Na francúzskej diaľnici A10 južne od Paríža bol spustený revolučný projekt „Nabíjaj počas jazdy“ (Charge as you drive), ktorý ako prvý na svete testuje dynamické indukčné nabíjanie elektromobilov priamo v ostrej premávke. Prvé výsledky ukazujú, že technológia je schopná spoľahlivo nabíjať vozidlá vysokým výkonom, čo by mohlo znamenať prelom v elektrifikácii nákladnej dopravy, píše PR Newswire.
Nabíjacia diaľnica: Ako to funguje?
Konzorcium vedené spoločnosťou VINCI Autoroutes v spolupráci s firmou Electreon a ďalšími partnermi nainštalovalo indukčné cievky pod povrch 1,5-kilometrového úseku diaľnice A10. Tento systém umožňuje akémukoľvek elektrickému vozidlu vybavenému špeciálnymi prijímačmi dobíjať batériu priamo z cesty počas jazdy.
Projekt teraz vstúpil do operačnej fázy, v rámci ktorej po úseku jazdia prototypy vozidiel – nákladné auto, úžitkové vozidlo, osobný automobil a autobus – a testujú technológiu v reálnych dopravných podmienkach.

Prvé výsledky sú sľubné
Tri laboratóriá z Univerzity Gustava Eiffela vykonali na úseku testy, ktorých prvá analýza je veľmi sľubná. Nainštalovaný indukčný systém dokáže bezpečne dodávať špičkový výkon nad 300 kW a priemerný trvalý výkon nad 200 kW za optimálnych podmienok.
Podľa Nicolasa Notebaerta, generálneho riaditeľa VINCI Autoroutes, tieto výsledky potvrdzujú zistenia predchádzajúcich štúdií. Nasadenie tejto technológie by mohlo výrazne urýchliť elektrifikáciu nákladnej dopravy, ktorá vo Francúzsku zodpovedá za viac ako 16 % celkových emisií.
Generálny riaditeľ spoločnosti Electreon, Oren Ezer, označil tento moment za kľúčový v globálnom vývoji elektrických ciest. Uviedol, že ich technológia je jediná, ktorá dokáže poskytnúť takýto výkon a spoľahlivosť, a verí, že výsledky otvárajú cestu k nasadeniu tisícok kilometrov bezdrôtových ciest vo Francúzsku a neskôr v celej Európe.
Väčší efekt, než sa môže zdať
Súčasná elektrifikácia nákladnej dopravy sa spolieha na obrovské, niekoľkotonové batérie a extrémne výkonné (až 1 MW) nabíjacie stanice, aby kamióny dosiahli dostatočný dojazd.
Dynamické bezdrôtové nabíjanie tento problém rieši. Ak by sa technológia rozšírila, umožnilo by to výrazne znížiť veľkosť (a teda aj hmotnosť a cenu) batérií vo vozidlách. Elektrické kamióny by sa stali lacnejšími, efektívnejšími a mali by väčšiu nosnosť, keďže by nepotrebovali veľké batérie a nemuseli by stáť na nabíjačkách. Environmentálne výhody by boli taktiež značné – znížila by sa potreba surovín na výrobu batérií aj ich uhlíková stopa.

