Dve televízie, ktoré pôsobia na slovenskom mediálnom trhu, si zobral „na mušku“ Protimonopolný úrad SR. Prekáža mu obmedzovanie divákov pri pretáčaní reklám.
TV Markíza a TV JOJ totižto pred časom zaviedli zákaz pretáčania reklám, ak diváci sledujú program z archívu. Na tento postup sa hneď v úvode vzniesla kritika a to najmä z radov divákov, ktorým sa takto znížil komfort pri sledovaní obľúbených relácií. Televízie však argumentovali, že ide o prirodzený krok, pretože z reklám sa im generuj zisk. Tento zisk následne môžu použiť na skvalitňovanie svojich služieb, respektíve skvalitňovanie ponúkaného obsahu.
Protimonopolný úrad si posvieti na dve televízie
Ako uvádza spravodajský portál Teraz.sk, obe správne konania vedie Protimonopolný úrad Slovenskej republiky (PMÚ SR) na základe prešetrovaní. Tie naznačujú, že televízia Markíza aj JOJ môži voči operátorom uplatňovať neprimerané obchodné podmienky. Zákaz pretáčania reklám museli operátori implementovať na svojej strane.
Protimonopolný úrad SR preto začal s konaním voči dvom najznámejším komerčným televíziám, ktoré pôsobia na našom trhu. Dôvodom konania je konkrétne podozrenie zo zneužívania dominantného postavenia v súvislosti so spomínaným obmedzovaním možnosti pretáčania reklám.

Úrad správne konanie rozšíril
Konanie voči dvom komerčným televíziám nie je novinkou, pretože sa začalo už skôr. Úrad však konanie rozšíril. Ako informovala tlačovú agentúru TASR riaditeľka odboru komunikácie a protokolu PMÚ Lívia Cseresová, koncom júla PMÚ rozšíril už prebiehajúce správne konanie voči TV Markíza o ďalší skutok. Tým je možné protisúťažné správanie, ktorý sa týka obmedzovania pretáčania reklám pri sledovaní programu z archívu. V auguste pritom PMÚ začal správne konanie aj voči konkurenčnej TV JOJ a to za obdobný skutok.
Čo vníma úrad ako problémové
Protimonopolný úrad SR naznačili, že obe televízie môžu voči operátorom uplatňovať neprimerané obchodné podmienky. „Televízie totiž od určitého dátumu začali od operátorov vyžadovať implementáciu obmedzení pretáčania reklám a tí k tomu postupne pristúpili. Toto správanie malo následne vplyv na divákov, ktorým sa znížila flexibilita pri sledovaní televízie v dôsledku obmedzenia možnosti pretáčať reklamy na najsledovanejších televíznych staniciach na trhu,“ spresnil PMÚ.
Televízie môžu zaplatiť gigantickú pokutu
Ak prešetrovanie dokáže, že televízie zneužili svoje dominantné postavenie na mediálnom trhu, môžu dostať pokutu. Konkrétne hrozí pokuta do výšky desiatich percent z celosvetového obratu za predchádzajúce účtovné obdobie.
Protimonopolný úrad SR ale uviedol na prvú mieru, že začatie správneho konania ešte neznamená, že televízie skutočne porušili súťažné pravidlá. Zároveň začatie konania neprejudikuje závery, ku ktorým môže PMÚ dospieť v rozhodnutí predmetnej veci. Obmedzovanie divákov v rámci pretáčania reklám pri sledovaní programu z archívu tak zostáva naďalej v platnosti. Diváci sa nateraz so zníženým komfortom pri sledovaní musia zmieriť.