Ojazdené auto je častou voľbou mnohých vodičov, pretože takáto vozidlo sa dá kúpiť za výraznejšie nižšiu cenu než úplne nový model. S kúpou auta z druhej ruky sa však spája niekoľko rizík a jedným z nich je manipulácia s nájazdom kilometrov.
Ako upozornil portál denníka Pravda, vodiči, ktorí siahnu po jazdenke môžu prísť až o 2 300 eur a potom o ďalšie peniaze. Prečo? Práve suma 2 300 eur je čiastka, ktorú vodič preplatí, pretože reálna cena je nižšia kvôli skutočnému nájazdu kilometrov. Ako sme ale naznačili, niektorí predajcovia áut s nájazdom zámerne manipulujú, aby umelo zvýšili cenu vozidla. Ďalšie peniaze majiteľ auta minie na následné neočakávané opravy a údržbu, ktorá sa spája s vyšším nájazdom kilometrov.
Stočený tachometer je problémom
Ako priblížil Martin Pajer, riaditeľ spoločnosti Cebia, stočený tachometer je na Slovensku problémom. Má ho približne pätina predávaných ojazdených vozidiel. Spoločnosť Cebia sa zameriava na boj proti podvodom pri predaji ojazdených áut, pretože kontroluje dostupnú históriu vozidiel. A práve suma 2 300 eur je tá, ktorú vodič preplatí, ak sa mu dostane do rúk auto s upraveným nájazdom kilometrov.
Pajer dodal, že ak by sme túto sumu vynásobili počtom áut, ktoré sa ročne na Slovensku predajú, tak slovenskí kupujúci preplatia až 108 miliónov eur. Nejde teda o zanedbateľnú čiastku.

Slovensko je na tom lepšie oproti zahraničiu
Riaditeľ Cebia ale dodáva, že v zahraničí sú na tom ešte horšie. Tam dochádza k stáčaniu kilometrov častejšie a teda aj škody sú vyššie. Slovensko si v porovnaní s niektorým krajinami vedie „celkom dobre“. Ako spresnil, napríklad v Holandsku vyčíslili škodu, ktorá vzniká kupujúcim ojazdených áut, na 700 až 800 miliónov eur.
V susednej Českej republike je ročná škoda spôsobená stáčaním najazdených kilometrov opäť vyššia ako u nás. Ide o čiastku zhruba 472 miliónov eur, čiže ak sa to prepočíta na obyvateľa, je to viac.
Ešte horšie je na tom Nemecko. Miestny autoklub ADAC uvádza, že na nemeckom trhu ojazdených áut, korý patrí k najväčším v rámci Európskej únie, dochádza ku škodám vo výške okolo 6 miliárd eur. Kupujúci tak kvôli stáčaniu kilometrov preplatí hodnotu vozidla o 3 000 eur. Suma je teda vyššia o 700 eur v porovnaní so Slovenskom. Pajer dodal, že je to spôsobený tým, že v Nemecku sa predávajú mladšie prémiové a luxusné vozidlá, čo vo všeobecnosti zvyšuje cenu ojazdených vozidiel.

Pozor si treba dať na dovezené autá
Odborníci na motorizmus upozorňujú, že kupujúci by si mali dať pozor ojazdené autá dovezené zo zahraničia. Aj preto odborníci radia, aby kupujúci nakupovali len u overených a serióznych predajcov.
Stáčanie kilometrov sa týka všetkých značiek a modelov, ale platí, že autá, o ktoré je na trhu väčší záujem, majú stočený počet najazdených kilometrov častejšie. Ako dodáva portál denníka Pravda, frekvencia stáčania tachometrov závisí aj od ceny vozidla. Prémiové a luxusné vozidlá lákajú na stáčanie častejšie, pretože predajca vie, že si za takéto auto môže pýtať výrazne viac peňazí.

Tachometre sa upravujú aj minimálne
Pajer upozornil, že väčšina ľudí si myslí, že nepoctiví predávajúci pristúpi k výraznému stočeniu najazdených kilometrov. To však v praxi nie je pravda. Často dochádza aj k minimálnym úpravám, pretože predávajúci chce udržať určitú hranicu nájazdu. Úpravy tachometrov môže vykonávať aj opakovane, čo sa aj reálne deje.
Ak má auto najazdených 210 000 km, predávajúci môže stočiť tachometer len o 15 000 km. Ide o psychologickú hranicu, keďže auto neprekonalo 200 000 km, predajca si môže pýtať viac. Riaditeľ spoločnosti Cebia zároveň dodal, že malé stočenia zaznamenávajú aj u áut na operatívny lízing. Ako dodal záverom priemerné stočenie sa aktuálne pohybuje okolo 103 000 km.