Ministerstvo vnútra v spolupráci so Slovenskou poštou a políciou spúšťa novú rozsiahlu kampaň na ochranu seniorov pred podvodníkmi. Reaguje tak na alarmujúci nárast prípadov, keď starší ľudia prišli o celoživotné úspory. Kľúčovou aktivitou bude distribúcia takmer 320-tisíc informačných letákov, ktoré dostanú dôchodcovia poberajúci penziu v hotovosti priamo od svojich poštárov. Rezort vnútra o tom informuje priamo na svojom webe.
Podvody pribúdajú, mnohí sa nevedia brániť
Minister vnútra Matúš Šutaj Eštok upozornil na prudký nárast podvodov páchaných na senioroch. Kým za celý minulý rok okradli páchatelia 125 seniorov o 1,5 milióna eur, tento rok polícia eviduje už 350 prípadov so škodou 1,6 milióna eur. V reakcii na tieto čísla rezort spúšťa nové preventívne aktivity.
Hlavnou z nich je spolupráca so Slovenskou poštou. Počas októbra dostane takmer 320-tisíc seniorov, ktorí poberajú dôchodok v hotovosti, spolu s peniazmi aj informačný leták. Ten ich jednoduchou formou upozorní na najčastejšie taktiky podvodníkov a poskytne rady, ako sa v rizikovej situácii zachovať. Generálny riaditeľ Slovenskej pošty Vladislav Kupka uviedol, že do projektu sa zapojili okamžite, keďže sieť viac ako 3 000 poštových doručovateľov, ktorým seniori často osobne dôverujú, môže slúžiť ako dôležitý „most“ pri šírení osvety.

Polícia zintenzívňuje prevenciu aj zásahy
Policajný zbor je v tejto oblasti dlhodobo aktívny. Prvý viceprezident polície Roman Gaťár informoval, že len od leta do konca septembra tohto roka zrealizovali policajti 234 preventívnych aktivít, na ktorých oslovili takmer 3 000 seniorov.
Okrem prevencie sa polícia zameriava aj na objasňovanie skutkov. Gaťár potvrdil, že za posledný mesiac sa podarilo zadržať viacero páchateľov bezprostredne po čine, pričom im hrozí trest odňatia slobody na tri až desať rokov.
Prednášky a spolupráca s ďalším partnermi
Počas októbra, ktorý je Mesiacom úcty k starším, zorganizuje ministerstvo vnútra v spolupráci s Jednotou dôchodcov Slovenska sériu prednášok v každom kraji. Ich súčasťou budú aj praktické ukážky podvodníckych taktík.
Rezort zároveň iniciuje stretnutie s ďalšími dôležitými partnermi s cieľom koordinovať preventívne aktivity na celonárodnej úrovni. Záujem o spoluprácu už prejavili Národná banka Slovenska, Národný bezpečnostný úrad či mobilní operátori. Minister Šutaj Eštok na záver apeloval na celú spoločnosť, aby so seniormi komunikovala o rizikách a pomohla ich chrániť.

Dá sa to aj „svojpomocne“
Seniori sa môžu pred zákernými podvodmi účinne chrániť, pričom rola rodinných príslušníkov je v tomto procese absolútne kľúčová. Ochrana pri tejto skupine totiž funguje najlepšie ako kombinácia ostražitosti samotného seniora a proaktívnej podpory jeho najbližších.
Pre seniorov platí niekoľko zlatých pravidiel, ktorých základom je okamžitá nedôvera a opatrnosť pri akomkoľvek nečakanom telefonáte, v ktorom niekto žiada peniaze alebo citlivé údaje. Podvodníci takmer vždy stavajú na troch pilieroch: vytváraní časového tlaku (musíte konať hneď!), emocionálnom vydieraní (váš syn mal nehodu a potrebuje peniaze na kauciu!) a požiadavke na absolútnu mlčanlivosť (je to tajná policajná akcia, nikomu nehovorte!). Najlepšou obranou je preto tieto piliere zbúrať.
Senior by si mal osvojiť zásadu, že po takomto telefonáte nikdy nekoná okamžite a v strese. Namiesto toho by mal hovor čo najskôr ukončiť s vetou, že si to musí premyslieť alebo sa s niekým poradiť. Následne je kľúčové nezávisle si overiť informácie – zavolať príbuznému, o ktorom bola reč, na jeho známe číslo, nie na číslo, ktoré poskytol podvodník. A čo je najdôležitejšie, senior by mal o každom takomto podozrivom hovore ihneď informovať svojho príbuzného alebo inú dôveryhodnú osobu. Nikdy nesmie odovzdať peniaze či cennosti neznámej osobe, ktorá za ním príde, ani nikomu po telefóne diktovať údaje k bankovému účtu či karte.
Úloha rodinných príslušníkov je v tomto smere nezastupiteľná, pretože môžu okolo seniora vytvoriť pevný ochranný múr. Ich úloha by mala byť najmä preventívna a podporná. Je nevyhnutné, aby sa so svojimi staršími rodičmi či starými rodičmi pravidelne a otvorene rozprávali o existencii týchto podvodov. Môžu im ukázať príklady z médií a vysvetliť, aké legendy podvodníci používajú. Dôležité je to robiť pokojne, bez strašenia, a vytvoriť atmosféru dôvery, aby sa senior nebál alebo nehanbil priznať, že mu niekto taký volal.

Najlepšou praktickou pomocou je dohodnúť si jednoduché pravidlo: „Ak ti ktokoľvek zavolá a bude pýtať peniaze, nech je to z akéhokoľvek dôvodu, tvojou jedinou úlohou je zložiť telefón a okamžite zavolať mne.“ Týmto sa bremeno rozhodovania a overovania presunie zo zraniteľného seniora na člena rodiny, ktorý dokáže situáciu posúdiť s chladnou hlavou.
Rodina môže tiež seniorovi pomôcť tým, že mu viditeľne umiestni dôležité telefónne čísla k telefónu a dohodne si s ním napríklad aj tajné heslo pre prípad skutočnej núdze. Spolupráca, pri ktorej senior vie, že má byť ostražitý, a rodina vie, že má byť jeho prvým kontaktným bodom, je najúčinnejšou zbraňou proti týmto nebezpečným podvodom.