Podľa najnovších správ má Apple problémy s vývojom skladacieho iPadu, ktorý bol údajne interne odložený o ďalšie roky. Prednosť tak zrejme dostane dlho očakávaný skladací iPhone, ktorého príchod sa špekuluje na rok 2026. Dôvodom odkladu iPadu majú byť technické problémy s konštrukciou a minimalizáciou ohybu na veľkom displeji. Na základe informácií Bloomberg to píše SMARTmania.cz.
Priorita pre iPhone, iPad čaká
Hoci sa ešte minulý rok intenzívne hovorilo o príchode skladacieho iPadu s veľkým, približne 20-palcovým displejom, ktorý by sa dal zložiť do kompaktnejšej 10-palcovej formy, zdá sa, že tento projekt narazil na problémy. Pôvodne mal byť tento tablet pre Apple kľúčovým produktom, na ktorom by si otestoval prijatie ohybnej konštrukcie zákazníkmi pred uvedením skladacieho iPhonu.
Situácia sa však podľa informácií insidera Marka Gurmana z agentúry Bloomberg zmenila. Už na jar sa objavili správy, že prednosť dostane skladací iPhone. Gurman teraz potvrdzuje, že vývoj ohybného iPadu sprevádzajú problémy s konštrukciou a displejom, čo sú pri skladacích zariadeniach najkritickejšie komponenty.

Odklad až do roku 2029 a extrémna cena
Apple má podľa Gurmana veľkú motiváciu uviesť na trh zariadenie s čo najmenej viditeľným ohybom v mieste skladania displeja. Pri menšom displeji skladacieho iPhonu, ktorého príchod sa očakáva najskôr v roku 2026, sa mu to údajne podarilo dosiahnuť s vysokou mierou úspechu. Pri veľkom paneli pre iPad sa však tento cieľ zatiaľ nedarí naplniť, čo viedlo k ďalšiemu odkladu.
Podľa Gurmana tak skladací iPad nepríde na trh skôr ako v roku 2029. Navyše má ísť o mimoriadne drahé zariadenie. Samotná výroba veľkého flexibilného OLED panelu od Samsungu je veľmi nákladná a finálna cena iPadu by sa mohla vyšplhať až na 3 900 dolárov (cca 3 400 eur). To je dokonca viac, ako stojí headset Vision Pro. Oproti tomu sa očakáva, že skladací iPhone by mal stáť maximálne okolo 2 400 eur.
Bude sa Apple trápiť?
Hoci sa môže zdať, že meškanie Applu so vstupom na trh skladacích smartfónov je pre spoločnosť problematické, situácia nie je jednoznačná a má svoje riziká aj potenciálne výhody, ktoré zapadajú do dlhodobej stratégie firmy.
Na jednej strane toto oneskorenie môže ohroziť imidž Applu ako inovátora, keďže konkurencia ako Samsung či Google už svoje skladacie modely ponúka niekoľko rokov a získava tak technologický náskok aj trhový podiel. Každý rok bez skladacieho iPhonu zároveň pre Apple znamená stratené príležitosti a príjmy od zákazníkov, ktorí túžia po tejto forme zariadenia a môžu kvôli tomu prejsť ku konkurencii.
Na druhej strane však tento postup presne zodpovedá typickej stratégii Applu, ktorý málokedy vstupuje na trh ako prvý. Spoločnosť často preferuje pozíciu „druhého ťahu“ – vyčkáva, sleduje vývoj trhu, učí sa z chýb priekopníkov a potom prichádza s produktom, ktorý považuje za dokonale vyladený a používateľsky prívetivý.

Ako naznačuje aj správa o odklade skladacieho iPadu, Apple kladie mimoriadny dôraz na kvalitu, najmä na minimalizáciu viditeľného ohybu displeja a celkovú odolnosť konštrukcie, a nechce na trh uviesť nedotiahnutý produkt. Navyše sa môže spoľahnúť na obrovskú silu svojho ekosystému a extrémnu lojalitu zákazníkov, z ktorých mnohí radšej počkajú na skladací iPhone od Applu, než by prešli na Android. Apple má tiež historicky dokázanú schopnosť svojím vstupom definovať a masovo rozšíriť novú kategóriu produktov.
V konečnom dôsledku je teda meškanie pre Apple skôr kalkulovaným rizikom než existenčným problémom. Skutočným zlyhaním by bolo, ak by ani po rokoch vývoja nedokázali priniesť produkt spĺňajúci vysoké očakávania, alebo ak by sa ukázalo, že dopyt po skladacích telefónoch nie je taký veľký, ako sa predpokladalo.