Cesta k ostrej prevádzke
Súčasným testom na diaľnici A10 predchádzali takmer dva roky prípravných prác. Tie zahŕňali laboratórne testy materiálov a skúšky mechanickej odolnosti na uzavretom okruhu. Pomocou dopravných simulátorov, ktoré dokázali v priebehu niekoľkých týždňov nasimulovať 25 rokov prevádzky ťažkých nákladných vozidiel, sa potvrdilo, že vozovka vybavená indukčným systémom netrpí predčasným opotrebením.
Štúdia spoločnosti Carbone 4 zároveň potvrdila vysoký potenciál tejto technológie pri znižovaní emisií CO2 a nárokov na suroviny.
Ohromné prínosy
Technológia dynamického bezdrôtového nabíjania celý rad zásadných prínosov, ktoré by mohli vyriešiť najväčšie problémy súčasnej elektromobility, a to aj v nákladnej doprave.
Najdôležitejším prínosom je možnosť výrazne zmenšiť batérie v elektrických vozidlách. Keďže vozidlá by sa mohli dobíjať priebežne priamo počas jazdy na diaľnici, nepotrebovali by obrovské, niekoľkotonové batérie na zabezpečenie dostatočného dojazdu. To by malo okamžitý dominový efekt na celý dopravný sektor.
Vozidlá by sa tak stali lacnejšími, pretože batéria je dnes najdrahšou súčasťou elektromobilu. Okrem toho by boli aj ľahšie, čo by ich urobilo energeticky efektívnejšími (keďže by nemuseli prepravovať váhu vlastnej batérie) a zároveň by sa zvýšila ich nákladná kapacita – mohli by odviezť viac tovaru namiesto batérií (platí pre kamióny). A aby toho nebolo málo, pre dopravcov by sa eliminovali prestoje potrebné na zdĺhavé nabíjanie na ultrarýchlych nabíjacích staniciach.
Okrem ekonomických a logistických výhod by boli environmentálne prínosy taktiež obrovské. Menšie batérie znamenajú nižšiu spotrebu vzácnych surovín (ako lítium či kobalt) potrebných na ich výrobu. Tým by sa zároveň znížila aj uhlíková stopa spojená so samotnou výrobou batérií, ktorá je energeticky veľmi náročná.

Pre krajiny EÚ by to znamenalo aj zvýšenie ekonomickej suverenity, keďže by sa znížila ich závislosť od dovozu batérií a surovín, ktoré sú často kontrolované tretími krajinami. Z dlhodobého hľadiska by táto technológia mohla výrazne urýchliť dekarbonizáciu nákladnej dopravy, ktorá je jedným z najväčších producentov emisií skleníkových plynov.
Inovácia v dôležitom čase
Nabíjacia diaľnica je kľúčovou inováciou aj v časovom zmysle. Ako sme vás totiž informovali v samostatnom článku na tomto odkaze, popularita elektrických vozidiel je na vzostupe, a to nielen z regionálneho, ale rovno globálneho hľadiska.
Podľa najnovšej analýzy konzultačnej spoločnosti PwC dosiahli plne elektrické vozidlá (BEV) v treťom štvrťroku 2025 historicky najvyšší podiel na globálnom predaji nových automobilov. Na 40 kľúčových trhoch, ktoré reprezentujú približne 85 % celosvetového predaja, tvorili tieto vozidlá 21 % všetkých predaných kusov. To predstavuje nárast o dva percentuálne body oproti predchádzajúcemu štvrťroku.
V období od júla do septembra 2025 sa celosvetovo predalo približne 3,6 milióna čisto elektrických vozidiel, čo je o viac ako tretinu viac v porovnaní s rovnakým obdobím minulého roka. Celkový predaj všetkých typov vozidiel (vrátane spaľovacích) dosiahol v sledovanom období 17,4 milióna kusov. Z toho 1,7 milióna tvorili plug-in hybridy a 2,5 milióna klasické hybridy.
Pokiaľ ide o geografické rozdelenie, najväčší pokrok hlási Čína, kde sa predalo 2,3 milióna batériových elektrických vozidiel. Európa skončila druhá – predalo sa tu 607 000 kusov, čo je o 25 % viac ako vlani. V rámci Európy si prvenstvo udržalo Nemecko so 133 000 predanými elektromobilmi, tesne nasledované Spojeným kráľovstvom (125 000 kusov). Tretím najväčším globálnym trhom boli USA so 419 000 predanými BEV (nárast o 20 %), kde predaje v septembri podporili končiace stimuly na nákup.

 
			
 
		 
		 
		 
                                
		 
		 
		 
		 
		 
		 
		 
		