vnímajú ako vážnu hrozbu pre zdravie a konkurencieschopnosť domáceho investičného a dôchodkového trhu, keďže to môže viesť k odlivu úspor do zahraničia a znížiť budúce dôchodky ľudí.
Tento balíček je veľmi rozsiahly a okrem tohto opatrenia obsahuje aj mnoho ďalších zmien, ktoré sa dotknú takmer každého.
Najväčší dosah pocítia občania priamo na svojich výplatách a odvodoch. Okrem spomínaného odvodu, ktorý môže znížiť zhodnotenie dôchodkových úspor, balíček zvyšuje aj sadzbu zdravotných odvodov pre zamestnancov zo 4 % na 5 %. Zrejme najtvrdšie dopady sú namierené na živnostníkov (SZČO), ktorým sa od roku 2026 dramaticky zvyšujú minimálne mesačné odvody až na 425 eur, skracujú sa odvodové prázdniny pre začiatočníkov a zavádzajú sa nové povinné „mikroodvody“ aj pre ľudí s nízkym príjmom z podnikania.
Konsolidácia sa dotkne aj lepšie zarábajúcich zamestnancov cez zvýšenie maximálneho vymeriavacieho základu a tiež ľudí pracujúcich na dohody, ktorým sa rušia odvodové výnimky.

Na strane daní je najzásadnejšou zmenou reforma dane z nehnuteľností, ktorá prejde na zdaňovanie podľa trhovej hodnoty, čo zvýši daň najmä vo väčších mestách. Plánuje sa aj ďalšie zvýšenie spotrebných daní na tabak a alkohol. Konsolidácia sa zameriava aj na špecifické oblasti, ako sú sociálne podniky, kde sa sprísňujú pravidlá na poberanie dotácií a obmedzuje sa priestor na špekulácie. Na výdavkovej strane vláda avizuje všeobecné šetrenie na prevádzke štátu a prehodnotenie sociálnych dávok s cieľom ich lepšieho cielenia.
Ide teda o komplexný a rozsiahly balík opatrení, ktorý sa snaží nájsť dodatočné zdroje a úspory naprieč celou ekonomikou a spoločnosťou, od zamestnancov a živnostníkov, cez sporiteľov v dôchodkových pilieroch, až po majiteľov nehnuteľností.